Sériová výroba Lion's City E byla zahájena na podzim roku 2020. Necelé tři roky poté vyjel z linky v polském závodě ve Starachowicích 1000. plně elektrický městský autobus. Jubilejní MAN Lion's City E bude v provozu v metropolitní oblasti Madridu u Suto Periferia ze skupiny Grupo Ruiz.
Sériová výroba Lion's City E byla zahájena na podzim roku 2020. Necelé tři roky poté vyjel z linky v polském závodě ve Starachowicích 1000. plně elektrický městský autobus. Jubilejní MAN Lion's City E bude v provozu v metropolitní oblasti Madridu u Suto Periferia ze skupiny Grupo Ruiz.
„Téměř přesně před třemi lety – začátkem října 2020 – byla ve Starachowicích úspěšně zahájena sériová výroba našich bateriově-elektrických městských autobusů. Od té doby spolehlivě sjíždí z výrobní linky stále více eBusů,“ říká Barbaros Oktay, Head of Bus v MAN Truck & Bus. "Můžeme poděkovat skvělému týmu, který je neúnavně oddaný a odvádí vynikající práci. Kromě toho se náš závod v Polsku v poslední době rozvinul v centrum excelence pro elektrické městské autobusy." Výrobce investoval značné prostředky do eMobility a připravil zaměstnance a výrobní zařízení na požadavky elektrické mobility. "S rostoucím trhem pro eBusy to pro nás byla důležitá investice do budoucna," říká Oktay.
Městský autobus MAN Lion's City E dnes úspěšně funguje po celé Evropě. „Objednávky, jako je ta současná od Grupo Ruiz, a poptávka našich zákazníků jasně ukazují, že náš Lion's City E je stále populárnější,“ říká Robert Katzer, Head of Sales & Product Bus v MAN Truck & Bus. "Zejména mnoho následných zakázek dokazuje, jak jsou provozovatelé s vozidlem spokojeni."
Grupo Ruiz, první španělský zákazník, který si objednal elektrické autobusy MAN, má již v provozu 20 eBusů MAN a do konce roku 2023 plánuje mít 60 vozidel. Dalších více než 175 elektrických autobusů si od MAN objednala španělská města města jako Alicante, Badajoz, Bilbao, Cáceres, Leganés, Málaga, Melilla, San Sebastián, a Valencii. Většina má být v provozu ještě letos.
Elektrické autobusy od MAN se prohánějí nejen ve Španělsku. Za jednoho z průkopníků elektromobility je považována zejména Skandinávie. Odráží se to i v číslech objednávek: Do konce roku 2023 zde má být v provozu více než 370 elektricky poháněných městských autobusů MAN. Nejnovější objednávky zahrnují 45 autobusů MAN Lion's City 12 E od VIKINGBUS Danmark A/S. V budoucnu bude provozovat trasy v Kodani a také ve Frederiksbergu, Lyngby, Greve a Høje Taastrup v Dánsku. Anchersen A/S si již v roce 2021 objednala od MAN 25 eBusů, které se nyní využívají na autobusové trase 7A v centru Kodaně. "Náš MAN Lion's City E byl ale skvěle přijat i v Norsku a Švédsku. Například norský přepravce Unibuss si u nás mimo jiné objednal 76 MAN Lion's City E," říká Katzer.
MAN Truck & Bus získal svou první objednávku na eBus na konci roku 2019, tedy rok před zahájením výroby. Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein (VHH) objednala 17 MAN Lion's City E. Od té doby VHH důsledně sleduje svou cestu k vozovému parku autobusů s nulovými emisemi. Další zakázka se týkala 20 autobusů. V roce 2022 se VHH rozhodlo pro eBuses od MAN potřetí: 30 sólo autobusů a 6 kloubových. Nejnovější objednávka z letošního roku zahrnuje dodávku dalších až 100 elektrobusů od MAN Truck & Bus.
