Škodovák 2/2009: Škodovácké trolejbusy: loňský rok přinesl rekord.
Škodovák: Škoda 26 Tr Solaris.

"V loňském roce brány našeho plzeňského podniku opustilo 140 trolejbusů, což je o 91 více, než v roce 2007." Rozhovor s Karlem Majerem z ŠEL.
"V loňském roce brány našeho plzeňského podniku opustilo 140 trolejbusů, což je o 91 více, než v roce 2007." Rozhovor s Karlem Majerem z ŠEL.
Rekord! Přesně tohle slovo nejlépe charakterizuje loňskou výrobu trolejbusů ve ŠKODA ELECTRIC. Právě za rok 2008 totiž firma dodala svým zákazníkům nejvíce trolejbusů ve své historii. “Tři zakázky byly pro tenhle úspěch klíčové – dodávky pro rumunský Temešvár, lotyšskou Rigu a samozřejmě pro česká města,“ vysvětluje ředitel divize Pohony a Trolejbusy ŠKODA ELECTRIC Karel Majer. „V loňském roce brány našeho plzeňského podniku opustilo 140 trolejbusů, což je o 91 více, než v roce 2007,“ říká Karel Majer.
Jak vypadá současná situace na trhu, na kterém se s nabídkou trolejbusů pohybujete?
V oblasti nákupu vozidel MHD je poněkud jiná situace, než třeba ta současné krizová v oblasti automobilového průmyslu. Sice je cítit určitá opatrnost posuzování investičních projektů, ale plány dopravců MHD jsou dlouhodobé, potřeba obnovovat vozový park je stále veliká.
Investoři v tuzemsku navíc mohou nyní opět využívat na obnovu vozového parku finance z fondů Evropské unie. Je to znát na zájmu i o škodovácká vozidla?
Věříme, že investičních projektů přibude, nejde jen o Českou republiku, ale i o další země bývalého východního bloku. Dotace ze strukturálních fondů mohou dosáhnout skutečně významné části nákladů na pořízení nových vozidel, což může provozovateli napomoci zrealizovat investiční záměr nákupu vozidel MHD.
V jakém stavu jsou vůbec trolejbusy, které v tuzemsku vozí cestující?
Průměrné stáří je jiné město od města, obecně lze mluvit o nějakých deseti, dvanácti letech. To určitě není dobrý stav. Problém je i to, že dříve se nakupovaly vozy ve velkých sériích, najednou – to znamená, že teď by bylo třeba mnohde vyměnit najednou desítky vozidel stejného stáří, nikoliv postupně.
Loňský rok byl z hlediska výroby trolejbusů rekordní. Ale firma se za uplynulé měsíce může pochlubit i jinými úspěchy, než je rekordní výroba – třeba na poli vývoje nových vozidel?
Jistě, právě nabídka nových typů trolejbusů nám pomůže získávat nové zakázky. Představili jsme hned dva nové modely. Pro město Pardubice to je vozidlo ŠKODA 28Tr – stoprocentně nízkopodlažní patnáctimetrový trolejbus na bázi karoserie Solaris. Trolejbus této délky v produktovém portfóliu dosud chyběl. S tímto projektem se nám podařilo vyhrát výběrové řízení, v květnu loňského roku jsme podepsali smlouvu a už v prosinci jsme dosáhli homologace. To jsou velmi ambiciózní termíny a jsme velmi rádi, že se nám podařilo v tak krátké době kvalitně uvést do života nový model.
A druhá novinka?
To je typ ŠKODA 26Tr, přičemž prvních 23 takových vozů začne vozit cestující v Jihlavě. Dvanáctimetrové trolejbusy samozřejmě vyrábíme dlouhodobě, tento nový typ má ale odlišnou koncepci – například nerezovou karosérii, trakční motor je umístněný před zadní nápravou, jiná filozofie řešení interieru.
Neznamená to ale, že by Škoda opouštěla tradiční dvanáctimetrový typ?
To určitě ne, nová ´šestadvacítka´ je prostě obohacením naší nabídky. Chceme zákazníkům nabízet co nejširší portfolio, tak aby si u nás mohl vybrat skutečně každý. S tím třeba souvisí fakt, že nabízíme trolejbusy s pomocnými dieselagregáty, aby je mohli dopravci využít v místech, kde je problém s trolejovým vedením nebo trolejové vedení chybí úplně. Jen pro představu takovýchto trolejbusů jsme v minulém roce dodali 80 kusů.
Jaká je současná výrobní kapacita firmy?
V podstatě jedeme v taktu výroby jednoho trolejbusu za dva dny. Navíc samozřejmě ve skupině působí ještě společnost GANZ ŠKODA v Maďarsku.
Kudy půjde vývoj v oblasti vozidel ŠKODA ELECTRIC dál?
Teď jsme třeba pracovali na zajímavém projektu hybridního autobusu na vodíkový pohon. Na něm jsme si vyzkoušeli nové technologie a postupy, které můžeme do budoucna využít i u jiných vozidel. Jednoduše pracujeme na tom, abychom nejen zdokonalovali současné modely a přicházeli s novými typy klasických trolejbusů, ale chceme být mezi lídry i v oblasti alternativních pohonů. To je segment, který je v současné době hodně zajímavý - ať už z hlediska využívání různých zdrojů energie až po ekologická hlediska.
Příklad?
Ve světě roste zájem o vozidla na bateriový pohon, zejména proto, že právě zdokonalování baterií udělalo velký pokrok a ty jsou stále více využitelné právě pro hromadnou dopravu. Obecně lze říci, že do budoucna asi bude mnohem větší ´mix´ pohonů pro vozidla, než je tomu nyní. Tenhle vývoj pečlivě sledujeme.
Zdroj: Škodovák 2/2009

Škodovák 2/2009: Škodovácké trolejbusy: loňský rok přinesl rekord.
Karel Majer (uprostřed) na jednání UITP 2007 v Brně.