„Slovensko je náš tradiční, důležitý obchodní partner. Na tamní železnici už několik let úspěšně jezdí naše dvoupodlažní elektrické jednotky, push-pull soupravy a moderní lokomotivy. Ve slovenských městech navíc vozí cestující naše trolejbusy a tramvaje. Proto jsme velice potěšeni, že se nám podařilo uspět v této velmi náročné soutěži a navázali jsme na naše předchozí dodávky,“ říká předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Ignačák.
„Moderní elektrické jednotky jsou pro regionální dopravu v okolí Žiliny a pro naše cestující skutečně klíčové. Proto mě velmi těší, že jsme tuto důležitou soutěž úspěšně dokončili. Jsme přesvědčeni, že jednotky budou kvalitní a budou spolehlivě fungovat. Navíc s podobnými jednotkami, jako jsou ty, které mají být dodané, máme už dnes pozitivní zkušenost, takže v budoucnosti předpokládáme hladký průběh dodávky a také udržení jejich kvality,“ sdělil Filip Hlubocký, předseda představenstva a generální ředitel ZSSK.
„V tendru zvítězilo naše konsorcium nejen cenou, ale především kvalitou a technickým řešením již osvědčeného moderního vozidla RegioPanter. Ve Škodovce vyrobíme, odzkoušíme a zhomologujeme první dvě soupravy včetně všech nejnovějších změn podle přání zákazníka. Pro další objednaná vozidla následně vyrobíme hrubé stavby skříní, podvozky a trakční sety, které přistavíme do montáže vozidel na Slovensko. Jsem rád, že vozy budeme montovat na Slovensku ve spolupráci se ŽOS Trnava, kde mají mnohaleté zkušenosti. Věřím, že se naše spolupráce osvědčí a společně dodáme slovenskému národnímu dopravci ZSSK moderní a vysoce kvalitní vozidla pro regionální dopravu,“ doplňuje obchodní ředitel Škody Transportation Jaromír Jelínek.
Nové elektrické jednotky RegioPanter budou dodávány pro regionální provoz na všech elektrifikovaných tratích Slovenska pro rychlosti 160 km/h a napětí 3 kV a 25 kV. Dodány budou dvě provedení elektrické jednotky. První s délkou 80 m a kapacitou 247 sedadel a druhé provedení dlouhé 106 m s kapacitou 343 sedadel. Každý vůz soupravy bude mít klasické uspořádání dvou podvozků a každá elektrická jednotka bude mít vždy tři hnací podvozky. Díky tomu budou mít soupravy vynikající jízdní vlastnosti na všech elektrifikovaných tratích Slovenska a umožní spolehlivé dodržování jízdního řádu v náročných zimních podmínkách.
Široké nástupní dveře spolu s plně průchozím moderním interiérem bez vnitřních dveří umožní rychlý a plynulý pohyb cestujících. Nástup do vozidla bude umožněn u většiny standardních nástupišť výšky 550 mm přímo bez nutnosti schodů. U ostatních nástupišť bude nástup zajištěn s pomocí výsuvných schodů. „Cestující ocení zejména pohodlné sezení, elektrické zásuvky, klimatizaci, stylové LED-osvětlení interiéru a vybavení vozidla prostorným moderním WC přístupným také invalidům. Soupravy nabídnou rovněž přehledný informační systém s monitory, vysoce výkonnou Wi-Fi, dostatek místa pro přepravu invalidů, dětských kočárků, jízdních kol a snadný a bezbariérový nástup pro všechny cestující,“ dodává Jaromír Jelínek.
V současné době je v regionální dopravě v České Republice v provozu již 28 moderních jednopodlažních elektrických jednotek RegioPanter, které jsou velmi oblíbené. Dalších devět souprav pro Plzeňský kraj bude dodáno v průběhu letošního roku 2018. V ČR navíc slouží také čtrnáct nejmodernějších jednopodlažních vlaků v provedení InterPanter pro meziregionální a dálkovou dopravu. Nízkopodlažní elektrické jednotky ze Škodovky jezdí ovšem nejen v České republice a Slovensku, ale také v Litvě a na Ukrajině a osobní vozy z dceřiné společnosti Transtech vozí cestující ve Finsku. V současné době probíhají dodávky šesti kusů push-pull vlaků pro německého zákazníka Deutsche Bahn.
Zdroj: ŠKODA TRANSPORTATION