Vývoj elektrického autobusu trval polskému Rafako tři roky. Specialista na systémy pro elektrárny chce vyplnit mezeru na trhu s modelem městských autobusů o délce 8,5 metru.
Vývoj elektrického autobusu trval polskému Rafako tři roky. Specialista na systémy pro elektrárny chce vyplnit mezeru na trhu s modelem městských autobusů o délce 8,5 metru.
První testovací jízdy podnikly elektrické autobusy Rafako v prosinci 2019 v polském městě Toruń. Nejen konstrukce autobusů je jedinečná: Rafako na rozdíl od konkurentů nenainstaloval baterie na střechu, ale do podvozku vozidla. Výsledkem je, že městské autobusy jsou i přes elektrický pohon vysoké jen 3,20 metru. Dalším překvapením je samotný výrobce, Rafako dosud nevyrábí žádná vozidla.
Elektrické autobusy pojmou 65 cestujících, s 23 běžnými a dvěma rozkládacími sedadly. Podle mluvčího společnosti Marka Marczaka je první model školních autobusů (Gymbus) ve fázi dokončení pro testování v roce 2020.
Hlavním cílem Rafako je vyplnit mezeru na domácím trhu. Polsko v zásadě vykazuje vysokou poptávku po e-autobusech - městské a komunální dopravní společnosti obnovují prostřednictvím výběrových řízení své často zastaralé flotily. Načasování je příznivé, hospodářská situace umožňuje mnoha dopravním společnostem investovat do nových a inovativních řešení. Kromě toho poskytuje dotace zejména na řešení šetrná ke klimatu i EU, díky nimž je nákup e-autobusů finančně atraktivní. Polská agentura pro průmyslový rozvoj (ARP) odhaduje v příštích letech poptávku po elektrických autobusech v Polsku až na 800 kusů.
Silným a zkušeným konkurentem polského Rafako je Solaris. „V současné době nejvýznamnější výrobci elektrických autobusů, jako jsou Solaris a Volvo, dávají přednost výrobě v Polsku, protože zde najdou dobré a zkušené pracovníky,“ říká Marek Marczak. „Známí a velcí polští výrobci autobusů, jako jsou Autosan a Jelcz, si během desetiletí vybudovali solidní vývojovou základnu, která se stále vyplácí." Jinými slovy: jsou k dispozici kvalifikovaní pracovníci.
Přesto, vzhledem k vysoké poptávce po elektrických autobusech, chce Rafako využít své technické znalosti a infrastrukturu k obsazení specifické mezery a zabránit přímé konkurenci se společnostmi Solaris a dalšími. V segmentu 12 metrových e-busů určených pro městskou dopravu kromě Solaris, jako nejvýznamnějšího výrobce elektrických autobusů v Polsku, působí na polském trhu i čeští dodavatelé SOR a Škoda Electric. Na trh se snaží proniknout také čínští výrobci autobusů.
Jelikož by nový výrobce čelil zřejmě značným překážkám při vstupu na trh s delšími elektrickými městské autobusy, chce se Rafako zaměřit na segment 8,5 metrových vozidel. Výběrové řízení v této oblasti zatím zvládá pouze turecký výrobce Karsan. Silným konkurentem je však Solaris Urbino 8.9 LE.
Elektrické školní autobusy jsou strategickým vozidlem Rafako, jimiž cílí na potřeby středních a menších obcí. Školní doprava vyžaduje speciální vybavení interiéru, jako jsou menší sedadla a bezpečnostní pásy vhodné pro děti.
Pokud jde o technologii, Rafako se spoléhá na polského vývojáře baterií Impact Clean Power Technology z Varšavy. Impact již dodává Karsan, Irizar, Temsa a Solaris baterie typu High Power a High Power Energy.
Rafako nabízí baterie na bázi LTO s 63 kWh a lithium-nikl-mangan-kobaltové baterie s 142 kWh. U městských a školních autobusů má baterie dojezd 150 km a je nabíjena kabelem, ale ne rychleji než 22 kW. V městské dopravě může být dojezd kratší, ale elektrický autobus je možné dobít během 15 minut pomocí rychlé nabíječky.
Aleksandra Fedorska, electrive.com
Elektrické autobusy pojmou 65 cestujících, s 23 běžnými a dvěma rozkládacími sedadly. Podle mluvčího společnosti Marka Marczaka je první model školních autobusů (Gymbus) ve fázi dokončení pro testování v roce 2020.
Hlavním cílem Rafako je vyplnit mezeru na domácím trhu. Polsko v zásadě vykazuje vysokou poptávku po e-autobusech - městské a komunální dopravní společnosti obnovují prostřednictvím výběrových řízení své často zastaralé flotily. Načasování je příznivé, hospodářská situace umožňuje mnoha dopravním společnostem investovat do nových a inovativních řešení. Kromě toho poskytuje dotace zejména na řešení šetrná ke klimatu i EU, díky nimž je nákup e-autobusů finančně atraktivní. Polská agentura pro průmyslový rozvoj (ARP) odhaduje v příštích letech poptávku po elektrických autobusech v Polsku až na 800 kusů.
Silným a zkušeným konkurentem polského Rafako je Solaris. „V současné době nejvýznamnější výrobci elektrických autobusů, jako jsou Solaris a Volvo, dávají přednost výrobě v Polsku, protože zde najdou dobré a zkušené pracovníky,“ říká Marek Marczak. „Známí a velcí polští výrobci autobusů, jako jsou Autosan a Jelcz, si během desetiletí vybudovali solidní vývojovou základnu, která se stále vyplácí." Jinými slovy: jsou k dispozici kvalifikovaní pracovníci.
Přesto, vzhledem k vysoké poptávce po elektrických autobusech, chce Rafako využít své technické znalosti a infrastrukturu k obsazení specifické mezery a zabránit přímé konkurenci se společnostmi Solaris a dalšími. V segmentu 12 metrových e-busů určených pro městskou dopravu kromě Solaris, jako nejvýznamnějšího výrobce elektrických autobusů v Polsku, působí na polském trhu i čeští dodavatelé SOR a Škoda Electric. Na trh se snaží proniknout také čínští výrobci autobusů.
Jelikož by nový výrobce čelil zřejmě značným překážkám při vstupu na trh s delšími elektrickými městské autobusy, chce se Rafako zaměřit na segment 8,5 metrových vozidel. Výběrové řízení v této oblasti zatím zvládá pouze turecký výrobce Karsan. Silným konkurentem je však Solaris Urbino 8.9 LE.
Elektrické školní autobusy jsou strategickým vozidlem Rafako, jimiž cílí na potřeby středních a menších obcí. Školní doprava vyžaduje speciální vybavení interiéru, jako jsou menší sedadla a bezpečnostní pásy vhodné pro děti.
Pokud jde o technologii, Rafako se spoléhá na polského vývojáře baterií Impact Clean Power Technology z Varšavy. Impact již dodává Karsan, Irizar, Temsa a Solaris baterie typu High Power a High Power Energy.
Rafako nabízí baterie na bázi LTO s 63 kWh a lithium-nikl-mangan-kobaltové baterie s 142 kWh. U městských a školních autobusů má baterie dojezd 150 km a je nabíjena kabelem, ale ne rychleji než 22 kW. V městské dopravě může být dojezd kratší, ale elektrický autobus je možné dobít během 15 minut pomocí rychlé nabíječky.
Aleksandra Fedorska, electrive.com

SOR Libchavy vyrobí autobusy na CNG pro Košice
Až 180 elektrických autobusů Solaris pro Malmö
78 nových elektrických autobusů pro Kolín nad Rýnem


