Předání 25 městských autobusů Crossway LE Dopravnímu podniku města Brna, a.s.
© Jan Havíř

zástupci společnosti Irisbus Iveco Dopravnímu podniku města Brna 14. října 2010.
Reklama
zástupci společnosti Irisbus Iveco Dopravnímu podniku města Brna 14. října 2010.
Dodávka byla zčásti hrazena z Regionální operačního programu Jihovýchod.

Výběru tohoto typu autobusu předcházely testovací jízdy v letech 2008 a 2009, které prověřily, že vůz je z hlediska jízdních vlastností i nákladů na provoz vhodný na linky brněnské MHD. Vzhledem k trendu zpřístupňování hromadné dopravy osobám se sníženou schopností pohybu, byla důležitým kritériem nízkopodlažnost vozidla. Oproti vozům Citybus a Citelis, kde je hnací síla převáděna od vertikálně uloženého motoru úhlovým převodem, jsou vozidla se sníženým vstupem (LE – low entry pozn. red.) osazena v zadní, zvýšené části standardním hnacím ústrojím, čím je snížena nejen pořizovací cena vozu, ale i provozní náklady, neboť nedochází v hnacím ústrojí k tak významným ztrátám.

Celková obsaditelnost každého z dodaných autobusů je 109 cestujících, z toho 33 sedících. Do každého vozidla se vejdou dva kočárky nebo invalidní vozíky. První a druhé dveře, vedoucí do nízkopodlažní části, jsou 1200 mm široké s nástupní hranou 320 (resp. 330) mm nad úrovní vozovky a prostřednictvím funkce kneeling snížitelnou o dalších 70 mm. Pro nástup osoby na invalidním vozíku jsou druhé dveře vybaveny ručně výklopnou plošinou. Podlaha zadní části vozu, pod kterou se nachází hnací ústrojí, je ve výšce 980 mm nad úrovní vozovky a vchází se do ní dveřmi o šířce 800 mm. Světlá výška zadní části dosahuje 1925 mm, u přední, nízkopodlažní části 2565 mm.

Všech 25 vozidel, která dostala evidenční čísla 7801 až 7825, je vybaveno motorem IVECO F2B CURSOR o výkonu 243 kW splňujícím normu Euro 5 a automatickou převodovkou VOITH 864.5.

Uspořádání pracoviště řidiče bylo vyvíjeno společností Irisbus Iveco ve spolupráci s profesionálními řidiči s důrazem kladeným na ergonomii a pohodlí. Zasklená a uzamykatelná kabina je vybavena klimatizací a všestranně seřiditelným, odpruženým sedadlem s bederní opěrkou.

Vozidla byla do Brna dodávána v několika etapách a od začátku září postupně zařazována do běžného provozu. Podle informací z dopravního podniku by měly tyto vozy nasazovány na linky zajíždějící na okraj Brna a mimo zóna 100 a 101. I proto jsou všechny vybaveny přípravou pro instalaci elektronické pokladny. Díky dodávce těchto vozů přibydou v Brně a okolí od prosincového termínu změn jízdních řádů garantované odjezdy nízkopodlažních spojů.
Jan Havíř

Tisková zpráva DP města Brna

14. října 2010 v 10.30 hod. došlo ve vozovně Slatina – v areálu Dopravního podniku města Brna, a. s. - ke slavnostnímu předání 25 ks městských nízkopodlažních autobusů Crossway LE. Vhodnost těchto autobusů na část linek MHD, jejich jízdní vlastnosti a náklady na provoz byly v DP Brno ověřovány při testovacím provozu v letech 2008 a 2009.

Nákup všech 25 vozidel je spolufinancován ve výši 40 % pořizovacích nákladů z Regionálního operačního programu Jihovýchod. Vzhledem ke skutečnosti, že vozidla musí být využívána pouze na dopravu v závazku veřejné služby tj. na provozování MHD financovanou Statutárním městem Brnem, je zbývajících 60 % finančních prostředků součástí kompenzace poskytnuté Statutárním městem Brnem.

Celková obsaditelnost autobusů Crossway LE, dodaných do DP Brno je 109 cestujících, z toho 33 míst pro sedící cestující. Velký důraz je kladen na snadný nástup a výstup do/z vozu - autobusy disponují třemi dveřmi - přední a střední dveře o šířce 1 200 mm jsou otevírané vně vozu, mezi nimi je zcela rovná podlaha. V prostoru středních dveří je výklopná plošina, která umožňuje snadný přístup handicapovaných cestujících do prostoru autobusu, kde je plocha pro přepravu 2 invalidních vozíků nebo kočárků. Zadní dveře mají šířku 800 mm.

