PMDP již po šesté nechaly provést průzkum spokojenosti mezi cestujícími
Z tiskové konference - prezentace Pavla Prunnera k výsledkům výzkumu.

800 respondentů zodpovídalo v Plzni mnoho otázek a výsledky jsou zajímavé. Úplná mediální zprava s grafy a vyhodnoceními ke stažení.
Reklama
800 respondentů zodpovídalo v Plzni mnoho otázek a výsledky jsou zajímavé. Úplná mediální zprava s grafy a vyhodnoceními ke stažení.
Na tiskové konferenci 5.6.2012 se sešli novináři s generálním ředitelem PMDP Michalem Krausem, vedoucím výzkumu Pavlem Prunnerem a předsedou představenstva PMDP Václavem Šlajsem. Protože jsme dostali k volnému využití podrobnou zprávu z tohoto výzkumu, dáváme ji k dispozici.
PMDP_pruzkum_2011_kompletni_zprava_pro_media.doc
Z toho, co redakci zaujalo, je především to, že se vztah k MHD obecně mění. Lidé oceňují rychlost, ta je způsobena i preferencí MHD v městském provozu a naopak pocit rychlosti je ještě posílen hustým provozem individuální automobilové dopravy. Také se lidé rozmýšlejí, zda cestovat po vnitřním městě několik stanic a více zde chodí pěšky. Vracejí se jednorázoví cestující, kteří ovšem nechtějí být svázáni předplatným a tak paradoxně v součtu nejlevnější způsob financování dlouhodobě např. na celý rok (roční předplatné) trvale klesá. Potěšitelný je i výsledek snahy PMDP o kvalitní řidiče a čistotu vozů, v tomto směru spokojenost narůstá. Značným problémem je však obecná míra frustrace ve společnosti, kdy po letech stagnace navíc PMDP skokově navýšilo jízdné v podle Pavla Prunnera v psychologicky nejméně vhodné době. Předseda představenstva PMDP Václav Šlajs v této souvislosti uvedl, že návrhy na další zdražování se nechystají. Co se týče image MHD, zvyšuje se povědomí o MHD jako o způsobu dopravy šetrnému k životnímu prostředí. Plzeň je k cestujícím velmi vstřícná, co se týká způsobu odbavení. Se zvýšením podílu cestujicích - podnikatelů - se nebývale zvedl zájem o papírové jízdenky, vekou oblibu mají i SMS jízdenky a tradiční je odbavení přes Plzeňskou kartu předplatným či peněženkou. Možnost zakoupit si jízdenku u řidiče je dalším komfortem, který je zcela dle logiky věci dražší.

Výzkum nepochybně napomáhá PMDP volit optimální strategie do budoucna, napomoci by ovšem mělo i město sladěním postupů na téma MHD a parkování. Současně se zvýšením jízdného je třeba zkoordinovat i platby za parkovné a politiku parkování obecně tak, aby se lidé do aut nevraceli při cestách do práce či škol. Mimochodem, odklon od MHD je u studentů a vysokoškolští studenti jsou také i díky obrovským parkovištím na Borských polích těmi, kdo se přiklánějí ke svobodě cestování auty. MHD prioritně používají lidé na cestu do zaměstnání a do škol, na nákupy, úřady, za zábavou. Od MHD očekávají zejména rychlost, frekvenci, dodržování jízdních řádů, pohodlí, finanční dostupnost.

Podle metodiky MD ČR vykazuje PMDP okolo 100 milionů pasažérů ročně. Z více než miliardy, kterou MHD v Plzni ročně stojí, je asi třetina hrazena jízdným a ostatní jde z rozpočtu města.

PMDP již po šesté nechaly provést průzkum spokojenosti mezi cestujícími
Z tiskové konference - generální ředitel PMDP Michal Kraus, představenstva PMDP Václav Šlajs a moderátor Jaroslav Hudec