BUS Portál zaujalo v HN: Zahraniční nízkonákladové společnosti se chtějí ucházet i o dotace z krajů a od českého státu.
BUS Portál zaujalo v HN: Zahraniční nízkonákladové společnosti se chtějí ucházet i o dotace z krajů a od českého státu.
HN Liberec/Praha,1.9.4: Po konsorciu Viamont-Vogtlandbahn a InterConnex vstoupila na českou železnici třetí soukromá společnost s německou majetkovou účastí - ode dneška jezdí mezi Libercem a německou Žitavou motorové vlaky společnosti Railtrans.

(Se Siemens Desiro se vozí i cestující InterConnexu.)
Všichni tři dopravci, kteří žijí z dotací od spolkové země Sasko, a proto si mohou dovolit nízké ceny, jdou do konkurence s Českými dráhami (ČD) i s autobusovou dopravou. Střet probíhá zejména v příhraničí, například na trase Karlovy Vary - Sokolov či z Liberce do Hrádku nad Nisou (viz tabulku).

První úbytek zákazníků již pocítila firma ČSAD Semily, která provozuje pravidelnou dopravu Liberec - Berlín. Podle dispečera Jana Křiklána přišla zhruba o pět procent cestujících. Ti přešli právě k InterConnexu, jehož vlaky jezdí od června na stejné trase jako Railtrans z Liberce do Žitavy, pak ale pokračují dál do Berlína a končí na Rujaně. Zatímco ČSAD Semily chce za jednosměrnou jízdenku z Liberce do Berlína 850 korun, za rychlejší a pohodlnější cestu vlakem účtuje InterConnex 430 korun. Mladí lidé do 26 let platí jen 301 korun. Vlak je přitom v Berlíně o dvě hodiny dříve než autobus. InterConnex navíc umožňuje i to, že cestující z Česka se může vyspat v některém ze dvou berlínských hotelů za necelých 400 korun, pokud se prokáže jízdenkou právě od této firmy.

Manažer Jiří Řádek z ČSAD Liberec se přesto německých soukromníků na českých kolejích nebojí. "Nejezdíme souběžně, každý sbíráme cestující z jiných lokalit," říká. Obdobně jako on hovoří i dispečeři autobusových dopravců na Ústecku a Karlovarsku, kde od loňského října provozuje přeshraniční železnici česko-německé uskupení Viamont a Vogtlandbahn.




České dráhy jsou zatím letos se zájmem cestujících spokojeny. Za půl roku odvezly celkem 94 miliónů lidí, loni jich bylo o pět miliónů méně.

Expert pro železniční dopravu Emanuel Šíp (bývalý generální ředitel ČD) však upozorňuje, že během několika let bude na scéně tak silná konkurence, že začne vytlačovat ČD, kterým chybí sto miliard korun na obnovu vozů. Noví soukromníci podnikající v Česku takový problém nemají. Přicházejí buď s moderními, nebo renovovanými soupravami. "A když si k tomu přidáte i jejich celkovou péči o zákazníka a konečně ceny, je rozhodnuto, kdo bude s kým jezdit," tvrdí Šíp. Do budoucna se situace vyostří i tím, že zahraniční dopravci se budou ucházet o dotace od krajů, všeobecné pokladní správy a z ministerstva dopravy na dopravní obslužnost. Ty činí více než sedm miliard korun a již několik let se jejich výše příliš nemění.

"Prozatím nepočítáme se ziskem, čekáme ale na státní dotace," potvrdil obchodně-provozní ředitel Connexu ČR Per-Eric Bjurenborg. Také jednatel Railtransu Radan Stift uvedl, že se o dotace zajímají. Letošní předpokládanou ztrátu z provozu v Česku má sanovat německý vlastník ze zisků z provozu na tratích v Německu.

Ředitel divize Viamontu František Kozel uvedl, že jako jediný nestátní dopravce už Viamont dostává od krajského úřadu v Karlových Varech peníze na pokrytí ztrát, protože zajišťuje dopravní obslužnost. Částku nesdělil. Náměstek hejtmana Libereckého kraje Miroslav Mach sice předpokládá, že ČD budou ještě v příštím roce jediným partnerem samosprávy, pak už ale nastane systém výběrových řízení. ČD letos inkasují za naplnění veřejné služby pro Liberecký kraj 184 milióny.

"Musíme krajům nabídnout lepší služby než konkurence. Nic víc nemůžeme udělat," řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Autor:Stanislav Šetina
Ceny jízdenek na železnici (v Kč)
Liberec - Hrádek nad Nisou (21 km) Railtrans 20
InterConnex 23
České dráhy 34
Sokolov - Karlovy Vary (23 km) Viamont 24
České dráhy 34
Zdroj: dopravci

Němečtí dopravci na severu Čech konkurují českým