Připoutat či nepřipoutat?
Tříbodové bezpečnostní pásy jsou naprosto nezbytné na rizikovém sedadle stevarda autokaru. Řidiči se bez nich už také neobejdou.

Pro BUSportál Jan Havíř: "I v autobuse je vaší povinností použít zádržný bezpečnostní systém, pokud je jím sedadlo povinně vybaveno. "
Pro BUSportál Jan Havíř: "I v autobuse je vaší povinností použít zádržný bezpečnostní systém, pokud je jím sedadlo povinně vybaveno. "
Následující informace doplňujeme připomínkou Zdeňka Hečla z plzeňské autoškoly: Rád bych upozornil autora článku, že vyšla nová vyhláška č.193/2006 Sb. ze dne13.dubna 2006,která novelizuje vyhl.č.30/2001 Sb.
V § 27a je jasně stanoveno Označení sedadel vybavených zádržným systémem
Kategorie M2,M3.

Používání bezpečnostních pásů je v poslední době hodně diskutovaný tématem. Povinnost použít bezpečnostní pás máme asi všichni spojenou s osobním automobilem. Víte ale, že i v autobuse je vaší povinností použít zádržný bezpečnostní systém, pokud je jím sedadlo povinně vybaveno?

Zákon o provozu na pozemních komunikacích (Zák. 361/2000 Sb., jehož poslední novela – zák. č. 411/2005 Sb. začíná platit od 1. července tohoto roku) stanoví v §9 odst. 1 písm. a, že každá přepravovaná osoba sedící na sedadle povinně vybaveném zádržným systémem (tedy bezpečnostními pásy) je povinna těchto bezpečnostních pásů použít.

Stále však existují lidé, kteří se v autě nikdy nepoutají. Některé k tomu vede názor podpořený více či méně pravdivými zprávami, že bezpečnostní pásy mohou pasažéry havarovaného vozidla uvěznit a oni se tak nebudou moci dostat například z hořícího auta. Proto volí raději riskantnější variantu, která jim dává falešný pocit bezpečí. Jejich obavy jsou jistě pochopitelné, ale nejsou důvodem k takovému hazardování. Těm, kteří své obavy nejsou schopni překonat, je možné doporučit řešení v podobě zasouvacího nože. Třeba toho, který lze zakoupit v každé prodejně koberců a který si jistě poradí i s pevnými bezpečnostními pásy. Nebo se mohou obrátit na specializovanou prodejnu potřeb pro hasiče, kde nabízí přímo řezačku na bezpečnostní pásy, kterou používají profesionální záchranáři. Někteří se však nepoutají pouze proto, aby ukázali svoje „hrdinství“, zachovali si svůj „styl“ nebo čistě z pohodlnosti. Takové cestující pak dokáže snad přesvědčit jen přímá nebo nepřímá účast na dopravní nehodě, kde došlo ke zraněním v důsledku nepoužití bezpečnostních pásů. A bývají to obvykle zranění velmi těžká nebo smrtelná. Na osobu přepravovanou ve vozidle, které v rychlosti 50 km/h narazilo do překážky, působí stejná síla, jako při pádu z třetího poschodí budovy a při rychlosti 90 km/hod je to ještě o sedm poschodí více. Je-li sedadlo navíc vybaveno airbagem, síla jeho vymrštění proti nepřipoutané osobě se přičítá!

Většina řidičů osobních aut i jejich spolucestujících se však naštěstí zodpovědně poutá. Kolik z nich ale napadne připoutat se i v autobuse? Několikrát jsem jel v autobuse vybaveném bezpečnostními pásy. Záměrně jsem pozoroval spolucestující, zda je napadne se připoutat. Nenapadlo. Většina z nich si pásů ani nevšimla, a ti, kteří si pásů všimli, je považovali za veselou zajímavost. Nepřipoutal se ani jeden. Pomalá jízda autobusu, oproti osobnímu autu větší prostor a potřeba volného pohybu snižuje obezřetnost cestujících. Ale také na autobus působí fyzikální zákony. I profesionální a zkušený řidič může udělat drobnou chybu, která může mít díky nedbalosti cestujících nedozírné následky. O tom se mohli nedávno přesvědčit třeba cestující jednoho linkového autobusu, který v dubnu tohoto roku vyjel nedaleko Nového Jičína ze silnice a havaroval. Dopravce tehdy konstatoval, že většina cestujících, kteří dbali doporučení a byli připoutání, vyvázla z nehody maximálně s lehkými poraněními. Snad to bude poučením i pro ostatní.

