První maďarský kloubový e-bus představen
První dokončený 12metrový model Credobus byl představen letos v létě v Győru a 18metrová kloubová verze vstoupí do provozu na začátku roku 2025. Obě vozidla jsou bezbariérová a vhodná pro městský i příměstský provoz. Foto Kravtex-Kühne

64 let po prvním maďarském kloubovém autobusu Ikarus představil Kravtex-Kühne Group 18. prosince 2024 v Budapešti typ Credobus Electronell 18. Vozidlo vyvinuté a vyrobené v Maďarsku je podle Kravtex-Kühne nejlehčím kloubovým e-busem s ocelovým rámem na světě. S menší baterií a hmotností 16 tun ujede 300 km na jedno nabití. První 12metrový model byl představen letos v létě v Győru, 18metrová kloubová verze vstoupí do provozu na začátku roku 2025. Obě vozidla jsou bezbariérová a vhodná pro městský i příměstský provoz.

64 let po prvním maďarském kloubovém autobusu Ikarus představil Kravtex-Kühne Group 18. prosince 2024 v Budapešti typ Credobus Electronell 18. Vozidlo vyvinuté a vyrobené v Maďarsku je podle Kravtex-Kühne nejlehčím kloubovým e-busem s ocelovým rámem na světě. S menší baterií a hmotností 16 tun ujede 300 km na jedno nabití. První 12metrový model byl představen letos v létě v Győru, 18metrová kloubová verze vstoupí do provozu na začátku roku 2025. Obě vozidla jsou bezbariérová a vhodná pro městský i příměstský provoz.

Výrobce, který má továrny v Mosonmagyaróváru a Győru, považuje Electronell 18, díky svým průlomovým technickým inovacím, s pohotovostní hmotností 16 tun, za nejlehčí kloubový elektrobus s ocelovým rámem. Výsledkem je, že cílový dojezd 300 kilometrů vyžaduje baterii s hmotností asi o 25 % nižší.

Řešení výrazně snižuje spotřebu energie a zároveň pozitivně ovlivňuje všechny nákladové faktory: od výroby až po recyklaci. Méně baterií má také snížit náklady na její výměnu. Očekává se, že Electronell 18 bude nejúčinnější a nejekonomičtější autobus ve své kategorii.

Ultralehký koncept Credobus je založen na ocelové rámové konstrukci a je téměř zcela recyklovatelná. Nízká hmotnost je zajištěna optimalizací rámu a 19,5" podvozkem "malým kolem". Jako další výhody se uvádí vyšší kapacita cestujících, rychlejší nabíjení, menší ekologická stopa, přetížení, kterému se lze vyhnout.

S provedením Low Entry jsou 2 ze 4 baterií umístěny pod podlahou, což zajišťuje nízké těžiště a tím i výbornou stabilitu zejména v zatáčkách. S malou velikostí kol jsou podběhy nižší, mezi opěradly na nich umístěných sedadel tak nejsou nevyužitá místa. S nízko umístěným hnacím řetězem poskytuje zdvojená podlaha také plnohodnotná, rovná místa k stání. Zadní řada sedadel je na celou šířku. Autobus je vyroben se vzorem 2-2-2-2 dveří a jeho vnitřní uspořádání je vhodné pro městské i příměstské aplikace.

Credobus používá pro své elektrobusy komponenty převážně evropských značek. Akumulaci energie zajišťují kapalinou chlazené baterie NMC BorgWarner (Akasol) 3. generace. Akumulátor o celkové kapacitě 392 kWh lze nabít za něco málo přes 3 hodiny výkonem 150 kW. Špičkový výkon systému pohonu centrálního motoru VOITH VEDS HD (Heavy Duty) je 410 kW. Jeho maximální účinnost dosahuje 97,3 %, což zvyšuje energetickou účinnost. Pohonný systém verze solo a kloubového modelu je tvořen komponentami stejné velikosti. Z pomocných provozních systémů dodává systém tepelného čerpadla Eberspächer, elektrohydraulické servočerpadlo DANA a elektricky poháněný kompresor Knorr-Bremse.

S asistenčními systémy pro řidiče značky ZF založenými na radarových a kamerových systémech budou elektrobusy splňovat požadavky upraveného obecného nařízení o bezpečnosti vozidel (GSR II) Evropské unie.

V rámci projektu výzkumu a vývoje v hodnotě 1,5 miliardy HUF (přibližně 90 mil. Kč) mají e-busy extrémně vysokou maďarskou přidanou hodnotu. Credobus vyvíjel vozidla samostatně, bez generálního partnera a klíčové úkoly systémové integrace a vývoje softwaru byly realizovány také v Maďarsku. Modely Electronell jsou vyrobeny s vlastním silnoproudým distribučním systémem Credobus (Credobus HVBOX), softwarem pro řízení pohonu a přídavným pasivním chladicím systémem.

Samonosná rámová konstrukce a téměř všechny kovové díly včetně závěsů podvozku jsou vyráběny koncernem firem. S autobusy je svými produkty propojeno téměř 100 maďarských malých a středních podniků. Kromě toho klíčové tuzemské firmy a zaměstnavatelé dodávají i komponenty jako Rába, Knorr-Bremse, Metal 99, OROSházaGLAS, Hirschler Üvegipari Vállalkózáz, König, Graboplast, Semperform.

Zahájení sériové výroby e-busů přímo přispívá k zachování téměř 500 maďarských pracovních míst a znamená zakázky pro 100 maďarských dodavatelů.

Skupina Kravtex-Kühne je maďarský výrobce autobusů schopný velkosériové výroby, který je připraven i na současnou výrobu dieselových a bezemisních autobusů. Skupina firem má přesvědčivou referenci: VOLÁNBUSZ Zrt. již 45 % jejího národního vozového parku, více než 2 600 autobusů, jsou značky Credobus.

Vzhledem k tomu, že přední tuzemský hráč vstupuje na trh s elektrickými autobusy, je možné, že výroba elektrobusů nezbytných pro dosažení klimatických cílů bude z velké části realizována v Maďarsku. Domácí fondy a fondy Evropské unie tak mohou kromě dosažení zelených cílů přispět k výkonnosti maďarské ekonomiky.

Kravtex-Kühne Csoport

 


První maďarský kloubový e-bus představen
Credobus 18 je vyroben jako vzor se 2-2-2-2 dveřmi a jeho vnitřní uspořádání je vhodné pro městské i příměstské aplikace. Foto Kravtex-Kühne