Minulou neděli se v Beskydech převrátil autobus s polskými turisty a lehce se zranilo 15 lidí. Měli štěstí na dobrý autobus! Jakými zkouškami tyto stroje prochází? A jak jsou na tom dvoupatrové autobusy?
Minulou neděli se v Beskydech převrátil autobus s polskými turisty a lehce se zranilo 15 lidí. Měli štěstí na dobrý autobus! Jakými zkouškami tyto stroje prochází? A jak jsou na tom dvoupatrové autobusy?
motozurnal.centrum.cz (25. 05. 2005 13:00) - Minulou neděli se v Beskydech převrátil autobus s polskými turisty. Nehoda byla také ve večerních zprávách, snad si vzpomenete... Pod autobusem se tehdy utrhla krajnice, pak se převrátil na bok a spadl do třímetrového příkopu. Při nehodě se lehce zranilo 15 lidí. Když ale uvážíme všechny okolnosti nehody, musíme konstatovat, že cestující měli vlastně štěstí, že se jim nestalo nic horšího. Měli štěstí na dobrý autobus! Víte vůbec jakými zkouškami tyto stroje prochází? A jak jsou na tom s pevností karoserie tolik diskutované dvoupatrové autobusy?

Blíží se léto, čas dovolených a někteří z nás opět pojedou za sluncem v autokaru. Většina z nás ještě pamatuje pionýrské začátky těchto zájezdů, kdy na stanoviště přijela stará Karosa s přístrojovou deskou polepenou zbytkem koberce, s tabulkou, kde byl sprejem nastříkaný cíl zájezdu a ve střeše přišroubovaná televize. Dnes už jezdí těmito autobusy jen málokdo.

"Problém je s vozidly, uvedenými do provozu a zkonstruovanými před rokem 1996, které ve většině požadavků požadavky kladené na pevnost karoserie nesplňují.Takové autobusy jsou často v provozu i více než 10 let, jejich stav, a to i když jsou po částečné nebo po generální opravě, je asi velmi neuspokojivý a obávám se, že v brzké době bude muset vzejít nějaký požadavek třeba na stanice technické kontroly, které by je vyřadili z provozu," varuje před takovými autobusy Petr Pavlata z TÜV-UVMV, firmy, která se zkoušením autobusů zabývá.

To jsme se bavili o autobusech starých. V poslední době se ale lidé hodně ptají na to, jak je s bezpečností autobusů dvoupatrových?

"Pro pevnost jednopodlažních autobusů existuje předpis EHK č.66, který dává autobusu určité podmínky při pádu ze schodu vysokého 80 cm. Deformace autobusu nesmí přesáhnout předpisem povolenou mez. Pro autobusy dvoupodlažní ekvivalent takového předpisu neexistuje. Zkoušet dvoupodlažní autobusy podle tohoto předpisu smysl nemá, protože každý ten autobus jim vyhoví."

Nemůžeme tedy říct, že by dvoupatrové autobusy byly nebezpečnější než patrové. Záleží totiž na typu nehody. Jiné následky budou pro cestující při převrácení a jiné při nárazu nákladního auta do boku autobusu. Přesto by bylo asi dobré dvoupatrové autobusy zkoušet jinak než jednopatrové.

"Je nutno říci, že žádný předpis není dokonalý. Všechny předpisy se neustále vyvíjejí, když cesta zahrnutí nových požadavků zjištěných výzkumem a vývojem na tomto poli je vždy velice dlouhá. Uvedení třeba nějaké změny do předpisu je záležitost na 5 i 10 let."

Připadá Vám to dlouho? Pak byste měli vědět, že na předpisech, podle kterých se zkouší dnešní autobusy se začalo pracovat už na začátku 70tých let a první země ho přijaly v polovině let 80tých. Česko pak až v roce 1996. Každý autobus toho roku vyrobený u nás už tedy předpisům vyhovuje. Jsou ale země, jako třeba Holandsko, které k předpisu přistoupili ještě později. Nicméně od roku 2001 je předpis závazný pro všechny země Evropské Unie. Takže nejbezpečnější je cestovat autobusy vyrobenými po tomto roce.

Jenže marná sláva i za volantem toho nejbezpečnějšího autobusu musí sedět zkušený a rozvážný řidič.

To jak dnes můžete přijít k řidičskému oprávnění a pak vozit lidi ale rozebereme někdy jindy.

Článek včetně animací ZDE

motozurnal.centrum.cz: Starší autobusy jsou nebezpečnější
Schéma zkoušky podle EHK č. 66. FOTO: Motožurnál Autor: ÚVMV