Trolejbus SOR TNS 12 ev. č. 3065, který zkompletovali pracovníci Dopravního podniku města Brna v komínských dílnách, vyjíždí do ulic. Během zkušebního provozu musí bez cestujících najet 10 tisíc kilometrů. Aktualizováno 8. 3. 2023.
Trolejbus SOR TNS 12 ev. č. 3065, který zkompletovali pracovníci Dopravního podniku města Brna v komínských dílnách, vyjíždí do ulic. Během zkušebního provozu musí bez cestujících najet 10 tisíc kilometrů. Aktualizováno 8. 3. 2023.
Pokud se osvědčí, na běžných linkách se ukáže v květnu. Vedení podniku letos plánuje pořídit komponenty na dalších deset kusů trolejbusů tohoto typu. S výrobcem SOR Libchavy má uzavřenou rámcovou smlouvu na dodání až 40 kusů nízkopodlažních a plně klimatizovaných vozů. Do konce roku 2025 by chtěl smlouvu využít v plném rozsahu.
Kromě komponentů a technické výrobní dokumentace SOR také zajišťuje technickou pomoc, školení zaměstnanců, konzultace a schválení pro provoz Drážním úřadem. Součástí dodávky je i dovybavení trolejbusové vozovny Brno-Komín zařízeními a nástroji potřebnými pro kompletaci trolejbusů a údržbu a opravy.
V Česku unikátní projekt, nazvaný Mario, kdy si dopravní podnik kompletuje vozy vlastními silami, ušetří v případě nových trolejbusů dopravci 100 miliónů korun.
„Myšlenka kompletovat po tramvajích i vlastní trolejbusy se ukazuje jako správná cesta. Máme kapacity, znalosti, dovednosti a kvalitní pracovníky. V tuto chvíli jsou dva vozy připraveny do zkušebního provozu, v průběhu roku postupně přijdou karoserie a komponenty na dalších deset. Vlastním sestavováním vozů ušetříme na jednom kusu 2,5 milionu korun. Pokud bychom pořídili všech 40, které máme zajištěné rámcovou smlouvou, ušetříme 100 miliónů korun,“ sdělil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Karoserie a komponenty prvního trolejbusu typu SOR TNS 12 dorazily do komínské vozovny loni na začátku září, druhý vůz ho následoval s měsíčním odstupem. „Naši zaměstnanci provedli montáž kabelových rozvodů, elektrické výzbroje a motorů, instalovali sběrací soustavy a střešní kontejnery. Na prvním vozu tyto práce zabraly 48 pracovních dní, na druhém o 12 dní méně. Učíme se rychle,“ dodává technicko-provozní ředitel Dopravního podniku města Brna Vítězslav Žůrek s tím, že se na kompletaci podílí 12 lidí.
Ve zkušebním provozu, který vymezuje Drážní úřad, musí oba vozy s evidenčními čísly 3065 a 3066 najet 10 tisíc kilometrů bez cestujících – 5 tisíc bez zátěže a 5 tisíc s odpovídající zátěží. Teprve po jeho splnění, ověření všech funkcí a spolehlivosti, můžou vyrazit do terénu s cestujícími. Stát by se tam mělo v květnu a nejčastěji se s novými trolejbusy svezou na linkách 30, 32 a 34. Do ulic aktuálně vyjíždí vůz 3065.
DPMB je největším provozovatelem trolejbusové dopravy v ČR – nyní disponuje 143 vozy. Dopravce trolejbusový vozový park v posledních letech masivně modernizoval – v letech 2021 a 2022 nakoupil 40 nových trolejbusů 27 Tr.
Letos do Brna přijede 10 trolejbusů typu Škoda 32Tr, první by měl dorazit do letních prázdnin. Dopravní podnik uzavřel se Škodou Electric rámcovou smlouvu na celkem 40 parciálních trolejbusů. Aktualizováno 8. března 2023: Dopravní podnik města Brna využil rámcovou smlouvu a uzavřel se Škodou Electric další kupní smlouvu na 10 trolejbusů, cena za jeden dvounápraový nízkopodlažní trolejbus s alternativním pohonem a komponenty činí 11 800 000 Kč bez DPH. Pět trolejbusů bude dodáno do konce roku 2023, dalších pět do konce ledna 2024.