MAN Lion's City 18 přichází, sérová výroba v roce 2021
Nový 18 metrový elektrický autobus MAN a varianta sólového autobusu zaujmou dojezdem 200 km (až 270 km za příznivých podmínek) po celou dobu životnosti baterie. Foto MAN

Prodej nového elektrického kloubového autobusu od MAN Truck & Bus s kapacitou baterií 640 kWh byl už zahájen. První demo verze vyjedou v Barceloně a Kolíně nad Rýnem ještě letos.
Prodej nového elektrického kloubového autobusu od MAN Truck & Bus s kapacitou baterií 640 kWh byl už zahájen. První demo verze vyjedou v Barceloně a Kolíně nad Rýnem ještě letos.
"S délkou 18 metrů je MAN Lion's City 18 E ideální volbou pro každou společnost, která hledá celoelektrický městský autobus, tzn. ten, který lokálně nevyprodukuje žádné emise, s prostorem pro mnoho cestujících," říká Rudi Kuchta, ředitel pro autobusy ve společnosti MAN Truck & Bus.

Dva elektrické centrální motory na druhé a třetí nápravě zajišťují vozidlu potřebnou energii pro městský provoz. Na rozdíl od elektromotorů umístěných v blízkosti nábojů kol jsou tyto modely přístupnější a mají jednodušší konstrukci. Provozovatelé mohou snížit náklady na servis a celkové náklady na vlastnictví (TCO). Obě poháněné nápravy jsou elektronicky synchronizovány a pomáhají zlepšovat manipulaci s kloubovým autobusem tím, že zvyšují jízdní stabilitu a úroveň bezpečnosti.

Navíc dvě poháněné nápravy zvyšují množství energie získané při brzdění. „Vyšší úroveň rekuperace znamená, že elektrický kloubový autobus je vždy vysoce účinný, bez ohledu na styl jízdy řidiče nebo topografii,“ dodává Rudi Kuchta. V MAN Lion's City 18 E produkuje plně elektrická hnací soustava od 320 kW do maximálně 480 kW. Energie přichází z modulárních baterií s výkonem - zatím bezkonkurenčních - 640 kWh. MAN se  spoléhá na svou lithium-iontovou (NMC) baterii. Jeho baterie mají inteligentní systém řízení teploty, který byl optimalizován pro použití v městských autobusech. Tento systém zajišťuje, že baterie jsou vždy snadno dostupné, bez ohledu na roční období. Výsledkem je dojezd 200 km (až 270 km za příznivých podmínek) po celou dobu životnosti baterií.

Celkem osm baterií je umístěno mimo zadní část vozidla, na střeše kloubového autobusu, a jsou určené pro nabíjení v depu pomocí konektoru CCS (Combined Charging System). Při průměrném nabíjecím výkonu 100 kW a maximálním výkonu až 150 kW lze kloubový autobus plně nabít za méně než čtyři hodiny.

Výhody elektrického pohonu jsou vidět i v interiéru vozidla, kde je navíc prostor po krytu motoru. Mohla tak být instalována další čtyři sedadla a je prostor je lépe prosvětlen. Tyto výhody mají i dvanáctimetrové vozidla a zákazníci je velmi oceňují. 18 metrová verze Lion's City E pojme až 120 cestujících, s použitím alternativního pohonu, kdy je možné zvýšit stanovenou celkovou hmotnost až 30 tun, to není problém.

Vnější design vozidla je moderní a sofistikovaný. Potvrzuje to i letošní cena iF Gold Award v kategorii „Automobil/Vozidlo/Kolo“, kterou MAN pro MAN Lion's City E získal. "Jsme rádi, že s osmnáctimetrovou verzí můžeme všem dopravcům nabídnout vysoce efektivní vozidlo pro vysokokapacitní trasy s prvotřídním designem vyhovujícím městskému prostředí,“ dodává Rudi Kuchta.

V prosinci 2019 MAN Truck & Bus dodal první dva dvanáctimetrové elektrické autobusy dopravcům Hamburger Hochbahn AG a Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH do přístavního města Hanseatic. V letošním roce bude dodáno dalších 13 demo vozidel jako součást plánu elektronické mobility. V průběhu roku 2020 bude zkušební flotila celkem 15 elektrických autobusů jezdit pro zákazníky v pěti evropských zemích (Německo, Španělsko, Lucembursko, Belgie, Francie). V rámci tohoto testovacího programu MAN rovněž předá 18 metrový elektrický autobus dopravcům Kölner Verkehrs-Betriebe AG (KVB) v Kolíně nad Rýnem a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ve Španělsku. První sériově vyráběné autobusy MAN Lion's City E s 12 metry délky budou dodávány zákazníkům ve čtvrtém čtvrtletí roku 2020. Plně elektrická Lion's City E v kloubové verzi budou následovat přibližně o šest měsíců později,  měly by jít do sériové výroby v první polovině roku 2021.

MAN Truck & Bus