První autobus Caetano na palivové články ve Španělsku
Po úspěšném dvou týdenním testování na lince L4 v Torrejón de Ardoz budou na konci roku 2021 autobusy na vodíkový pohon v provozu na běžných linkách Consorcia Regional de Transportes. Foto Comunidad de Madrid

Na linkách metropolitní oblasti Madridu byl úspěšně vyzkoušen elektrický H2.CityGold. S vodíkovým pohonem se počítá v běžném provozu ještě letos.
Na linkách metropolitní oblasti Madridu byl úspěšně vyzkoušen elektrický H2.CityGold. S vodíkovým pohonem se počítá v běžném provozu ještě letos.
Autobus H2.CityGold portugalského výrobce autobusů a podvozků CaetanoBus testoval španělský soukromý provozovatel ALSA na linkách v Torrejón de Ardoz, 20 km východně od hlavního města Madridu. Inovativní autobus byl veřejnosti představen na slavnostním ceremoniálu v centru města za účasti  Isabel Díaz Ayuso, prezidentky Community of Madrid, regionálního ministra dopravy, mobility a infrastruktury Ángela Garrida a prezidenta společnosti ALSA, Jorga Cosmena, v úterý 23. února 2021.

ALSA je součástí skupiny National Express a má moderní flotilu přibližně 4 400 autobusů, které přepraví více než 392 milionů cestujících ročně. V oblasti Velkého Madridu v rámci Consorcia Regional de Transportes (CRT) ALSA provozuje řadu městských a meziměstských autobusových linek. Do roku 2030 předpokládá náhradu všech současných městských autobusů bezemisními vozidly. Vývoj autobusů s vodíkovým pohonem důsledně sleduje a velmi se v této oblasti angažuje. V krátkodobém horizontu tří let plánuje začlenění několik autobusů s palivovými články do regionálních a dálkových linek. V loňském roce pořídila 63 nízko a bezemisních hybridních, elektrických nebo vozidel s pohonem na LPG za 20 milionů Eur. Vloni uvedla do provozu také první 100% autonomní autobus, který jezdí v areálu Univerzity Autonoma de Madrid. Do roku 2030 se ALSA zavázala všechny nové městské autobusy nakupovat jen s nulovými emisemi.

Po úspěšném dvou týdenním testování na lince L4 v Torrejón de Ardoz ukončeném na začátku března, kdy byly prováděny optimalizační testy pro maximální výkon a využití infrastruktury, bude letos dodán a od posledního čtvrtletí roku zařazen do provozu v oblasti Corredor del Henares, kde plánuje CRT provozovat jen vodíková vozidla. Corredor del Henares je obytná, průmyslová a obchodní zóna mezi Madridem a Guadalajara s několika průmyslovými městy a více než 600 tisíci obyvateli.
 
Caetano H2 je dvanáctimetrový nízkopodlažní městský autobus pro 62 osob: 35 sedících a 26 pro stání. Jednou z hlavních výhod je technologie, díky které neprodukuje emise CO2, ale pouze vodní páru a s elektromotorem je jeho provoz zcela tichý. Dojezd je 400 kilometrů a doba dobíjení je obdobná jako u tankování běžného autobusu.

V současné době je vozový park CRT tvořen 2 063 vozidly, 28% autobusů je poháněno alternativními palivy, jako je zemní plyn a elektrické hybridy. Flotila má průměrný věk 4,9 roku a je 100% nízkopodlažní.

Skupina ALSA provozuje celkem 75 meziměstských linek a 27 městských linek systému Consorcio de Transportes de Madrid prostřednictvím svých dceřiných společností Nex Continental Holdings, Alsa Metropolitana, Argabus, Santo Domingo a Irubus.

CaetanoBus získal na začátku prosince 2020 první objednávku na osm stejných autobusů s palivovými články od TMB Barcelona.


První autobus Caetano na palivové články ve Španělsku
Autobus H2.CityGold portugalského výrobce CaetanoBus testovala ALSA na městských linkách Consorcia Regional de Transportes dva týdny. Foto ALSA
První autobus Caetano na palivové články ve Španělsku