Miroslav Klas z ostrova MAN podruhé.
I přes půvab tramvají začínáme autobusy.

Autobusová a tramvajová pohlednice s historickým i současným designem.
Autobusová a tramvajová pohlednice s historickým i současným designem.
Miroslav Klas z ostrova MAN poprvé.

Nezbývá než poděkovat autorovi za operativnost, díky které a díky internetu se můžeme těšit ze záběrů týž den, kdy byly pořízeny.
"Podél východního pobřeží ostrova Man z města Douglasvede přes bývalé hornické středisko Laxey do přístavního městečka Ramsey nad mořskými útesy Manx Electric Railway. První úsek byl otevřen v roce 1893, poslední o šest let později. Trať o délce 28 km a rozchodu 1067 mm byla vybudována jako dvoukolejná, aby bylo možné zvládnout sezónní nápor cestujících. Po II. světové válce dochází ke krizi systému a turistického ruchu na ostrově. To vede až k zastavení provozu na části trati, ovšem po protestech občanů byl provoz opět obnoven. Dnes trať slouží se svými původními elektrickými vozy jako prvotřídní turistická atrakce. Místní ovšem pro pravidelné potřeby používají souběžnou autobusovou linku č. 3, jež se svým intervalem 30 minut a kratší jízdní dobou jim více vyhovuje. Momentálně probíhá v úseku Laxey – Ramsey výluka a tak jsou turisté okázáni na služby autobusu. Pokud se jim poštěstí, místní dopraváci v Ramsey je možná pozvou na prohlídku místního depa, kde je k vidění několik historických autobusů až z dvacátých let minulého století.
Od moře z Laxey až na nejvyšší horu ostrova Snaeffel (620 m.n.m.) nemusí návštěvníci stoupat pěšky. Od roku 1895 je tam vyveze jedinečný tramvajový systém. Dvoukolejná trať o délce 8 km zdolává horu v prudkém stoupání až 120 promile. Dráha má pomocný brzdný Fellův systém, tvořený naplocho položenou kolejnicí upevněnou v ose kolejí. K ní se přitlačují přídavná brzdná kola upevněná na spodku elektrických vozů. Po 35 minutách jízdy se cestujícím na vrcholu hory za pěkného počasí otevře krásný pohled nejen na celý ostrov, ale i na 4 království - Anglii, Wales, Skotsko a Irsko. Cestou vzhůru mohou cestující také zahlédnout největší vodní kolo na světě z roku 1854, jenž čerpalo vodu z místních rozsáhlých dolů. "

Miroslav Klas z ostrova MAN podruhé.
Miroslav Klas z ostrova MAN podruhé.
Miroslav Klas z ostrova MAN podruhé.
Miroslav Klas z ostrova MAN podruhé.
Miroslav Klas z ostrova MAN podruhé.
Miroslav Klas z ostrova MAN podruhé.
Miroslav Klas z ostrova MAN podruhé.
Miroslav Klas z ostrova MAN podruhé.
Miroslav Klas z ostrova MAN podruhé.
Miroslav Klas z ostrova MAN podruhé.
Miroslav Klas z ostrova MAN podruhé.
Miroslav Klas z ostrova MAN podruhé.
Miroslav Klas z ostrova MAN podruhé.
Miroslav Klas z ostrova MAN podruhé.