Na linkách MHD Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice (DSZO) jezdí od první poloviny prosince 2017 další čtyři nové autobusy. Tři sólo vozy a jeden kloubový vůz jsou plně nízkopodlažní a klimatizované. V tomto roce tak vozový park DSZO omladilo celkem osm nových autobusů.
Čtyři nové autobusy zn. Iveco Urbanway zakoupila DSZO u společnosti Zliner, s. r. o., Zlín, na základě opčního práva a výsledku vyhlášené veřejné zakázky. Jde o stejnou sestavu nových autobusů, která byla pořízena už v říjnu tohoto roku, tedy tři sólo vozy a jeden kloubový vůz. Dostaly přidělena evidenční čísla 682, 683, 684 a 829.
Dopravní společnost Zlín – Otrokovice ukázala nedávno své zázemí více než padesáti studentům 4. ročníku managementu z Fakulty managementu a ekonomiky zlínské Univerzity Tomáše Bati. Návštěvnická trasa vedla přes dispečink, prostor přejímky vozidel a dílen a nechyběl ani odborný výklad. Zázemí dopravní obslužnosti běžně nemají možnost studenti vidět, zpravidla znají jen teorii ze školy, a vzhledem k jejich oboru se mohou uplatnit i v dopravě.
Studium vysoké školy lze někdy kombinovat i s profesi řidiče MHD
„Se studenty vysokých škol máme dobrou zkušenost i v souvislosti naší nabídkou práce na pozici řidiče trolejbusu a autobusu. Jsou takoví, kteří vedle studia získají potřebné řidičské oprávnění a jako brigádníci na různé zkrácené úvazky nebo podle chuti a našich momentálních požadavků anebo i v trvalém pracovním poměru u nás jezdí s vozidlem MHD,“ uvedl vedoucí dopravního úseku Pavel Nosálek DSZO. Řízení trolejbusu či autobusu se někdy stane i vhodným zdrojem příjmu pro absolventy, kteří zatím nenašli práci ve svém oboru, ale i pro mladé lidi, kteří například studium přerušili. Podmínkou je dosažení věku 21 let. „Jsou rovněž případy, že u nás někdo nastoupí jako řidič a při práci, kdy se snažíme vycházet vstříc jeho časovým požadavkům, studuje a vystuduje nějakou vysokou školu dálkovou či kombinovanou formou studia,“ dodal vedoucí dopravního úseku.
Cestování autobusem MHD trénovaly nevidomé děti
Skupina nevidomých dětí měla možnost trénovat v klidu bez přítomnosti jiných cestujících orientaci, pohyb a chování v autobusu MHD, nástup i výstup a používání slepecké signalizace. Dopravní společnost Zlín – Otrokovice nevidomým dětem a jejich průvodcům poskytla autobus s řidičem i odborný výklad.
Tři nevidomé děti ve věku od 11 do 14 let přišly v pondělí 11. prosince dopoledne do vozového depa DSZO v doprovodu dvou pedagožek ze Speciálního pedagogického centra ve Zlíně a svých osobních asistentů. Ujal se jich vedoucí dopravního úseku Pavel Nosálek. V přistaveném zvláštním autobusu je seznámil s důležitými pravidly pro cestování v MHD. Děti pak mohly trénovat nástupy, výstupy, projít a ohmatat si celý autobus, vyzkoušet funkci slepeckého dálkového ovladače, kterým se spouští akustická signalizace uvnitř i vně vozidla. Autobus potom s dětmi odjel do Bartošovy čtvrti, kde mohly pokračovat v nácviku na skutečných zastávkách, a za jízdy vnímat také všechny zvuky, rozjíždění i brzdění.
„Chtěla bych dopravní společnosti za tuto příležitost velice poděkovat, protože v běžném městském provozu nevidomé dítě nemá potřebný klid seznámit se se všemi specifiky cestování v autobusu nebo trolejbusu MHD a osvojit si zásady bezpečného pohybu při nástupu, výstupu a jízdě dopravním prostředkem. Ve městě se na vás ze všech stran tlačí jiní cestující, je tam příliš hluku, není čas vrátit se a zopakovat si nějaký úkon,“ řekla po absolvovaném tréninku v autobuse DSZO speciální pedagožka Jana Vašťáková. „V běžném provozu si nevidomé dítě nemůže projít celý autobus nebo trolejbus, dotýkat se sedadel a získat ucelenější představu o vnitřním prostoru a jeho uspořádání,“ doplnila její kolegyně Kristina Balunová. Budeme velmi vděčné, jestliže nám umožníte takový trénink našich dětí ve vozidlech DSZO čas od času zopakovat,“ na závěr dodaly speciální pedagožky.
Hlášením pro slepce jsou v současnosti vybavena všechna vozidla MHD DSZO. Po použití dálkového ovladače vozidlo venkovním reproduktorem oznámí číslo linky a směr jízdy a řidič je na svém palubním počítači nebo i z reproduktoru informován o nástupu nevidomého, takže může dbát zvýšené opatrnosti.
Zdroj: DSZO