DPCHJ představuje své nové trolejbusy Škoda 33 Tr
Takto budou vypadat parciální trolejbusy Škoda 33Tr pro Chomutov a Jirkov. Rámcová smlouva se Škodou Electric je uzavřena na 8 let.

O výsledku výběrového řízení na první parciální trolejbusy pro Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova jsme už napsali. O vybavení vozidel, jejich ceně, průběhu nákupu a nasazení do provozu informoval dopravní podnik 24. září 2025. Zveřejňujeme úplné znění tiskové zprávy.

Reklama

O výsledku výběrového řízení na první parciální trolejbusy pro Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova jsme už napsali. O vybavení vozidel, jejich ceně, průběhu nákupu a nasazení do provozu informoval dopravní podnik 24. září 2025. Zveřejňujeme úplné znění tiskové zprávy.

Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova (DPCHJ) uzavřel rámcovou smlouvu se společností ŠKODA ELECTRIC a.s. na dodávku až osmi nových parciálních trolejbusů typu Škoda 33 Tr. Jedná se o první vozy tohoto druhu v naší MHD, které dokážou jezdit nejen pod trolejovým vedením, ale také na trakční baterie, a tím umožní dopravu i tam, kde není trolejové vedení. Hodnota rámcového kontraktu činí 172,8 milionu korun bez DPH. Cena jednoho vozu je 21,597 milionu korun, což je v českých podmínkách nová hranice. Důvodem jsou však specifické požadavky na vybavení a řešení vozidel, které vychází z charakteru našeho města.

Chomutov a Jirkov jsou kopcovité, a proto bylo nezbytné pořídit vozidla vybavená dvěma trakčními motory – ty pohánějí střední i zadní nápravu a zaručí spolehlivý provoz i v prudších stoupáních. Podobné řešení využívají i další dopravní podniky v regionech s náročným terénem.

Dalším prvkem je antikolizní systém s vizuální a akustickou signalizací v rozsahu: a) výstraha před přední kolizí (chodec, cyklista, překážka ad.); b) výstraha před boční kolizí (chodec, cyklista, překážka ad.); c) funkce sledování a varování před nízkou vzdáleností vpředu jedoucího vozidla; d) možnost zablokování uživatelského nastavení parametrů řidičem (nastavení pouze servisem). Tím dochází ke zvýšení bezpečnosti provozu a cestujících.

Nové trolejbusy ujedou až 12 kilometrů čistě na baterie, takže bez problémů obslouží i úseky, kde není trolejové vedení. Tento potenciál mohou využít například při uzavírkách a objížďkách. Do budoucna se zvažuje jejich nasazení také na linky 301 a 302, které jsou z části vedeny právě pod trolejovým vedením. Na úsecích těchto linek, kde trolejové vedení není, trolejbusy pojedou na baterie. Např.

Linka 301: úsek Globus – Březenecká I a Jirkov, Dvořákova – Jirkov, Horník.

Linka 302: úsek Chomutov, aut. nádr. – Březenecká I a Písečná – Kaufland.

Vyšší cena vozidel (jak vyplývá i z dalšího) tedy není výsledkem nehospodárnosti, jak nám hlásí někteří „odborníci na všechno“, ale odpovídá požadavkům na moderní technologie a spolehlivý provoz v místních podmínkách. Kromě technických parametrů je součástí ceny i kvalitní výbava pro cestující. Nové trolejbusy budou plně nízkopodlažní, nabídnou pohodlná polstrovaná sedadla, audiovizuální informační systém a poptávkové otvírání dveří. Standardem bude také celovozová klimatizace, která zajistí příjemné prostředí uvnitř vozidla v létě i v zimě a významně zvýší komfort cestování. Cestující se tak mohou těšit na výrazně vyšší úroveň pohodlí, než na jakou byli dosud zvyklí.

Výběrové řízení proběhlo v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. Hodnotila se nejen cena, ale také provozní náklady, životnost baterií a garantovaná spolehlivost. ŠKODA ELECTRIC a.s. byla jediným uchazečem, který podal nabídku. Že se do výběrového řízení přihlásí pouze jediný zájemce (tak jako SOR Libchavy spol. s r. o. u souběžné zakázky na 9 ks CNG autobusů) nemůže DP ovlivnit. Tento uchazeč splnil všechny technické a zadávací podmínky a jeho nabídka odpovídala odhadované hodnotě zakázky, která byla řádně zjištěna tzv. předběžnými tržními konzultacemi. Rámcová dohoda je uzavřena na 8 let, což znamená, že objednávky budou zadávány postupně podle aktuálních potřeb měst. Dodávky budou prováděny dle jednotlivých kupních smluv. Lhůta pro dodávku je 14 měsíců bez ohledu na počet objednaných vozidel. Cenu trolejbusů, které objednáme do roku 2027 máme garantovanou bez navýšení o inflaci.

DP nesoutěžil trolejbusy pouze na cenu (70 %,) ale pro hodnocení nabídek jsme použili další kritéria (10 %, 10 %, 10 %) a obdrželi jsme tuto nabídku od ŠKODA ELECTRIC: Kupní cena za 1 ks trolejbusu v Kč bez DPH 21.597.000, – Kč. Garantované maximální náklady na plánovanou údržbu po dobu 8 let – veškeré součásti a příslušenství trolejbusu mimo trakční baterie (hodnota dle přílohy E rámcové dohody – v Kč/km bez DPH za 1 ks trolejbusu) 2,34999281 Kč/km, Garantované maximální náklady na plánovanou údržbu po dobu 15 let – trakční baterie (hodnota dle přílohy F rámcové dohody – v Kč/km bez DPH za 1 ks trolejbusu) 1,02570540 Kč/km, Garantovaná výše provozní spolehlivosti (v %, hodnota v rozmezí 90-100) 92%.

V ceně vozidel jsou dále zahrnuty související dodávky a služby. Například o povinnost provést zkoušku vzorku, povinnost poskytovat záruku za jakost, povinnost provést školení personálu, povinnost předložit a udržovat v platnosti bankovní záruku, povinnost zaručit provozuschopnost a životnost vozidel (včetně povinnosti uzavřít servisní smlouvu, zajistit servis nad rámec záruky za jakost, dodávat náhradní díly, poskytovat technickou pomoc a dodávat servisní nářadí), anebo povinnosti z garance nákladů a garantované výše provozní spolehlivosti vozidel.

Cena těchto povinností je zahrnuta v kupní ceně vozidel, a to s výjimkou ceny náhradních dílů a ceny servisních prací nad rámec záruky za jakost.

Nové trolejbusy Škoda 33 Tr tak představují významný krok k moderní, ekologické a udržitelné dopravě v našem regionu. Přinesou tišší provoz, čistší ovzduší a zároveň i podstatně vyšší komfort pro cestující. Jsme přesvědčeni, že tato investice se dlouhodobě vyplatí nejen našim městům, ale především přínosem lidem, kteří městskou hromadnou dopravu využívají každý den.

Pro financování podal DP žádost o dotaci do Modernizačního fondu ČR TRANSGov.

Podrobná technická specifikace, smlouvy a zadávací dokumentace k novým trolejbusům zde: https://zakazky.chomutov.cz/contract_display_1897.html

Název veřejné zakázky: „Rámcová dohoda na dodávku až 8 ks parciálních trolejbusů“. Sektorová veřejná zakázka. Otevřené zadávací řízení na uzavření rámcové dohody pro plnění nadlimitní sektorové veřejné zakázky na dodávky. Smlouva podepsána: 10.9.2025.

Tisková zpráva DPCHJ