Evropský trh eBusů roste v prvním pololetí 2023 o 45 %: MAN je druhým největším dodavatelem
V celé Evropě vzrostl trh s elektrickými autobusy v první polovině roku 2023 o 45 %. Podle Chatrou CME Solutions bylo během tohoto období zaregistrováno celkem 2 567 bateriových elektrických autobusů. Znamená to, že více než jeden ze tří nových městských autobusů (37,5 procenta) v Evropě je nyní bez emisí. S celkem 260 autobusy je MAN Truck & Bus na druhém místě v počtu nových registrací v Evropě.
Elektrické autobusy MAN jsou mimořádně oblíbené i na německém trhu: Z 297 nových registrací v Německu v prvních šesti měsících letošního roku bylo 63 od MAN. "Máme z tohoto velkého úspěchu velkou radost," uvádí Barbaros Oktay. "Chceme však na silnice uvést ještě výrazně více elektrických autobusů. Do roku 2025 bude polovina našich nových městských autobusů elektrická, a to jen o pět let později bude až 90 procent našich autobusů v Evropě poháněno bateriemi. Zaměřujeme se také na elektrifikaci meziměstských autobusů a autokarů.“
Německý výrobce získal pro MAN Lion's City 12 E ocenění Bus of the Year 2023 a pro MAN Lion's City 10 E, midibus vyráběný v polských Starachowicích od začátku roku, Bus of the Year ve Španělsku.
Udržitelná mobilita: zaměření na ochranu životního prostředí a klimatu
MAN společně s partnery a zákazníky prosazuje udržitelnou mobilitu s ohledem na ochranu životního prostředí a klimatu. "Jsme plně oddáni cílům Pařížské klimatické dohody. Kromě toho jsme skutečně odhodláni jednat zodpovědně a pozitivně přispívat společnosti," řekl Oktay. Společnost si proto klade za cíl stát se nejpozději do roku 2050 z hlediska své bilance skleníkových neutrální. K dosažení svých ambiciózních klimatických cílů se zaměřuje především na elektrifikaci produktů, které prodává a které jsou zodpovědné za přibližně 97 % emisí CO2 společnosti. "Na naší cestě k nulovým emisím se v autobusovém byznysu plně spoléháme na elektrický pohon. Za tímto účelem v příštích několika letech důsledně převádíme naše portfolio v segmentu městských autobusů a meziměstských autobusů na elektrická vozidla." MAN se zaměřuje na bateriové elektrické pohony, protože vozidla jsou ekonomicky přesvědčivá. "BEV jednoduše nabízí nejlepší TCO pro naše zákazníky. Proto se v dalším kroku zaměřujeme také na elektrickou variantu pro autokary," říká Oktay.
Vysokonapěťové baterie pro elektrické autobusy a nákladní automobily se budou od začátku roku 2025 sériově vyrábět v Norimberku. MAN v příštích pěti letech investuje přibližně 100 milionů eur. Cílem je rozšířit výrobní kapacitu na více než 100 000 baterií ročně. MAN tímto způsobem pokládá základy industrializace elektrických pohonů. V budoucnu by mohly být použity k vybavení přibližně 15 000 až 25 000 eBusů nebo eTrucksů. Kromě toho se má nabíjecí infrastruktura rozšířit v rámci společného podniku Milence, který skupina TRATON založila společně se společnostmi Daimler Truck a Volvo Group: Plánem je zřízení nejméně 1 700 vysoce výkonných nabíjecích bodů na dálnicích a logistických centrech nebo v jejich blízkosti po celé Evropě v příštích několika letech. "Je pro nás důležité pokročit v oblasti elektromobility, uvést na silnice vynikající elektrická vozidla vhodná pro každodenní použití a nabídnout našim zákazníkům inovativní technologie. Abychom toho dosáhli, pracujeme na široké škále různých možností a každý den vydáváme to nejlepší," dodává Oktay.