Skandinávie jako průkopník emobility
Část flotily MAN Lion's City v Kodani. Foto MAN

Dánsko, Norsko a Švédsko hrají v elektrifikaci osobní a nákladní dopravy průkopnickou roli. MAN Truck & Bus nabízí na trhy v severní Evropě elektrický autobus MAN Lion's City E a plně elektrickou dodávku MAN eTGE. Nový MAN eTruck přijde na trh od roku 2024, přesto jsou již první nákupní dohody podepsány.

Dánsko, Norsko a Švédsko hrají v elektrifikaci osobní a nákladní dopravy průkopnickou roli. MAN Truck & Bus nabízí na trhy v severní Evropě elektrický autobus MAN Lion's City E a plně elektrickou dodávku MAN eTGE. Nový MAN eTruck přijde na trh od roku 2024, přesto jsou již první nákupní dohody podepsány.

Zatímco některé další evropské země jsou v elektrické mobilitě stále na startovních pozicích, pro dánské silnice bylo do roku 2022 registrováno 680 elektrických autobusů, v Norsku 685 a ve Švédsku 886 vozidel na elektrický pohon (zdroj Chatrou SME Solutions). Skandinávská poptávka se odráží v knihách zakázek MAN: Do konce roku 2023 by zde mělo být v provozu více než 370 elektricky poháněných městských autobusů se lvem ve znaku. Další zakázky jsou naplánovány v následujících letech. Od roku 2019 slouží skandinávským zákazníkům také více než 130 elektrických dodávek MAN eTGE.

"Vzhledem k prozíravým politickým rozhodnutím, jako je zavedení mýtného na bázi CO2 v Dánsku, a otevření inovací širokým vrstvám obyvatelstva hrají severské země z hlediska e-mobility modelovou roli. Potřebujeme tohoto ducha v celé Evropě, aby obrat v dopravě mohl být úspěšný,“ říká Alexander Vlaskamp, předseda výkonné rady MAN Truck & Bus SE.

Od roku 2021 jezdí po skandinávských silnicích s nulovými lokálními emisemi přibližně 290 elektrických vozidel MAN, především dodávek a městských autobusů. MAN je také jedním z průkopníků v oblasti bateriových elektrických nákladních vozidel: První eTruck registrovaný v Dánsku byl MAN eTGM, který se dodnes používá pro mlékárnu Arla. Zatímco eTGM se stále vyrábí v malých sériích, nový MAN eTruck sjíždí přímo z výrobní linky. MAN jej představí – spolu s „Autobusem roku 2023“, plně elektrickým městským Lion's City E – na jednom z největších skandinávských veletrhů užitkových vozidel Transport od 20. do 22. dubna 2023 v MCH Messecenter v dánském Herningu. Zákazníci ve Skandinávii pak získají první eTrucks z první produkční vlny od roku 2024. V současné době se servisní místa intenzivně připravují na novou technologii pohonu. V Dánsku, Norsku a Švédsku má MAN Truck & Bus servisní síť 80 míst, z nichž 15 jsou jeho vlastní.

Rozsáhlá výroba obnovitelné energie dělá ze zemí Skandinávie vzor pro celou Evropu, pokud jde o snižování emisí CO2 v odvětví dopravy. Norsko má téměř 100% udržitelnou výrobu elektřiny, především z vodní energie. V Dánsku bylo přibližně 74 % a ve Švédsku 63 % energie vyrobené v roce 2022 obnovitelných z větru, vody, biomasy nebo slunce.

Státní instituce severoevropských zemí využily potenciál obnovitelné energie v přechodu od fosilních paliv k využívání elektřiny jako zdroje energie ve vozidlech. Dnes je více než 60 procent registrací nových osobních automobilů poháněno systémy pohonu s nulovými emisemi. Očekávaný tržní podíl užitkových vozidel s elektrickým pohonem na baterie je již pro rok 2025 přibližně 20 procent.

Těchto cílů se daří dosahovat i za pomoci politických rozhodnutí. Například Dánsko zavádí od 1. ledna 2025 mýtné pro nákladní vozidla, přičemž poplatky jsou odstupňované podle emisí CO2. V Norsku a Švédsku vlády uzákonily zákaz prodeje dieselových nákladních vozidel od roku 2030. V dánské metropoli Kodani budou od roku 2025 projíždět městem pouze elektrobusy a norské hlavní město Oslo se chce stát prvním bezemisním městem na světě od roku 2030.

Brzy začaly měnit svá dodávková vozidla na bateriově elektrické formy pohonu také velké společnosti a maloobchodní řetězce. Ve většině případů je přeměna doprovázena ambiciózním cílem snížit emise CO2 související s dopravou.