
Mimořádné změny souvisejí se startem nových desetiletých smluv na dopravní obslužnost a zaváděním integrovaného systému VDV (Veřejná doprava Vysočiny). Na co se mají cestující připravit a co bude nového u dopravce ZDAR.
Mimořádné změny souvisejí se startem nových desetiletých smluv na dopravní obslužnost a zaváděním integrovaného systému VDV (Veřejná doprava Vysočiny). Na co se mají cestující připravit a co bude nového u dopravce ZDAR.
Z osmi provozních oblastí, do kterých je Kraj Vysočina rozdělen, jsou podepsány smlouvy v šesti oblastech, a to s termíny zahájení od 1. 1. 2025 (Ždárské vrchy), 1. 2. 2025 (Bystřicko a Velkomeziříčsko, Havlíčkobrodsko), 30. 3. 2025 (Jihlavsko) a 1. 5. 2025 (Moravskobudějovicko, Třebíčsko).
Ačkoliv oblast Žďárské vrchy zabezpečuje podle nové smlouvy již od 1. 1. 2025 staronový dopravce ZDAR, změny jízdních řádů dle nového konceptu dopravy zde nastávají právě až od 1. února s ohledem na změny v sousedních dvou oblastech, ve kterých dochází i ke změně kmenových dopravců.
Nové jízdní řády by oproti těm stávajícím měly nabídnout více spojů, a to i například v odpoledních a večerních časech a o víkendech. Zároveň jsou upraveny tak, aby byly více v taktové podobě, ne vždy to však je možné i s ohledem na vzájemné návaznosti. Právě garantované návaznosti by měly být tím, co má cestujícím poskytnout větší jistotu, že se dopraví do cíle své cesty. Pro veřejnost bude také k dispozici dlouho očekávaná mapa s aktuální polohou spojů (zatím ve zkušebním provozu) a to na webu www.idsvdv.cz. Tam budou k dispozici potřebné informace, aktuality z provozu a kontakty na krajský dispečink.
Způsob odbavení, tarif a přepravní podmínky zůstávají oproti současnosti bez výraznějších změn, novinkou bude integrace městských doprav v Třebíči, Jihlavě a Velkém Meziříčí do systému VDV. Právě ve zmíněném Velkém Meziříčí to bude od 1. února znamenat ukončení některých typů předplatních kupónů, na druhou stranu možnosti odbavení v systému VDV nabízejí již dnes kromě jednorázových přestupních jízdenek i jízdenku sedmidenní a bezhotovostní odbavení je pak již delší dobu možné i prostřednictvím bankovních karet.
Pokud jde o dopravní čipové karty, které umožnují placení jízdného z tzv. elektronické peněženky, ty bude možné většinou nadále využívat. V souvislosti se změnou dopravců v některých regionech nebo městech však bude docházet ke změnám v jejich vzájemném uznávání mezi dopravci, tzv. clearingu. Konkrétně od 1.2.2025 bude fungovat vzájemné uznávání mezi dopravci ZDAR a TRADO-BUS, naopak nebude již možné tyto dopravní karty využít při cestování autobusy ZDAR a ARRIVA.
Co však bude pro cestující a zpočátku i pro řidiče největším úskalím je pravděpodobně skutečnost, že dochází k přečíslování celé řady linek tak, aby nedocházelo ke kolizím v číslování v rámci celého kraje. Bohužel nastávají situace, kdy se čísla linek, respektive jejich poslední trojčíslí v některých oblastech jen „prohodí“ - jako příklad lze uvést v oblasti Žďárské vrchy linku 130, kdy dříve byla vedena z Nového Města na Moravě přes Slavkovice do Žďáru nad Sázavou, nově však zahrne trasu mezi Bystřicí nad Pernštejnem a Žďárem nad Sázavou, a to převážně přes Radňovice (dnešní linka 315). A zatímco linkou 117 jste nyní mohli jet ze Žďáru nad Sázavou do Hamrů, nově povede ze Žďáru zcela opačným směrem do Velkého Meziříčí. Věříme však, že si na to cestující časem zvyknou – ze strany Kraje Vysočina by měla v druhé polovině ledna proběhnout mediální kampaň upozorňující cestující na únorové změny. V celostátním systému jízdních řádů je pak možné spojení po 1.2.2025 nalézt prostřednictvím vyhledávače idos.cz již od začátku letošního roku.
A jaké vozy bude dopravce ZDAR využívat na linkách VDV?
Pokud jde o vozidla v kategorii S, tedy vozidla určená na méně vytížené linky, zde se bude jednat zejména o autobusy SOR nové modelové řady ICN 10.5, v případě vozidel v kategorii V, tedy na páteřních linkách, zde budou tři typy vozidel. SOR ICN 12.3, IVECO CROSSWAY LE 12 a MAN Lion’s Intercity LE 12. Většina autobusů byla vyrobena v roce 2023 a 2024 a v průběhu loňského roku tak byla postupně nasazena do provozu. Jak už názvy vozidel napovídají, jedná se vždy o částečně nízkopodlažní vozidla, kdy všechny vozy kategorie V disponují dvěma místy pro přepravu kočárku nebo invalidního vozíku. Autobusy MAN jsou vybaveny automatickou, v případě značek SOR a IVECO převážně manuální převodovkou. Dopravce bude v průběhu kontraktu řešit pravidelnou obnovu vozového parku tak, aby splnil podmínku průměrného stáří 7 let, nová vozidla pak už budou pořizována v zeleno-modrém designu Kraje Vysočina a s klimatizací prostoru pro cestující.
Richard Latislav, generální ředitel ZDAR, a.s




