HN.IHNED.CZ 7. 5. 2004 -
Při nehodě autobusu bylo zraněno třicet lidí, jedna žena zemřela.
HN.IHNED.CZ 7. 5. 2004 -
Při nehodě autobusu bylo zraněno třicet lidí, jedna žena zemřela.
HN.IHNED.CZ 7. 5. 2004 -
Při nehodě autobusu bylo zraněno třicet lidí, jedna žena zemřela.
Brno/Sokolnice, 7. 5. 2004 - Při nehodě linkového autobusu včera zemřel další člověk. Za poslední dva roky si havárie autobusů vyžádaly už přes třicet životů.
Neštěstí se stalo kolem půl páté ráno nedaleko Sokolnice na Brněnsku. Autobus, který jel z Násedlovic na Hodonínsku do Brna, tady čelně narazil do kamenného pilíře železničního mostu.
Náraz nepřežila čtyřiašedesátiletá žena ze Sokolnice, jež nastoupila jen pár minut předtím na poslední zastávce, kterou autobus stihl projet.
Sanitky rozvezly do brněnských nemocnic čtyři desítky zraněných, polovina z nich, včetně řidiče, je zraněna těžce.
Náraz byl podle hasičů, kteří na místě zasahovali, tak silný, že se při něm v Karose utrhla téměř všechna sedadla. Zraněné ze zdemolovaného autobusu museli hasiči vyprostit pomocí techniky.
Proč řidič havaroval, se zatím neví, příčinu vyšetřuje policie. Kvůli jeho zranění u něj nemohla být provedena dechová zkouška na alkohol, proto mu byla odebrána krev. Podle neoficiálních informací nebyly na vozovce žádné brzdné stopy autobusu.
Ředitel ČSAD Brno-město Tomáš Střelský uvedl, že dvaatřicetiletý řidič pracoval u firmy delší dobu, jako řidič jezdil dva roky. Místo nehody u sokolnického viaduktu je podle mluvčí policie Brno-venkov Věry Uhrové rizikové. Silnice se v podjezdu železniční trati vedoucí z Brna do Přerova zužuje, auta tu smějí projíždět vždy jen v jednom směru. Už dříve tady došlo k několika dopravním nehodám.
Jan Kučera z drážní inspekce to nechtěl komentovat. "My hodnotíme pouze bezpečnost mostu z železničního hlediska, a to je v pořádku uvedl pro ČTK.
Autor/ři: (teč)
HN.IHNED.CZ 7. 5. 2004 - Řidič autobusu, který zavinil smrt 19 lidí, půjde na osm let do vězení, soud potvrdil trest za Nažidla.
České Budějovice, 7. 5. 2004 - Řidič Pavel Krbec, který řídil patrový autobus, v jehož troskách vloni v březnu na silnici E 55 u Nažidel zahynulo 19 lidí a dalších 26 bylo těžce zraněno, půjde na osm let do věznice s dohledem a deset let nesmí řídit motorová vozidla. V odvolacím řízení o tom včera rozhodl senát Krajského soudu v Českých Budějovicích. Ten tak dospěl ke stejnému rozsudku jako českokrumlovský okresní soud, který tragickou nehodu posuzoval vloni v listopadu.
Předseda senátu Pavel Šilhavecký v odůvodnění uvedl, že jeho senát nezjistil žádná závažná pochybení soudu nižšího stupně, ani to, že by došlo ke krácení práv obhajoby. Soud opět vyloučil, že by příčinou havárie byla technická závada vozidla nebo stav silnice. Za příčinu označil chvilkovou nepozornost při řízení a vysokou rychlost. Obhájce Zdeněk Ptáček se sice snažil dokázat, že autobus nejel rychlostí 118 km/hodinu, ale nižší (zhruba 109 km/hod.), ale to soud nepokládal za žádnou polehčující okolnost. "Pocit odpovědnosti za 53 lidí měl řidiče vést k dodržování pravidel silničního provozu. Měl jet tak, jak je oprávněn, a plně se koncentrovat na řízení," zdůvodnil rozhodnutí. Podle soudu nebývá cena zájezdů malá a klienti cestovních kanceláří si platí i bezpečnost. Povinností řidičů tedy je dovézt je tam i zpět bez újmy.
Soudu se poprvé včera osobně zúčastnil i řidič Pavel Krbec. Za celou dobu, ani přes opakovanou výzvu soudce, ale nepromluvil. Rozsudek nekomentoval, byl jím ale viditelně otřesen. Podle obhájce se k účasti u soudu rozhodl sám. "Nenaléhal jsem na něho. Vím ale, jak ho to trápí, jak se mu těžce žije," řekl Ptáček.
Krbcovi za trestný čin obecného ohrožení a padělání dokladu, že je oprávněn řídit autobus, hrozilo vězení od 3 do 10 let. Trest v pěti sedminách sazby podle krajského soudu plní i funkci generální prevence. "Trest je zcela přiměřený," je přesvědčen soudce Šilhavecký.
S tím ale nesouhlasí jeden z pozůstalých Karel Hart. Tvrdí, že když v zemi dostane člověk za daňový podvod pět let, není trest za smrt 19 lidí odpovídající. Říká přitom, že podle odhadů České pojišťovny je celková škoda až 100 miliónů korun. "Byly zmařeny životy budoucí inteligence národa. To jsou nedozírné materiální, ekonomické a lidské škody. Kde je pak spravedlnost?" ptal se. Trest proto pokládá za nepřiměřený.
