Volba paliv pro veřejnou dopravu. Ekologické požadavky a účinnost. Výzva nahradit 20 % nafty alternativními palivy v kontextu přerušení dodávek ropy.
Volba paliv pro veřejnou dopravu. Ekologické požadavky a účinnost. Výzva nahradit 20 % nafty alternativními palivy v kontextu přerušení dodávek ropy.
První dokument o postoji UITP (Světová asociace veřejné dopravy) k volbě paliv byl zveřejněn v září roku 2000. Je nutné proto aktualizovat postoj UITP s ohledem na nové prvky a doporučení a vzít v úvahu pohledy různých účastníků: organizujících správních orgánů, provozovatelů, výrobců autobusů a paliv a také veřejnosti. Tento dokument doplňuje informace o postoji UITP ke změnám klimatu. Zpráva o „Čistých palivech pro veřejnou silniční dopravu“, zveřejněná v roce 2005 UITP, je zde brána jako reference pro účely této aktualizace. UITP si váží cenných vstupních informací a děkuje za ně svým členům, kteří tak přispěli ke zveřejnění a aktualizaci tohoto dokumentu.
V důsledku veřejné povahy jejich činnosti, obvykle v úzkém spojení s regulačními nebo nadačními organizacemi a orgány, mají provozovatelé autobusů rozšířenou odpovědnost za ekologické záležitosti.
V tomto ohledu byl vývoj v nedávných letech velmi dramatický:
a) mnohem větší povědomí o změnách klimatu a nedostatku ropy a nafty;
b) pokrytí nejnovějších technických vynálezů;
c) přísnější požadavky na místní provozovatele, které pramení z citlivosti na kvalitu vzduchu a život v městských aglomeracích;
d) vstoupení Kjótského protokolu v platnost, který má nevyhnutelný, i když nepřímý dopadu na veřejnou dopravu.
To znamená, že provozovatelé veřejné dopravy a příslušné orgány v tomto sektoru zvyšují úroveň svých závazků.
Pozice UITP listopad 2006: Pro organizující správní orgány - krajské úřady
• Integrování ekologických dopadů, použití čistých paliv (clean fuels) do procesů vyhodnocení výběrových řízení
• Uznání, že existuje potřeba veřejného financování a fiskální subvencí na podporu používání čistých paliv a vozidel.
• Podpora veřejné dopravy jako vynikajícího prostředku úspor energií a snížení emisí.
• Zajišťování povědomí veřejnosti o ekologických výhodách použití čistých paliv, čistých vozidel jako skutečného faktoru veřejného zájmu.
Petr Harnoc, UITP Regional Transport Committee
V důsledku veřejné povahy jejich činnosti, obvykle v úzkém spojení s regulačními nebo nadačními organizacemi a orgány, mají provozovatelé autobusů rozšířenou odpovědnost za ekologické záležitosti.
V tomto ohledu byl vývoj v nedávných letech velmi dramatický:
a) mnohem větší povědomí o změnách klimatu a nedostatku ropy a nafty;
b) pokrytí nejnovějších technických vynálezů;
c) přísnější požadavky na místní provozovatele, které pramení z citlivosti na kvalitu vzduchu a život v městských aglomeracích;
d) vstoupení Kjótského protokolu v platnost, který má nevyhnutelný, i když nepřímý dopadu na veřejnou dopravu.
To znamená, že provozovatelé veřejné dopravy a příslušné orgány v tomto sektoru zvyšují úroveň svých závazků.
Pozice UITP listopad 2006: Pro organizující správní orgány - krajské úřady
• Integrování ekologických dopadů, použití čistých paliv (clean fuels) do procesů vyhodnocení výběrových řízení
• Uznání, že existuje potřeba veřejného financování a fiskální subvencí na podporu používání čistých paliv a vozidel.
• Podpora veřejné dopravy jako vynikajícího prostředku úspor energií a snížení emisí.
• Zajišťování povědomí veřejnosti o ekologických výhodách použití čistých paliv, čistých vozidel jako skutečného faktoru veřejného zájmu.
Ruský provozovatel ropovodů Transněfť obnovil po třídenním přerušení nové dodávky ruské ropy do Evropy. Obnovení ruských dodávek ropy do zemí střední Evropy po třídenním sporu Moskvy s Minskem zanechává velké šrámy na evropské důvěře vůči Rusku a palivům jako je nafta. Proto je o to naléhavější výzva nahradit 20 % nafty alternativními palivy, jako je CNG zemní plyn.
Petr Harnoc, UITP Regional Transport Committee