V roce 2023 prodal Solaris celkem 1 456 vozidel, přes 80 procent bylo elektrických bateriových a vodíkových, trolejbusů a hybridních autobusů. Letos představil Urbino electric bez klasické motorové věže v interiéru. V příštích letech plánuje nabídnout verze bezemisních autobusů pro meziměstskou dopravu.
V roce 2023 prodal Solaris celkem 1 456 vozidel, přes 80 procent bylo elektrických bateriových a vodíkových, trolejbusů a hybridních autobusů. Letos představil Urbino electric bez klasické motorové věže v interiéru. V příštích letech plánuje nabídnout verze bezemisních autobusů pro meziměstskou dopravu.
Rostoucí podíl vozidel s nízkými a nulovými emisemi v prodejním mixu Solaris ukazuje na dobrý krok v přizpůsobení se tomuto trhu. Ve většině zemí EU v posledních letech dynamicky roste podíl elektrických vozidel. Solaris buduje své portfolio v tomto segmentu řadu let a potvrzuje to i udržení pozice evropského lídra v segmentu autobusů s nulovými emisemi (bateriové autobusy + autobusy s palivovými články) v letech 2012-2023 s kumulativním podílem 14,5 %. Udržel si také 1. místo na trhu autobusů s nulovými emisemi v roce 2023 s 15,2% podílem na trhu (statistiky registrací Chatrou CME Solutions).
Naprostá většina zakázek realizovaných v roce 2023 byla na dodávky vozidel se zcela nebo nízkoemisním pohonem. Bateriová a vodíková vozidla, trolejbusy a hybridní autobusy poprvé v historii společnosti přesáhly více než 80 % podíl na prodejním mixu a činily přesně 82 %. Zbývající jezdí na CNG a naftu.
Rekordní prodeje technologicky vyspělých vozidel s alternativními pohony přispěly ke stejně rekordně vysokým výnosům v roce 2023. V roce 2023 vygenerovaly Solarisu tržby ve výši 819 milionů EUR. To znamená nárůst o více než 18 % oproti předchozímu roku.
V roce 2023 Solaris dodal své produkty zákazníkům ze 17 zemí. Mezi hlavní patřili kromě jiných dopravci z Polska, Španělska, Itálie, Norska, Německa, České republiky, Rumunska a Maďarska. Solaris dodal celkem 690 kusů bateriových elektrických autobusů, 202 trolejbusů a 81 vodíkových autobusů.
Nárůst počtu prodaných vodíkových autobusů v loňském roce jasně ukazuje rostoucí zájem o tuto technologii, protože ji stále více provozovatelů uznává jako cílové řešení pro své systémy veřejné dopravy. Do konce roku 2023 dodal Solaris na trh celkem 180 vodíkových autobusů, čímž upevnil svou pozici evropského lídra v tomto segmentu. O jeho dominaci svědčí skutečnost, že 44,5 % všech vodíkových autobusů registrovaných v Evropě v roce 2023 jsou značky Solaris.
Vše nasvědčuje tomu, že tento trend bude pokračovat. To se odráží i ve velkém počtu nových objednávek, které Solaris pro následující léta obdržel. Jde o objednávky na 535 vozidel s dodacími lhůtami od roku 2024 do roku 2026. Aby Solaris uspokojil rostoucí poptávku a zvýšil výrobní kapacitu, právě slavnostně otevřel novou halu na výrobu vodíkových autobusů. Toto nejmodernější zařízení se stane srdcem výroby autobusů na vodík a CNG, Solaris tak zdůrazňuje svůj závazek podporovat ekologická dopravní řešení.
V roce 2023 Solaris získal a také dodal (částečně nebo zcela) řadu významných zakázek:
- V dubnu dodal Solaris do Osla 183 kloubových Urbino electric, což je největší zakázka v historii společnosti.
- Na základě rámcové smlouvy s Consip S.p.A. obdržel Solaris objednávku na 98 elektrických Urbino pro Cagliari na Sardinii.
- Dánský dopravce AarBus objednal 56 kloubových Solaris Urbino 18 electric pro dodání v letech 2024 a 2025.
- BVG Berlin objednal 50 Solaris Urbino 18 electric k dodání v letech 2024 a 2025.
- TPER v Bologni objednal 130 vodíkových autobusů Solaris, což je dosud největší jednotlivá objednávka na vodíková vozidla v Evropě. První dodávky jsou naplánovány na rok 2024.
- Azienda Veneziana della Mobilita z Benátek objednala 90 vodíkových autobusů Solaris k dodání od listopadu 2025.
- In-der-City-Bus GmbH z Frankfurtu nad Mohanem objednala 10 vodíkových autobusů Solaris k dodání v prvním čtvrtletí roku 2024.
