Největší objednávka vodíkových autobusů pro Solaris
Urbino 18 hydrogen pro městskou a regionální dopravu je v nabídce Solaris od konce roku 2022. Foto Solaris

Dopravce Rebus Regionalbus Rostock se sídlem v Güstrow v severovýchodním Německu objednal 52 autobusů Solaris Urbino hydrogen, včetně pěti kloubových modelů. Zároveň v Brühlu, blízko Kolína nad Rýnem, uvedli do provozu šest vodíkových autobusů.

Dopravce Rebus Regionalbus Rostock se sídlem v Güstrow v severovýchodním Německu objednal 52 autobusů Solaris Urbino hydrogen, včetně pěti kloubových modelů. Zároveň v Brühlu, blízko Kolína nad Rýnem, uvedli do provozu šest vodíkových autobusů.

Zatím největší objednávka na Solaris Urbina poháněná vodíkovými palivovými články je z regionu Rostock v Meklenbursku-Předním Pomořansku. Smlouva má být dokončena do konce roku 2024. Podle krajské vlády má být veřejná doprava v okrese Rostock v příštích letech založena na vodíkové mobilitě.

Zákazníkem Solaris Bus & Coach je německý dopravce Rebus Regionalbus se sídlem v Güstrow. Výrobce dodá celkem 52 vodíkových autobusů, z toho 47 standardních 12metrových vozidel a pět kloubových.

"Solaris má nejširší nabídku bezemisních vozidel ze všech výrobců v Evropě. To v kombinaci s našimi dlouholetými zkušenostmi poskytuje našim zákazníkům velkou podporu v přechodu na bezemisní veřejnou dopravu. Věříme, že budoucnost této transformace spočívá v synergii různých technologií. V tomto konkrétním případě se jako nejlepší možné řešení ukázal právě vodík. Jsem rád, že se vodíkové autobusy Solaris brzy stanou symbolem udržitelné mobility v regionu Rostock“, říká Javier Iriarte, generální ředitel společnosti Solaris Bus & Coach.

V obou objednaných modelech budou instalovány ultramoderní palivové články – 70 kW ve 12metrové verzi a 100 kW v kloubovém modelu. Komponenty vodíkového systému budou obsahovat nejvyšší bezpečnostní systémy dostupné na trhu. Vodíkové autobusy Solaris budou vybaveny trakční baterií Solaris High Power, jejímž úkolem bude podporovat palivový článek ve chvílích špičkového výkonu. Pohonnou jednotkou vozidel bude elektromotor centrálního motoru o výkonu 160 a 240 kW. Objednaná vozidla budou vybavena tepelným čerpadlem.

Spolu s novými autobusy vyrostou ve dvou depech v Güstrow a Bad Doberan dvě vodíkové čerpací stanice. Cílem dopravce je provozovat místní veřejnou dopravu založenou na vodíkové technologii.

Nabídka vodíkových autobusů Solaris je stále důležitější součástí jeho bezemisního portfolia, o technologii je mezi evropskými dopravci měsíc od měsíce větší zájem. Solaris už dodal 100 autobusů a dalších 100 je ve výrobním procesu. Kloubová verze vodíkového autobusu Solaris, který byl také objednán od Regionalbus Rostock, je nejnovějším modelem a byl představen v září 2022.

Solaris Urbina hydrogen právě uvedli do provozu ve městě Brühl, které leží blízko Kolína nad Rýnem. Šest nových Solaris Urbino 12 hydrogen zakoupených Stadtwerke Brühl tankuje vodík na první německé mobilní bezkompresorové vodíkové čerpací stanici v nepřetržitém provozu. Brühl byl jedním z průkopníků, který společně s RVK Kolín nad Rýnem a Hürther Stadtwerke udělali v roce 2011 první velký krok – s vodíkem jako alternativním pohonem pro veřejnou dopravu. Od října 2021 jezdí v městském provozu tři vozidla na vodíkový pohon. S využitím šesti nových vodíkových autobusů bude městská doprava téměř zcela bez emisí. Dieselové autobusy jsou využívány pouze ve špičkách při ranní školní dopravě. S necelými ujetými 390 000 km ročně výhradně na vodík se ve srovnání s naftovýmí autobusy Euro6 ušetří 393 tun CO2 a 0,55 tuny NOx. 12 metrů dlouhá vozidla Solaris nově integrovaná do vozového parku mají dojezd srovnatelný s aktuálně používanými dieselovými autobusy. Lze je natankovat téměř stejně rychle jako dieselové autobusy a proto nevyžadují žádné úpravy v provozu.

Nová mobilní čerpací stanice byla vyvinuta ve spolupráci Westfalen AG a britské společnosti NanoSun. Jedná se o řešení pro rychlé plnění na bázi kontejneru pro tankování při 350 barech. Naplnění autobusu s palivovými články trvá méně než 20 minut. Pokud je nádrž prázdná, je znovu naplněna nebo nahrazena plnou.

 


Největší objednávka vodíkových autobusů pro Solaris
Solaris Urbina hydrogen právě uvedli do provozu ve městě Brühl u Kolína nad Rýnem, vodík čerpají na mobilní stanici. Foto Stadtwerke Brühl
Největší objednávka vodíkových autobusů pro Solaris