Pro snadnější nástup cestujících je vozidlo vybaveno naklápěcím zařízením (kneeling), které dále umožňuje snížit nástupní výšku autobusu o dalších 70 mm.

Přední část vozidla má světlou výšku interiéru dosahující 2, 565 m. Za středními dveřmi jsou dva schůdky, kterými se vchází do zadní části vozu, kde je podlaha ve výšce 980 mm nad úrovní země; tato část vozidla je určena především pro sedící cestující. Výška interiéru je 1,925 m.

Všech 25 ks Crossway LE je vybaveno motorem IVECO F2B CURSOR o výkonu 243 kW, splňující emisní normu Euro 5. Převodovka je automatická, VOITH 864.5. Pracoviště řidiče je vybaveno klimatizací THERMOKING SR 10E.

DPMB, a.s. bude autobusy Crossway LE využívat převážně na linkách zajíždějících na okraj Brna a mimo zóny 100 a 101.

DPMB, a.s. ve spolupráci s výrobcem neopomíjí ani pracovní podmínky řidičů. Autobus je proto vybaven všestranně seřiditelným sedadlem řidiče s bederní opěrkou, prostorem pro odkládání tašky a uzavřenou klimatizovanou kabinou řidiče.
DPMB, a. s. přepraví denně okolo jednoho milionu cestujících. Dlouhodobě se soustředí na zvyšování kvality svých služeb. S tím úzce souvisí také obnova vozového parku. Dopravní podnik města Brna již několik let nakupuje vozidla, která mohou využívat také tělesně postižení nebo hůře se pohybující cestující. Proto je již nyní celá řada spojů, na kterých dopravní podnik garantuje odjezd nízkopodlažního vozidla. Handicapovaní cestující, ale také senioři nebo cestující s dětskými kočárky tak mohou přesně plánovat své cesty hromadnou dopravou.

Předání 25 městských autobusů Crossway LE Dopravnímu podniku města Brna, a.s.
Pro novináře byl jeden z autobusů přistaven na původním autobusovém nádraží v centru města © Jan Havíř
Předání 25 městských autobusů Crossway LE Dopravnímu podniku města Brna, a.s.
Slavnostní předání se konalo v areálu autobusové vozovny Slatina © Jan Havíř
Předání 25 městských autobusů Crossway LE Dopravnímu podniku města Brna, a.s.
Kromě novinářů se akce zúčastnila také řada pracovníků dopravního podniku včetně řidičů, kteří následně nová vozidla přebírali do užívání © Jan Havíř
Předání 25 městských autobusů Crossway LE Dopravnímu podniku města Brna, a.s.
V rámci oficiálního předání promluvili zástupci zúčastněných institucí. Zleva: Hana Pohanová – tisková mluvčí DPMB, Bedřich Prokeš – generální ředitel DPMB, Marta Sargánková – ředitelka Úřadu Regionální rady soudržnosti Jihovýchod, Roman Onderka – primátor města Brna, Martin Ander – náměstek primátora města Brna a Libor Doubek – obchodní ředitel společnosti Irisbus Iveco © Jan Havíř
Předání 25 městských autobusů Crossway LE Dopravnímu podniku města Brna, a.s.
Po slavnostním zahájení si mohli přítomní novináři jedno z nových vozidel prohlédnout. Jako první se prohlídky zúčastnil brněnský primátor v doprovodu generálního ředitele DPMB © Jan Havíř
Předání 25 městských autobusů Crossway LE Dopravnímu podniku města Brna, a.s.
Pracoviště řidiče se nachází v prosklené a uzamykatelné kabině © Jan Havíř
Předání 25 městských autobusů Crossway LE Dopravnímu podniku města Brna, a.s.
Ergonomie pracoviště byla společností Irisbus Iveco konzultována s profesionálními řidiči © Jan Havíř
Předání 25 městských autobusů Crossway LE Dopravnímu podniku města Brna, a.s.
Díky kameře a malému monitoru může řidič sledovat situaci u třetích dveří © Jan Havíř
Předání 25 městských autobusů Crossway LE Dopravnímu podniku města Brna, a.s.
Dveře, které se otevírají směrem k pravému zpětnému zrcátku, ztěžují řidiči výhled při odbavení v zastávce © Jan Havíř
Předání 25 městských autobusů Crossway LE Dopravnímu podniku města Brna, a.s.
Nízkopodlažní a zvýšená část jsou odděleny schody © Jan Havíř