V souvislosti s prodloužením metra z Ládví do Letňan provedla organizace ROPID anonymní anketní průzkum mezi cestujícími, ...
V souvislosti s prodloužením metra z Ládví do Letňan provedla organizace ROPID anonymní anketní průzkum mezi cestujícími, ...
... kterého se ve dnech 8. a 9.5.2008 zúčastnilo necelých 4000 respondentů. Cestující se vyjadřovali k otázkám z různých oblastí problematiky Pražské integrované dopravy pomocí anketních formulářů na informačním stánku ve stanici metra Letňany. Otázky byly rozděleny do čtyř samostatných anket. Na každou otázku odpovědělo v průměru 1000 respondentů. Anketa sloužila pro zjištění spokojenosti cestujících s jednotlivými aspekty Pražské integrované dopravy a jejím cílem bylo také zjistit přání a požadavky cestujících včetně podnětů pro budoucí rozvoj systému PID.
Většina respondentů (89%) vyjádřila celkovou spokojenost s informováním o dopravě, konkrétně 74% dotázaných je rovněž spokojeno s úrovní tištěných informací na zastávkách. Většina cestujících (83%) také zpravidla ví, kde potřebné informace hledat. Oproti tomu celých 85% cestujících postrádá zobrazení aktuálního času přímo ve vozech metra a také 88% lidí by si přálo zobrazení času, který zbývá do příjezdu další soupravy metra, ať už na nástupištích, nebo u vstupů do metra. V současné době se cestujícím zobrazuje pouze údaj před jakou dobou odjela předchozí souprava.
V otázkách ohledně plánování linkového vedení jsme se zaměřili na porovnání jednotlivých modelů linkové sítě. Z odpovědí vyplývá, že 65% cestujících by přivítalo méně linek, zato s kratším intervalem i za cenu více přestupů, zatímco 36% lidí preferuje méně přestupů za cenu delších intervalů a méně přehledného linkového vedení. Rozdílná panuje také spokojenost s intervaly ve všední den a o víkendu. Respondenti hodnotili spokojenost s intervaly známkou od 1 do 5 jako ve škole. Intervaly v pracovní dny dostaly v průměru známku 2,1, víkendové intervaly dopadly o něco hůře – výsledná známka je 3,1. Kdyby se rozšířením počtu zastávek na znamení zkrátila cestovní doba, přivítalo by to 52% cestujících oproti 28% s negativní odpovědí.
Rozšíření přepravy jízdních kol do tramvají a autobusů by vadilo 20% cestujících. Plných 66% dotázaných by větší zpřístupnění MHD pro kola přivítalo. O tom, že SMS jízdenky neplatí v příměstských autobusech PID ani na území Prahy, nevědělo celých 49% dotázaných. Tento výsledek je signálem pro výraznější informování o této záležitosti. Naopak poměrně dobré povědomí má u cestujících fakt, že na tzv. „pražské tramvajenky“ mohou jezdit po Praze i ve vlacích (83% lidí o této výhodě integrované dopravy vědělo).
Anketní průzkum také ukázal podíl pravidelných a náhodných cestujících: 70% dotázaných používá hromadnou dopravu denně. Přičemž osobní automobil vlastní plných 49% uživatelů veřejné dopravy, ale pro cesty po Praze ho používá pouze 16% z nich.
Většina respondentů (89%) vyjádřila celkovou spokojenost s informováním o dopravě, konkrétně 74% dotázaných je rovněž spokojeno s úrovní tištěných informací na zastávkách. Většina cestujících (83%) také zpravidla ví, kde potřebné informace hledat. Oproti tomu celých 85% cestujících postrádá zobrazení aktuálního času přímo ve vozech metra a také 88% lidí by si přálo zobrazení času, který zbývá do příjezdu další soupravy metra, ať už na nástupištích, nebo u vstupů do metra. V současné době se cestujícím zobrazuje pouze údaj před jakou dobou odjela předchozí souprava.
V otázkách ohledně plánování linkového vedení jsme se zaměřili na porovnání jednotlivých modelů linkové sítě. Z odpovědí vyplývá, že 65% cestujících by přivítalo méně linek, zato s kratším intervalem i za cenu více přestupů, zatímco 36% lidí preferuje méně přestupů za cenu delších intervalů a méně přehledného linkového vedení. Rozdílná panuje také spokojenost s intervaly ve všední den a o víkendu. Respondenti hodnotili spokojenost s intervaly známkou od 1 do 5 jako ve škole. Intervaly v pracovní dny dostaly v průměru známku 2,1, víkendové intervaly dopadly o něco hůře – výsledná známka je 3,1. Kdyby se rozšířením počtu zastávek na znamení zkrátila cestovní doba, přivítalo by to 52% cestujících oproti 28% s negativní odpovědí.
Rozšíření přepravy jízdních kol do tramvají a autobusů by vadilo 20% cestujících. Plných 66% dotázaných by větší zpřístupnění MHD pro kola přivítalo. O tom, že SMS jízdenky neplatí v příměstských autobusech PID ani na území Prahy, nevědělo celých 49% dotázaných. Tento výsledek je signálem pro výraznější informování o této záležitosti. Naopak poměrně dobré povědomí má u cestujících fakt, že na tzv. „pražské tramvajenky“ mohou jezdit po Praze i ve vlacích (83% lidí o této výhodě integrované dopravy vědělo).
Anketní průzkum také ukázal podíl pravidelných a náhodných cestujících: 70% dotázaných používá hromadnou dopravu denně. Přičemž osobní automobil vlastní plných 49% uživatelů veřejné dopravy, ale pro cesty po Praze ho používá pouze 16% z nich.
TZ ROPID