NEOPLAN Tourliner: již 20 let stálice na evropských silnicích
Jedna z oficiálních fotografií pro IAA 2004, kde byl NEOPLAN Tourliner představen veřejnosti ve světové výstavní premiéře. Zdroj MAN

Tourliner byl uveden na trh před 20 lety jako nový základní model prémiové značky NEOPLAN. Ve své druhé generaci výrazně dospěl, vyrostl a pevně se usadil na evropských silnicích. A nyní se dočká dalších významných technických vylepšení, která MAN Truck & Bus poprvé představí na veletrhu Busworld v Bruselu.

Tourliner byl uveden na trh před 20 lety jako nový základní model prémiové značky NEOPLAN. Ve své druhé generaci výrazně dospěl, vyrostl a pevně se usadil na evropských silnicích. A nyní se dočká dalších významných technických vylepšení, která MAN Truck & Bus poprvé představí na veletrhu Busworld v Bruselu.

Krátce poté, co mnichovský výrobce užitkových vozidel převzal společnost Gottlob Auwärter GmbH & Co KG, byl tento autobus jedním z prvních, které byly postaveny na společné technologické platformě MAN. Příběh autobusu Tourliner trvá dvě desetiletí a je úzce spjat s historií stuttgartské značky NEOPLAN, která v roce 2025 oslaví 90. výročí svého založení. Již desítky let je symbolem inovativních autobusů špičkové kvality, které využívají vysoce spolehlivou techniku. Jedním z nejdůležitějších dat v historii společnosti NEOPLAN v novém tisíciletí je bezpochyby 20. červen 2001: v tento den převzala společnost MAN Nutzfahrzeuge AG firmu Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG - a to byl důležitý milník pro další vývoj.

NEOPLAN a autobusová sekce MAN původně spadaly pod společnost NEOMAN se sídlem v Salzgitteru. Od 1. února 2008 byla divize autobusů začleněna do společnosti MAN Nutzfahrzeuge AG, aby bylo možné využít synergií v rámci mezinárodně působící skupiny. Dnes se všechny modely NEOPLAN vyrábějí v moderním závodě MAN v Ankaře - tato tradice byla úspěšně zahájena novým modelem Tourliner v roce 2003, ale novinka byla ještě v červenci 2003 představena v bývalém mateřském závodě v Möhringenu. Původní designový koncept měl premiéru na IAA 2002 pod názvem "X-liner" a vzbudil rozruch nejen svým fluorescenčním zeleným lakem. Do dvounápravové varianty (Tourliner SHD) i prodloužené verze (Tourliner SHD L) bylo před zahájením výroby zapracováno mnoho změn - na základě zpětné vazby od zákazníků.

Vývoj první generace

Tehdejší koncepce byla jednoduchá a v rámci oboru dávala smysl: standardní autobus MAN Lion's Coach - vyvinutý pod záštitou bývalého technického ředitele Ernö Bartha - byl v roce 2002 modernizován a poté posloužil jako technický základ pro nový autobus NEOPLAN. Ten měl doplnit tradiční modelové řady Starliner, Cityliner, Skyliner a Euroliner a rozšířit nabídku o segment standardních zájezdových autobusů. Tourliner byl také jedním z prvních modelů, které sjely z rýsovacího prkna nově založeného designérského oddělení společnosti NEOPLAN, vedeného Michaelem Streicherem (exteriér) a Andreou Lipp (interiér). Michael Streicher se rychle proslavil jako tvůrce designu s ostrými hranami, který je specifický pro značku NEOPLAN a charakteristický pro modely Starliner i Cityliner. Tento styling se objevuje i u druhé generace.

První Tourliner byl typickým dítětem své doby. Protože sdílel skelet - důležitý základ každého autobusu - se svým protějškem MAN, byly poprvé vynechány tradičně dopředu skloněné okenní sloupky a dělené čelní sklo jako u ekonomického meziměstského/městského Eurolineru, čímž se jasně odlišoval od prémiových produktů Starliner a Cityliner. Přesto se designérskému týmu podařilo dodat autobusu mimořádně dynamický vzhled díky výraznému stylistickému prvku - výrazně dopředu skloněnému B-sloupku. A tak to zůstalo dodnes. Vpředu zářil Tourliner reflektory typickými pro NEOPLAN, zatímco vzadu stylisté použili kulatá LED světla - dávno předtím, než po nich sáhly ostatní značky. Celkově design karoserie velmi důmyslně ukazuje, že NEOPLAN se posunul do nového století. Aniž by tím připravil o pozornost dva nové modely - Starliner a Cityliner, které byly uvedeny na trh krátce poté. Interiér prvního Tourlineru pokračoval v mnoha oblých prvcích a světle modrém interiéru (Beach Blue), který byl oblíbený po mnoho let.

Netrvalo dlouho a špičková výbava modelu NEOPLAN Tourliner si rychle získala široké spektrum zákazníků. Bylo zaregistrováno přibližně 2500 vozů první generace, včetně modelů s pravostranným řízením, které se prodávaly především ve Velké Británii. Přibližně 70 % prodaných vozidel tvořila dvanáctimetrová dvounápravová verze. Jeden exemplář se dokonce dostal na mistrovství světa ve fotbale 2010 v Jihoafrické republice, zatímco další byly přestavěny na exkluzivní týmové autobusy, především pro profesionální cyklistiku. Díky atraktivnímu poměru cena/výkon byl Tourliner vždy oblíbenou volbou pro pravidelnou dálkovou dopravu - v neposlední řadě díky moderní, neustále rovné podlaze a možnosti namontovat volitelnou zvedací plošinu pro invalidní vozíky nad přední nebo zadní nápravu.

