Koncepce Low Entry (LE)
Volvo B10B LE z devadesátých let z http://koti.mbnet.fi/b10m/tsb3/kortti.php?uid=318&lang=UK

je patrně stará teprve dvacet let.
je patrně stará teprve dvacet let.
Koncepce Low Entry (nízký vstup) kombinuje zpravidla dva typy autobusů. Přední část je konstruována jako plněnízkopodlažní Low Floor (nízká podlaha) autobus a zadní část vychází z konceptu klasického středněpodlažního linkového autobusu. Tím je pro první dvoje dveře zajištěna nízkopodlažnoat a zpravidla v prostoru druhých dveří i plocha pro vozík a kočárky. Zadní část je buď bez dveří nebo jsou zde dveře se schody. Takto koncipované autobusy jsou technicky jednodušší a obvykle levnější než plně nízkopodlažní s náročným řešením zadní motorové části portálovou nápravou. Z hlediska legislatisvy vyhovují kriteriu nízkopodlažnosti a jsou ideální pro příměstský provoz.
První autobusy s konceptem LE lze najít na začátku 90. let ve Skandinávii. V ČR je bezesporu průkopníkem částečně nízkopodlažních autobusů SOR se svými "hrbatými" autobusy. Zde ovšem je postup historicky obrácený. Teprve po LE se SOR pouští do segmentu LF. Postupně se LE koncept objevuje u mnoha výrobců. Ostatní výrobci zachovávají povětšinou vnější vzhled s rovnou střechou a "zlom" je řešen pouze v interiéru. Ačkoli se v Vysokém Mýtě s Crosswayem LE přidali mnohem později, je tento typ v portfoliu Iveco Bus velmi zákazníky oblíben. Jako LE jsou označovány i malokapacitní autobusy na původně "nákladních" podvozcích jako např. Iveco Daily, které ovšem povětšinou nízkopodlažní vstup řeší v zadní části vozu.
Nejčerstvěji jsme přinesli na BUSportálu infomace o autobusu Mercedes-Benz Citaro LE Euro 6.
Dagmar Braunová