Autor:Zdeněk Zuntych
Brno/Sokolnice, 7. 5. 2004 - Při nehodě linkového autobusu včera zemřel další člověk. Za poslední dva roky si havárie autobusů vyžádaly už přes třicet životů.
Neštěstí se stalo kolem půl páté ráno nedaleko Sokolnice na Brněnsku. Autobus, který jel z Násedlovic na Hodonínsku do Brna, tady čelně narazil do kamenného pilíře železničního mostu.
Náraz nepřežila čtyřiašedesátiletá žena ze Sokolnice, jež nastoupila jen pár minut předtím na poslední zastávce, kterou autobus stihl projet.
Sanitky rozvezly do brněnských nemocnic čtyři desítky zraněných, polovina z nich, včetně řidiče, je zraněna těžce.
Náraz byl podle hasičů, kteří na místě zasahovali, tak silný, že se při něm v Karose utrhla téměř všechna sedadla. Zraněné ze zdemolovaného autobusu museli hasiči vyprostit pomocí techniky.
Proč řidič havaroval, se zatím neví, příčinu vyšetřuje policie. Kvůli jeho zranění u něj nemohla být provedena dechová zkouška na alkohol, proto mu byla odebrána krev. Podle neoficiálních informací nebyly na vozovce žádné brzdné stopy autobusu.
Ředitel ČSAD Brno-město Tomáš Střelský uvedl, že dvaatřicetiletý řidič pracoval u firmy delší dobu, jako řidič jezdil dva roky. Místo nehody u sokolnického viaduktu je podle mluvčí policie Brno-venkov Věry Uhrové rizikové. Silnice se v podjezdu železniční trati vedoucí z Brna do Přerova zužuje, auta tu smějí projíždět vždy jen v jednom směru. Už dříve tady došlo k několika dopravním nehodám.
Jan Kučera z drážní inspekce to nechtěl komentovat. "My hodnotíme pouze bezpečnost mostu z železničního hlediska, a to je v pořádku uvedl pro ČTK.
Autor/ři: (teč)
HN.IHNED.CZ 7. 5. 2004 - Řidič autobusu, který zavinil smrt 19 lidí, půjde na osm let do vězení, soud potvrdil trest za Nažidla.
České Budějovice, 7. 5. 2004 - Řidič Pavel Krbec, který řídil patrový autobus, v jehož troskách vloni v březnu na silnici E 55 u Nažidel zahynulo 19 lidí a dalších 26 bylo těžce zraněno, půjde na osm let do věznice s dohledem a deset let nesmí řídit motorová vozidla. V odvolacím řízení o tom včera rozhodl senát Krajského soudu v Českých Budějovicích. Ten tak dospěl ke stejnému rozsudku jako českokrumlovský okresní soud, který tragickou nehodu posuzoval vloni v listopadu.
Předseda senátu Pavel Šilhavecký v odůvodnění uvedl, že jeho senát nezjistil žádná závažná pochybení soudu nižšího stupně, ani to, že by došlo ke krácení práv obhajoby. Soud opět vyloučil, že by příčinou havárie byla technická závada vozidla nebo stav silnice. Za příčinu označil chvilkovou nepozornost při řízení a vysokou rychlost. Obhájce Zdeněk Ptáček se sice snažil dokázat, že autobus nejel rychlostí 118 km/hodinu, ale nižší (zhruba 109 km/hod.), ale to soud nepokládal za žádnou polehčující okolnost. "Pocit odpovědnosti za 53 lidí měl řidiče vést k dodržování pravidel silničního provozu. Měl jet tak, jak je oprávněn, a plně se koncentrovat na řízení," zdůvodnil rozhodnutí. Podle soudu nebývá cena zájezdů malá a klienti cestovních kanceláří si platí i bezpečnost. Povinností řidičů tedy je dovézt je tam i zpět bez újmy.
Soudu se poprvé včera osobně zúčastnil i řidič Pavel Krbec. Za celou dobu, ani přes opakovanou výzvu soudce, ale nepromluvil. Rozsudek nekomentoval, byl jím ale viditelně otřesen. Podle obhájce se k účasti u soudu rozhodl sám. "Nenaléhal jsem na něho. Vím ale, jak ho to trápí, jak se mu těžce žije," řekl Ptáček.
Krbcovi za trestný čin obecného ohrožení a padělání dokladu, že je oprávněn řídit autobus, hrozilo vězení od 3 do 10 let. Trest v pěti sedminách sazby podle krajského soudu plní i funkci generální prevence. "Trest je zcela přiměřený," je přesvědčen soudce Šilhavecký.
S tím ale nesouhlasí jeden z pozůstalých Karel Hart. Tvrdí, že když v zemi dostane člověk za daňový podvod pět let, není trest za smrt 19 lidí odpovídající. Říká přitom, že podle odhadů České pojišťovny je celková škoda až 100 miliónů korun. "Byly zmařeny životy budoucí inteligence národa. To jsou nedozírné materiální, ekonomické a lidské škody. Kde je pak spravedlnost?" ptal se. Trest proto pokládá za nepřiměřený.
Autor:Zdeněk Zuntych