Které autobusy musí mít tedy sedadla vybavena bezpečnostními pásy? Tuto problematiku řeší Vyhláška MDS č. 341/2002 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Ta do naší legislativy přejímá příslušné evropské směrnice. Jedná se zejména o Směrnici Rady 77/541/EHS o bezpečnostních pásech a zádržných systémech motorových vozidel ve znění pozdějších předpisů (zejména směrnice 90/628/EHS a směrnice 96/36/ES), která v bodě 3.1.1 stanoví, že každé vozidlo kategorií M a N (s výjimkou těch vozidel kategorie M2 nad 3,5 t a M3, která mají místa pro stojící cestující), musí být vybaveno bezpečnostními pásy nebo zádržnými systémy, které splňují požadavky této směrnice. V příloze XV pak stanovuje minimální požadavky na bezpečnostní pásy a navíječe shodně pro přední i jiná místa jak vnější tak střední a to včetně míst směřujících dozadu takto (uvádím pouze body týkající se autobusů):
  • ve vozidlech kategorie M2 o maximální přípustné hmotnosti do 3,5 t musí být namontovány tříbodové (břišní + diagonální) pásy s navíječem s nouzovým blokováním s vícenásobnou citlivostí,
  • ve vozidlech kategorie M3 a kategorie M2 o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3,5 t musí být namontovány tříbodové (břišní + diagonální) pásy s navíječem s nouzovým blokováním s vícenásobnou citlivostí. U těchto vozidel je podle bodu 3.1.10 možné použít i dvoubodové (břišní) pásy s navíječem nebo bez něj na sedadle, před kterým je sedadlo nebo jiná konstrukční část vozidla splňující požadavky přílohy III dodatku 1 bodu 3.5 směrnice 74/408/EHS. Volitelně však naši i zahraniční výrobci nabízí vybavení všech sedadel autobusu tříbodovými bezpečnostními pásy.


Od 1.7.2006, kdy začíná platit již zmiňovaná novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, má provozovatel vozidla povinnost zajistit, aby osoby starší 3 let nebo osoby je doprovázející přepravované ve vozidle kategorie M2 a M3 na sedadle povinně vybaveném bezpečnostními pásy byly řádně poučeny o povinnosti použít zádržný bezpečnostní systém (§ 10, odst. 4). Způsob, jakým má být takový cestující poučen, stanoví prováděcí předpis. Zákon se pouze zmiňuje o tom, že pokud toto poučení není zajištěno jiným vhodným způsobem, má tuto povinnost řidič (§ 6, odst. 1, písm. h).
Dokážu si představit, kdy řidič nebo průvodce na začátku zájezdu nebo dlouhé cesty v rámci přivítání cestujících zmíní povinost použití bezpečnostních pásů. Co ale třeba linkový autobus? U dálkových linek, na které jsou většinou nasazovány právě dálkové autobusy, by asi bylo komické, kdyby řidič na každé zastávce vstal a upozornil cestující, že se mají připoutat. Tady se asi nabízí podobné řešení jako u nedávno zavedeného zákazu kouření. Na palubách autobusů sice zákaz kouření platí již velmi dlouho, nyní na to ale musí u každých vstupních dveří upozorňovat tabulka s nápisem a piktogramem. Podobné řešení by bylo vhodné i pro zmiňované bezpečnostní pásy.
Evropská Unie se k tomuto problému již vyjádřila. Směrnice 2003/20/ES, Článek 2, bod 2., písm. b praví, že cestující ve vozidlech kategorií M2 a M3 musí být informováni o povinnosti používat bezpečnostní pásy vždy, kdy sedí na sedadle a vozidlo je v pohybu, a to jedním z těchto způsobů: řidičem, průvodčím nebo osobou určenou za vedoucího skupiny, audiovizuálními prostředky (např. pomocí videa), nápisem nebo piktogramem stanoveným členskými státy podle vzoru Společenství uvedeného v příloze, výrazně zobrazeným u každého sedadla. Předpokládám, že stejný přístup zvolí i naši zákonodárci.

Otázkou zůstává, zda toto opatření bude mít vliv i na samotné cestující. Snad ano. Sedět několik hodin připoután na sedadle dálkového autobusu je jistě nepohodlné. Mnohem nepohodlnější je ale sedět po zbytek života na invalidním vozíku.

Pro ty, které problematika používání bezpečnostních pásů zaujala, uvádím ještě několik odkazů:

Úplné znění citovaných předpisů můžete nalézt na stránkách Ministerstva vnitra a aktualizované znění na stránkách Ministerstva dopravy

Předpisy EU jsou v českém jazyce dohledatelné na adrese http://europa.eu.int/eur-lex/lex/.

Samostatnou kapitolou je přeprava dětí na sedadlech povinně vybavených bezpečnostními pásy. Tuto problematiku velice pěkně zpracovalo Ministerstvo dopravy na BUSportálu .
Jan Havíř

Připoutat či nepřipoutat?
Tříbodové bezpečnostní pásy v linkovém autobuse.
Připoutat či nepřipoutat?
Dvoubodové bezpečnostní pásy.
Připoutat či nepřipoutat?
Redaktorka BUSportálu s autorem článku Janem Havířem se setkali na letošním AUTOTECu.