- Rebus Regionalbus Rostock v Německu objednal 52 vodíkových autobusů, včetně pěti kloubových modelů, k dodání do konce roku 2024.
- Úřad pro veřejnou dopravu v Duisburgu objednal 25 vodíkových autobusů Solaris jako první krok k flotile s plně nulovými emisemi do roku 2030.
- Regionalverkehr Köln GmbH (RVK) v Německu oznámila svou třetí objednávku na kloubové vodíkové autobusy, přičemž 18 kusů má být dodáno v druhé polovině roku 2024.
- Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) pokračuje v investicích do veřejné dopravy s nulovými emisemi a objednala celkem 36 autobusů Urbino 12 a dva kloubové vodíkové autobusy Solaris k dodání v roce 2024.
Rok 2023 přinesl novinky i z hlediska sortimentu společnosti. Loni v říjnu na výstavě Busworld v Bruselu Solaris představil novou verzi svého elektrického autobusu, založenou na nové architektuře pohonu, která dopravcům zaručuje celodenní provoz a mimořádnou efektivitu při zachování nízké hmotnosti baterie. Uvedení autobusu na trh také znamenalo debut nové generace baterií, všechny namontované pouze na střeše. Tato konfigurace zaručuje dojezd přes 600 km na jedno nabití (SORT 2).
Nový autobus je charakteristický svým designem. Místo konvenční motorové věže je vybaven modulárním pohonem s komponenty umístěnými na střeše a v zadní části vozidla. Toto řešení maximalizuje kapacitu cestujících, usnadňuje servis a poskytuje velkou flexibilitu s možnostmi uspořádání střechy.
Ke kloubovému modelu nově přibyla i konstrukčně podobná 12metrová verze. Vozidlo bylo představeno na výstavě MOBILITY MOVE v Berlíně na začátku března 2024. Nové Urbino 12 electric i kloubová verze tohoto modelu splňují všechny bezpečnostní normy, včetně nového GSR2 a požadavků na kybernetickou bezpečnost, které vstoupí v platnost v červenci 2024 pro nově registrovaná vozidla.
Strategie Solaris
V rámci své strategie rozvoje pro nadcházející roky určil tři klíčové oblasti. Jednou z priorit je udržení pozice evropského lídra v segmentu vozidel s nulovými emisemi. Solaris také plánuje rozšířit svou nabídku na evropském meziměstském trhu a vstoupit na severoamerický trh se specializovanou nabídkou vozidel s nulovými emisemi.
"Inovace produktů, široké portfolio sortimentu a pružná reakce na technologické trendy a potřeby trhu tvoří základ činnosti společnosti. Solaris díky tomu posílil svou vedoucí pozici na evropském trhu. Solaris dnes nabízí kompletní řadu bezemisních řešení pro veřejnou dopravu, včetně 10 modelů elektrických vozidel, vozidel na vodíkový pohon a trolejbusů. To je doplněno o komplexní řadu bateriových řešení a nabíjecích systémů, včetně rozsáhlých infrastrukturních projektů," uvedl výrobce při představení svých výsledků za rok 2023.
Součástí plánu rozvoje je rozšíření sortimentu do dalších segmentů, zejména meziměstského. Během několika příštích let Solaris představí novou meziměstskou platformu s nulovými emisemi ve třech různých délkách: 10,9, 12,2 a 13 metrů. Každý z těchto modelů by měl být k dispozici jako bateriové i vodíkové vozidlo. Při jejich vývoji bude vycházet ze zkušeností získaných s 15metrovým modelem Low Entry (LE).
V roce 2023 Solaris přijal strategické rozhodnutí vstoupit se svou vlastní značkou na severoamerický trh. Nabídka se bude skládat výhradně z vozidel s nulovými emisemi. Prvním krokem k tomuto cíli bylo testování trolejbusu Trollino 12 v Kanadě. V srpnu loňského roku Solaris představil vozidlo ve Vancouveru a získal velmi pozitivní zpětnou vazbu. Testy poskytly severoamerickým úřadům příležitost seznámit se s vlajkovou lodí Solaris a získat cennou zpětnou vazbu. Během tiskové konference Solaris poprvé představil vizualizaci vozu věnovanou americkému trhu s komerční dostupností plánovanou na rok 2026.
Tisková konference Solaris 12. března 2024:
Solaris Bus & Coach je jedním z předních evropských výrobců autobusů a trolejbusů. Těží z 27 let zkušeností a dodal téměř 25 000 vozidel, která brázdí ulice v 850 městech ve 33 zemích po celé Evropě i mimo ni. Od září 2018 je součástí španělské CAF Group (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles). Všechny autobusy Solaris se od koncepce až po fázi návrhu a výroby vyrábí v Polsku. Poslání značky se odráží v mottu „Měníme image veřejné dopravy“.