Městský dopravce ZET-Zagrebački električni tramvaj představil dva elektrické autobusy MAN. První elektrobus v Chorvatsku uvedl do provozu v dubnu 2025. Starosta města oznámil velkou modernizaci během 10 příštích let.
Městský dopravce ZET-Zagrebački električni tramvaj představil dva elektrické autobusy MAN. První elektrobus v Chorvatsku uvedl do provozu v dubnu 2025. Starosta města oznámil velkou modernizaci během 10 příštích let.
Podle starosty města Tomislava Tomaševiće byl dodáním dvou standardních nízkopodlažních městských autobusů MAN LION'S CITY 12E s kapacitou pro 71 cestujících (35 míst a 36 stání) v hodnotě 1,24 milionů eur bez DPH zakončen pilotní projekt elektrifikace vozového parku ZET, čtyři elektobusy zaplatilo město z rozpočtu. "Nyní jsme v procesu pořizování dalších 70 elektrobusů, které dorazí do léta příštího roku. Veřejná zakázka na standardní, kloubové i midi autobusy byla dokončena, nebyly žádné stížnosti a nejsou tak žádné překážky k realizaci," uvedl starosta města. Celková odhadovaná hodnota této investice je 50 milionů eur a 90 procent finančních prostředků má být zajištěno prostřednictvím Národního plánu obnovy a odolnosti. Cílem městské samosprávy je kompletně elektrifikovat vozový park ZET pro příštích 10 let, tedy mít ZET s 500 elektrobusy.
Nově představené autobusy MAN jsou poháněny elektromotorem o výkonu 160 kW a lithium-iontovými bateriemi o celkové kapacitě 480 kWh jim umožňují na jedno nabití dojezd 330 km a pokryjí tak celý den. Autobusy jsou vybaveny klimatizací, rampou pro snadný přístup pro osoby se zdravotním postižením, USB porty pro nabíjení mobilních zařízení a čtyřmi kamerami v interiéru. Cestující budou přepravovat ve všední dny na linkách 117 a 118 a o víkendech na linkách 113 a 140, které jezdí kolem Jarunského jezera a z Mihaljevacu do Sljem.
První elektrický autobus v Záhřebu a zároveň i v celém Chorvatsku - Iveco Crossway Elec - byl uveden do provozu v dubnu na trase Lublanice-Jarun, druhý v červnu mezi Mihaljevac a Slieme.
Pro dobíjení zahájilo město projekt výstavby infrastruktury. Vznikne 62 nabíječek, resp. 124 míst k nabíjení, s možností rozšíření. Spolu s veškerým vybavením, uvedením do provozu a software pro optimalizaci nabíjení má hodnotu 27,4 milionů eur, z toho 21 milionů je spolufinancováno z fondů EU.
Stejně jako jinde v Evropě se ZET potýká dlouhodobě s nedostatečným počtem řidičů a k jejich získání podniká různé aktivity. "Řidičů máme stále nedostatek, ale efektivně tento počet snižujeme," řekl ředitel ZET.
Kromě dvou nových elektrických autobusů byl představen i nákladní vůz Mercedes-Benz pro tažení autobusů a tramvají. Vozidlo přispěje k rychlejšímu odtahu vozidel v případě poruchy a nahradí současný 30 let starý vůz.
Hlavní město Záhřeb obnovuje i tramvajovou flotilu. Zatím bylo do provozu zařazeno 14 nových nízkopodlažních tramvají KONČAR TMK 2400. Nová tramvaj je 20,8 metrů dlouhá, má čtyři dveře a prostor pro 115 cestujících. Do konce roku má být dodáno celkem 20 vozů. Spolu s novými tramvajeme se obnovuje i infrastruktura.
V říjnu získal Záhřeb od Evropské komise, jako jediné město z Chorvatska, označení klimaticky neutrálního a inteligentního města a zařadil se k dalším evropským metropolím, jako je Amsterdam, Mnichov, Řím a Rotterdam.
Od loňského roku je veřejná doprava zdarma pro všechny starší 65 let a mladší 18 let.

SOR Libchavy vyrobí autobusy na CNG pro Košice
Litevská Klaipėda se 40 elektrickými autobusy Irizar
Atény plánují nahradit trolejbusy elektrickými autobusy


