V roce 2023 bylo v Evropě registrováno 13 466 autobusů s alternativním pohonem

Téměř 73% všech městských autobusů registrovaných v Evropě mělo alternativní pohon. 42% bylo elektrických na baterie a vodík. Za tři roky se jejich podíl na trhu zvýšil téměř trojnásobně. Absolutním lídrem s 802 autobusy je Solaris. Na první místo v dodávkách bateriových elektrobusů se dostal MAN. 

Téměř 73% všech městských autobusů registrovaných v Evropě mělo alternativní pohon. 42% bylo elektrických na baterie a vodík. Za tři roky se jejich podíl na trhu zvýšil téměř trojnásobně. Absolutním lídrem s 802 autobusy je Solaris. Na první místo v dodávkách bateriových elektrobusů se dostal MAN. 

Registrační údaje pocházejí od oficiálních úřadů v každé zemi: EU27 + Spojené království, Island, Norsko a Švýcarsko, a týkají se pouze dodávek, nereflektují objednávky a dodávky v roce 2024 a později. Statistiky zpracovává a poskytuje novinářům Wim Chatrou z poradenské společnosti Chatrou CME Solutions

Celkem bylo v roce 2023 registrováno 13 466 autobusů s alternativním pohonem: 6 354 elektrických autobusů (kromě trolejbusů!), 4 022 hybridních autobusů, 2 883 autobusů na CNG a 207 vodíkových autobusů. Číslo v roce 2023 je proti 9 543 ks z roku 2022 díky většímu objemu elektrických a hybridních autobusů o 41% vyšší.

Vývoj alternativních pohonů v letech 2020 - 2023

  • 72,9 % všech městských autobusů v roce 2023 mělo alternativní pohon.
  • 42,2 % městských autobusů mělo nulové emise (BEV a vodík); 15 % v roce 2020, tzn. za 3 roky se podíl téměř ztrojnásobil!
  • Absolutní objem autobusů BEV vzrostl ze 4 152 v roce 2022 na 6 354 v roce 2023; + 53,0 %.
  • Absolutní objem hybridních autobusů se zdvojnásobil z 2 018 v roce 2022 na 4 022 v roce 2023; + 99,3 %! Je to způsobeno nárůstem o cca 1 000 autobusů, a to jak v segmentu městských autobusů, tak v meziměstském segmentu
  • Absolutní objem autobusů CNG/LNG mírně klesl z 3 274 v roce 2022 na 2 883 v roce 2023 (-11,9 %).
  • Podíl CNG v meziměstském segmentu stále roste z 978 v roce 2022 na 1 187 v roce 2023.

Registrace elektrických bateriových městských autobusů (BEV) v roce 2023 - celkový objem 6 354

Registrace elektrických autobusů v roce 2023 vede MAN se 785 registracemi a 12,4% podílem na trhu, těsně následovaný Solaris se 725 registracemi, dále Yutong se 483, Wrightbus s 469 registracemi, BYD-Alexander Dennis se 448 a Mercedes-Benz s 446 registracemi. Následují BYD, Iveco Bus a Volvo.

Mezi 467 „ostatní“ patří výrobci SOR Libchavy, Rampini, Van Hool, Isuzu, Switch Mobility a 24 dalších výrobců.

Registrace elektrických městských autobusů v roce 2023 podle zemí

Spojené království vede s rekordním počtem 1 206 elektrických autobusů (19,0 %). Druhé je Německo s celkovým počtem 753 elektrobusů (11,9 %), následované Norskem se 493 elektrobusy (7,8 %). V těsném závěsu je Španělsko: s 491 registracemi a podílem 7,7 %. Následují Francie s 416 a Itálie s 400 elektrickými autobusy. Na sedmém místě se umístilo s 368 registrovanými elektrickými autobusy Rumunsko. Česká republika se do statistik Wima nedostala, registrováno u nás bylo jen 6 elektrických autobusů.

Registrace městských elektrických autobusů podle výrobce mezi lety 2012 - 2023 - celkový objem 19 009

Lídrem trhu s elektrickými autobusy je stále Solaris s celkovým počtem 2 188 elektrobusů a podílem 11,5 %. BYD je stále číslo 2 s 1 768 registracemi (9,3 %) a následuje BYD-Alexander Dennis s celkovým počtem 1 716 autobusů (9,0 %). Dále Yutong s 1 600 (8,4%), Mercedes s 1 430 ks (7,5%), VDL s 1 421 ks (7,5%), MAN s 11 87 ks (6,2%), Volvo s 1185 ks (6,2%), Iveco - Heuliez s 1 185 ks (6,2%). S necelým procentem trhu se v celkové statistice umístil SOR Libchavy se 173 registrovanými autobusy od roku 2012.

Mezi 1 265 „ostatní“ patří výrobci jako Rampini, Van Hool a Higer atd. a 38 dalších výrobců, z nichž 12 v posledních 12 letech přestalo vyrábět.

Registrace elektrických městských autobusů podle země mezi lety 2012 - 2023 - celkový objem 19 009

1 místo opět patří Spojenému království, které má nyní flotilu 3 041 elektrických autobusů (16%). Druhé je Německo s 2 562 autobusy (13,5%) a třetí Francie s 1 978 autobusy a podílem 10,4%, následovaná Nizozemskem s 1 581 autobusy (8,3%). Následují Švédsko, Norsko, Polsko, Španělsko a Itálie.

Registrace městských autobusů na vodík v roce 2023 podle výrobce - celkový objem 207

S rekordním počtem 207 byl objem více než dvojnásobný oproti 99 ks z roku 2022 a také vyšší než v předchozím rekordním roce 2021 (se 158 registracemi). Statistiky vede Solaris se 77 registracemi 32,2% trhu, následují Van Hool a Caetano - oba s 34 registracemi a 16,4% trhu. 20 ks autobusů s pohonem na vodík se podařilo prodat výrobci Alexander Dennis a dále polskému Neso Bus, Wrightbus prodal ve Velké Británii 15 ks. Mercedes-Benz se 4% trhu registroval 7 vodíkových autobusů.

Absolutním lídrem v dodávkách bezemisních autobusů v Evropě (bateriových elektrických a vodíkových souhrnně) byl v roce 2023 Solaris. Registroval 725 ks BEV a 77 vodíkových, celkem 802 ks.

Registrace městských autobusů na vodík mezi lety 2012 - 2023 podle výrobce - celkový objem 577

Rozdělení výrobců 577 vodíkových autobusů, které byly zaregistrovány v období 2012 až 2023: Solaris převzal první pozici od Van Hool s celkovým počtem 181 vodíkových autobusů a tržním podílem 31,4 %. Van Hool je na druhém místě se 140 registracemi (24,3 %), následuje Wrightbus s celkovým počtem 97 autobusů (16,8 %), Caetano se 74 ks (12,8%)

 


V roce 2023 bylo v Evropě registrováno 13 466 autobusů s alternativním pohonem
Jedničkou v prodejích elektrických bateriových autobusů byl v roce 2023 MAN.
V roce 2023 bylo v Evropě registrováno 13 466 autobusů s alternativním pohonem
Lídrem v dodávkách vodíkových autobusů v Evropě je Solaris.
V roce 2023 bylo v Evropě registrováno 13 466 autobusů s alternativním pohonem
Země s největším počtem registrací elektrických autobusů v roce 2023.
V roce 2023 bylo v Evropě registrováno 13 466 autobusů s alternativním pohonem
Největší výrobci v posledních letech.
V roce 2023 bylo v Evropě registrováno 13 466 autobusů s alternativním pohonem
Země s největším počtem elektrických autobusů.