Druhá generace definuje normy

Stejně jako tehdy, i dnes NEOPLAN svými vozidly nastavuje laťku. Současná nabídka zahrnuje exkluzivní modely, jejichž individuální design vždy přitahuje pozornost. To platí zejména pro druhou generaci modelu Tourliner představenou v roce 2016. Optimalizovaný design ostrých hran s jasnými a přesnými konturami stanovuje nové vizuální standardy. Aerodynamika byla přepracována tak efektivně, že úpravy přinesly zlepšení o přibližně 20 procent. Výsledkem jsou extrémně nízké hodnoty odporu vzduchu a referenční hodnoty v aerodynamickém tunelu. K tomu přispívá řada detailů, jako je hladký přechod mezi čelním sklem a střešní kopulí, aerodynamicky optimalizovaný A-sloupek a boční stěny karoserie s hladkým povrchem. Nový Tourliner tak jedinečným způsobem kombinuje dynamické a estetické aspekty. Klíčovým designovým prvkem, kterým se tento model vyznačuje již několik let, je vizuální členění širokého, dopředu směřujícího B-sloupku, takže cestující v přední řadě sedadel stále dobře vidí ven - a zároveň dodává exteriéru jedinečný vzhled.

Výrazně snížit odpor vzduchu a zlepšit aerodynamiku pomáhá také kamerový systém OptiView, který nahrazuje konvenční vnější zpětná zrcátka. Tato technologie přináší výhody i z hlediska bezpečnosti a efektivity provozu. Když byl v roce 2018 uveden na trh, jednalo se o první kamerový systém pro autobusy na světě - skutečný unikát, který se od té doby skutečně osvědčil.

Tourliner druhé generace patří na první pohled do rodiny NEOPLAN. Přední kopule stylově se táhnoucí až ke střeše, výrazné a přesně definované světlomety a design s ostrými hranami, který již získal několik ocenění - to vše hovoří za to, že se jedná o skutečný NEOPLAN. Tourliner, který krátce po svém uvedení na trh získal ocenění iF Design Award, zaujme také mimořádně přívětivou atmosférou a maximálním komfortem při cestování. Vysoce kvalitní materiály, moderní koncept LED osvětlení nové generace a komplexní informační a relaxační systém splní každé přání. Cestující si v interiéru užívají dostatek světla a pocit prostornosti. V následujících letech prošel Tourliner dalšími vylepšeními. Nejdůležitějšími novými prvky, které přispívají k jeho prémiovému vzhledu, jsou podlaha ve stylu lodní paluby, chromované rukojeti a osvětlené prvky na zavazadlových regálech, které prostřednictvím LED osvětlení zároveň diskrétně zvýrazňují název modelu v interiéru. Pro Tourliner lze samozřejmě objednat i originální produkty z řady NEOPLAN Individual.

Druhá generace modelové řady Tourliner má čtyři varianty, které nabízejí každému zákazníkovi to nejlepší řešení pro jeho specifické potřeby - flexibilita je u společnosti NEOPLAN vždy na prvním místě. Nejmenší verze s vnější délkou 12,1 metru poskytuje prvotřídní komfort až pro 53 cestujících. Třínápravová střední varianta Tourliner C (délka 13,4 m) přepraví 57 cestujících. Mimořádně dlouhá dvounápravová varianta Tourliner C (13,1 m), která byla do rodiny přidána na Busworldu 2017, je optimalizována z hlediska přepravní kapacity - nabízí až 59 míst k sezení, takže se ideálně hodí pro pravidelnou dálkovou dopravu. V největším 13,9metrovém modelu Tourliner L si může až 63 cestujících užívat exkluzivní komfort cestování v třínápravovém autobuse.

Od roku 2003 opustilo montážní linku celkem 3 850 autobusů NEOPLAN Tourliner obou generací - z toho více než 2 500 v oblíbeném dvounápravovém provedení o délce 12 metrů. Na oslavu 20. výročí modelu bude uvedena na trh luxusní řada Diamond Edition.

Na Buswordl slibuje MAN v souvislosti s novými bezpečnostními systémy ADAS, kterými musí být od července 2024 vybaveny všechny autobusy, představit vylepšený Tourliner. Tento luxusní zájezdový autobus doplní Lion's Intercity LE 14m a Lion's City E Low Entry.

MAN Truck & Bus


NEOPLAN Tourliner: již 20 let stálice na evropských silnicích
Kulatá LED světla na zádi použili stylisté již u první generace - dávno předtím, než po této technologii sáhly ostatní značky. Zdroj MAN
NEOPLAN Tourliner: již 20 let stálice na evropských silnicích
Druhá generace modelu NEOPLAN Tourliner byla představena v Hannoveru na veletrhu IAA Užitkové vozy 2016. Zdroj MAN
NEOPLAN Tourliner: již 20 let stálice na evropských silnicích
Nový NEOPLAN Tourliner se vyznačuje špičkovým kokpitem s elegantním multifunkčním volantem a inovativním systémem Mobileye Side Assist na obou stranách. Zdroj MAN
NEOPLAN Tourliner: již 20 let stálice na evropských silnicích
Interiér s rovnou podlahou a luxusním uspořádáním sedadel 2+1 v novém designu NEOPLAN. Zdroj MAN
NEOPLAN Tourliner: již 20 let stálice na evropských silnicích
Typický stylistický prvek: dopředu skloněný B-sloupek. Zdroj MAN
NEOPLAN Tourliner: již 20 let stálice na evropských silnicích
NEOPLAN Tourliner byl jedním z prvních autobusů s kamerovým systémem OptiView, který nahrazuje zpětná zrcátka. Zdroj MAN