Hlavní město Praha schválilo novou strategii realizace preferenčních opatření pro veřejnou dopravu do roku 2020, která má pomoci zrychlit tramvaje a autobusy a omezit jejich zpožďování ve vytížených pražských ulicích. „Projekt preference“, jak se strategický dokument nazývá, zpracovala organizace ROPID ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy, a odborem Rozvoje a financování dopravy Magistrátu hl. m. Prahy, společně s projektem PREFOS, inovativním projektem pro oblast preference veřejné dopravy ČVUT v Praze Fakulty dopravní.
"Preferenční manuál" kromě zásad realizace preferenčních opatření v Praze definuje nejvíce problémová místa a obsahuje manuál pro navrhování a realizaci preference. Všechny organizace, které mají organizaci dopravy na starosti, se budou tímto materiálem řídit.
Na mnoha místech tramvajové sítě již systém preference existuje, stále však existuje řada míst hlavně u autobusové dopravy, kde je potřeba zajistit větší přednost před individuální dopravou. Ta se má zrealizovat formou vyhrazených pruhů pro MHD nebo úpravou semaforů pro rychlejší průjezd tramvají a autobusů.
Nejvíce problémová místa ukazuje mapa, na které má do roku 2020 podstatně ubýt žlutých problémových míst pro tramvaje, ale hlavně fialových pro autobusy.
Statistika preferenčních opatření (stav k 30. 9. 2017)
- Podíl tramvajových tratí oddělených od ostatní dopravy: 52 %
- Podíl světelně řízených křižovatek s preferencí tramvají: 78 %
- Počet světelně řízených křižovatek, kde lze realizovat preferenci BUS: 225
- Délka vyhrazených pruhů pro autobusy: 30,9 km
- Délka tramvajových tratí pojížděných autobusy: 12,4 km
Nejvíce problémová místa (mapa)
Tramvaje
- I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Palackého náměstí – Anděl
- Právnická fakulta – Staroměstská – Národní divadlo
- Újezd – Malostranská
- Muzeum – Flora (Vinohradská ul.)
Autobusy
- Vysočanská – Spojovací – Pod Táborem
- Želivského – Slavia – Bohdalec – Spořilov – Jižní Město
- Nádraží Hostivař – Za Horou / Pod Táborem (Průmyslová ul.)
- Lahovičky – Lihovar (Strakonická ul.)
- Uhříněves (ul. Přátelství)
- Kačerov – Zelené domky – Jesenice (Vídeňská ul.)
- K Letišti – Nádr. Veleslavín (Evropská ul.)
- Prašný most – Vítězné náměstí – Nádraží Podbaba (Svatovítská, Jugosl. partyzánů)
- Zdiby – Kobylisy (Ústecká ul.)
Nejúčinnější preferenční opatření (vybráno ze schváleného katalogu)
Tramvaje
- Vyhrazená jízdní dráha (zvýšené i nezvýšené těleso, oddělený pás podélnými prahy)
- Preference na světelných křižovatkách (absolutní nebo podmíněná)
- Vedení trati pěší zónou (nebo omezení vjezdu ostatním vozidlům)
Autobusy
- Vyhrazený jízdní pruh (včetně řadicích pruhů před křižovatkou)
- Přednost při výjezdu ze zastávky (ze zastávkového zálivu nebo z místa mimo komunikaci)
- Výlučný směr v řadicím pruhu před křižovatkou (např. využití odbočovacího pruhu pro jízdu rovně)
- Jízda po tramvajovém tělese (nebo sdružený pár pro tramvaje a autobusy)
- Preference na světelných křižovatkách (aktivní detekce či samostatné fáze v křižovatkovém cyklu)
Více informací o preferenci veřejné dopravy
- na webu Pražské integrované dopravy: www.ropid.cz/preference
- na webu ČVUT v Praze Fakulty dopravní, projektu PREFOS: www.preferenceVHD.info
Zdroj: ROPID