
Od 1. září 2021 testuje společnost Verkehrsbetriebe Glattal ve Švýcarsku eCitaro a nabíjecí systém Siemens. Foto VBG
ECitaro se poprvé dobíjí také prostřednictvím konzole na stojanu, tzv. obráceným pantografem. Díky tomu je v provozu téměř celý den a ujede 370 kilometrů.
ECitaro se poprvé dobíjí také prostřednictvím konzole na stojanu, tzv. obráceným pantografem. Díky tomu je v provozu téměř celý den a ujede 370 kilometrů.
Novou verzi eCitaro s doplňkovým rychlým dobíjením pomocí obráceného pantografu testuje od 1. září Verkehrsbetriebe Glattal (VBG), dopravní společnost poblíž Curychu (Švýcarsko). Nejde o známý střešní pantograf umístěný na střeše vozidla, ale o nabíjecí kolejnici s pantografem, který se na kontaktní místa na voze spouští. Systém nabíjení s výkonem až 300 kW dodal VBG Siemens. Kromě toho má eCitaro pro VBG dvě zásuvky z každé strany nad předními koly s nabíjecím výkonem až 150 kW.
V roce 2019 VBG vyzkoušelo i další elektrické autobusy, nakonec se rozhodla pro nabíjecí systém Siemens a eCitaro. Pro Siemens i Mercedes jde o premiéru. Siemens vstupuje se svou nabíjecí infrastrukturou do Švýcarska poprvé, eCitaro jezdí poprvé s tímto systémem dobíjení.
ECitaro je v v provozu na autobusové trase číslo 759, která vede podél Curyšského jezera mezi obcí Wangen a letištěm v Curychu. Délka obousměrného okruhu je 27,4 kilometru a je zde 28 zastávek. Cílem testování je zavést spolehlivý, udržitelný a ekonomický provoz na této lince. Doposud zde je v provozu sedm naftových autobusů. Během roku najezdí celkem asi 635 000 kilometrů a spotřebují asi 235 000 litrů nafty. Pro eCitaro je to výzva, během provozu se baterie nabíjí pouze během krátké čekací doby na zastávce na letišti v Curychu prostřednictvím nabíjecí lišty. A dále jedním nočním dobíjením v depu prostřednictvím zástrčky. Elektřina bude během roční pilotní fáze získávána z běžné energetické sítě, záměrem je ve střednědobém horizontu zajistit 100 procentní energii z obnovitelných zdrojů (mimo jiné solárními panely v depech). ECitaro pro VBG ukládá energii do baterií o celkové kapacitě 264 kWh, tato kapacita není maximální, byla zvolena jako optimální pro začátek projektu.
V sólo autobusu se třema dveřmi budou cestující sedět na sedadlech City Star Eco od Mercedes-Benz. Šedozelené potahy sedáku a opěradla jsou v barvách VBG. Zvláštní prostor je pro invalidní vozíky a kočárky a sklopná sedadla naproti dveřím. Nadstandardní výbavu svého pracoviště má řidič. Kromě pohodlí v moderním vyhřívané a elektricky nastavitelném sedadle, má k dispozici aktivní brzdový asistenční systém Preventive Brake Assist a asistenční systém otáčení Sideguard Assist. Zvláštní úroveň bezpečnosti zajišťují kamery monitorující dveře a interiér.
VBG Verkehrsbetriebe Glattal AG se sídlem v Glattbruggu zajišťuje veřejnou dopravu pro Zürcher Verkehrsverbund (ZVV) v údolních oblastech Glattal a Furttal a v okresech Effretikon/Volketswil. Tato oblast zahrnuje 22 obcí. VBG byla založena v roce 1993 a je ve vlastnictví samospráv a kantonu Curych. Provozuje více než 50 pravidelných autobusových linek a dvě vlakové. Loni přepravila přibližně 119 autobusy 22,6 milionu cestujících.
Partnery projektu jsou EvoBus Switzerland, Siemens Switzerland a Eurobus öV-Weiterbildung (pro VBG zajišťuje vlastní provoz na lince). Pokud se pilotní projekt osvědčí, bude linka 759 postupně převedena na elektrickou.
V roce 2019 VBG vyzkoušelo i další elektrické autobusy, nakonec se rozhodla pro nabíjecí systém Siemens a eCitaro. Pro Siemens i Mercedes jde o premiéru. Siemens vstupuje se svou nabíjecí infrastrukturou do Švýcarska poprvé, eCitaro jezdí poprvé s tímto systémem dobíjení.
ECitaro je v v provozu na autobusové trase číslo 759, která vede podél Curyšského jezera mezi obcí Wangen a letištěm v Curychu. Délka obousměrného okruhu je 27,4 kilometru a je zde 28 zastávek. Cílem testování je zavést spolehlivý, udržitelný a ekonomický provoz na této lince. Doposud zde je v provozu sedm naftových autobusů. Během roku najezdí celkem asi 635 000 kilometrů a spotřebují asi 235 000 litrů nafty. Pro eCitaro je to výzva, během provozu se baterie nabíjí pouze během krátké čekací doby na zastávce na letišti v Curychu prostřednictvím nabíjecí lišty. A dále jedním nočním dobíjením v depu prostřednictvím zástrčky. Elektřina bude během roční pilotní fáze získávána z běžné energetické sítě, záměrem je ve střednědobém horizontu zajistit 100 procentní energii z obnovitelných zdrojů (mimo jiné solárními panely v depech). ECitaro pro VBG ukládá energii do baterií o celkové kapacitě 264 kWh, tato kapacita není maximální, byla zvolena jako optimální pro začátek projektu.
V sólo autobusu se třema dveřmi budou cestující sedět na sedadlech City Star Eco od Mercedes-Benz. Šedozelené potahy sedáku a opěradla jsou v barvách VBG. Zvláštní prostor je pro invalidní vozíky a kočárky a sklopná sedadla naproti dveřím. Nadstandardní výbavu svého pracoviště má řidič. Kromě pohodlí v moderním vyhřívané a elektricky nastavitelném sedadle, má k dispozici aktivní brzdový asistenční systém Preventive Brake Assist a asistenční systém otáčení Sideguard Assist. Zvláštní úroveň bezpečnosti zajišťují kamery monitorující dveře a interiér.
VBG Verkehrsbetriebe Glattal AG se sídlem v Glattbruggu zajišťuje veřejnou dopravu pro Zürcher Verkehrsverbund (ZVV) v údolních oblastech Glattal a Furttal a v okresech Effretikon/Volketswil. Tato oblast zahrnuje 22 obcí. VBG byla založena v roce 1993 a je ve vlastnictví samospráv a kantonu Curych. Provozuje více než 50 pravidelných autobusových linek a dvě vlakové. Loni přepravila přibližně 119 autobusy 22,6 milionu cestujících.
Partnery projektu jsou EvoBus Switzerland, Siemens Switzerland a Eurobus öV-Weiterbildung (pro VBG zajišťuje vlastní provoz na lince). Pokud se pilotní projekt osvědčí, bude linka 759 postupně převedena na elektrickou.

Průběžné dobíjení probíhá během čekání na zastávce na letišti v Curychu. Foto VBG