Dceřiná firma Českých drah rozšíří svůj vozidlový park o desítky nových autobusů. Společnost, která pro ČD zajišťuje náhradní autobusovou dopravu během výluk, aktuálně hledá dodavatele 122 vozidel. S jejich dodáním počítá v letech 2025 až 2028. Jedním z požadavků na nové autobusy je možnost jejich provozu na ekologické palivo HVO. V souvislosti s rozšířením vozidlové flotily firma chystá také vznik nových poboček. Pro autobusy určené pro provoz náhradní autobusové dopravy ve Středočeském kraji a Praze si zajistí zázemí v TEZAS servis.
Dceřiná firma Českých drah rozšíří svůj vozidlový park o desítky nových autobusů. Společnost, která pro ČD zajišťuje náhradní autobusovou dopravu během výluk, aktuálně hledá dodavatele 122 vozidel. S jejich dodáním počítá v letech 2025 až 2028. Jedním z požadavků na nové autobusy je možnost jejich provozu na ekologické palivo HVO. V souvislosti s rozšířením vozidlové flotily firma chystá také vznik nových poboček. Pro autobusy určené pro provoz náhradní autobusové dopravy ve Středočeském kraji a Praze si zajistí zázemí v TEZAS servis.
Zveřejněná veřejná zakázka zahrnuje celkem 122 nových linkových autobusů. V letošním roce ČD Bus očekává dodávku prvních 61 vozidel. S jejich nasazením počítá také během výluk ve Středočeském kraji a v Praze, proto budou dvě desítky autobusů dodány ve standardu PID pro náhradní autobusovou dopravu.
„Těchto dvacet autobusů bude dislokováno přímo v Praze, a to v nově připravované pobočce, kterou zřídíme ve druhé polovině letošního roku. Dodávka zbylých 61 autobusů bude rozložena do následujících tří let. Součástí smlouvy bude i možnost čtvrtinu vozidel neodebrat, to uvidíme podle situace,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Vozidla budou rozdělena jak mezi stávající provozovny do Vyškova, Plzně, Šumperku a Hradce Králové, tak mezi ty nové. Vedle již zmiňované Prahy, kde plánuje vytvořit zázemí pro dispečery a řidiče a místo pro odstavy 20 autobusů PID v TEZAS servis, se firma letos plánuje rozšířit také do Veselí nad Lužnicí.
Nové autobusy s kapacitou pro zhruba padesát sedících cestujících budou nízkopodlažní, samozřejmostí ve výbavě je klimatizace, USB zásuvky nebo vnitřní a vnější informační panely. Počítá se také s přepravou cyklistů, takže na všechny autobusy budou instalovány nosiče jízdních kol, které dodá Výzkumný ústav železniční.
ČD Bus požadují ve výběrovém řízení linkový, nízkopodlažní, dvoudvéřový, dvounápravový autobus s pohonem na motorovou naftu nebo HVO nebo jejich poměr a nebo s hybridním pohonem (motorová nafta-elektrická energie, přičemž výkon elektromotoru je vyžadován min. 12 kW a kapacita baterie min. 1 kW.), minimálně šestistupňovou automatickou převodovku s retardérem a možností ruční volby 1.-3. rychlostního stupně.
„Následujeme mateřské České dráhy a mezi požadavky na nové autobusy patří i možnost jejich provozu na ekologické palivo HVO. Bionafta z rostlinných olejů pro nás představuje efektivní řešení pro snížení uhlíkové stopy. I proto u vozidel preferujeme variantu hybridního pohonu,“ dodává Adam Svojanovský. „Náhradní autobusová doprava pro nás rozhodně není okrajovou záležitostí, a proto chceme, aby byla nejen vysoce kvalitní, ale i šetrná k životnímu prostředí.“ Díky smlouvě s Čeprem probíhá tankování HVO přímo v místě výluky. "U všech nových vozidel vyžadujeme možnost jezdit na 100% HVO či různé poměry s naftou, abychom byli schopni dotankovávat i na běžných stanicích".
Předpokládaná hodnota veřejné zakázky za obě dvě části je cca 793 milionů Kč bez DPH, za první část pak 663 milionů Kč bez DPH a za druhou cca 130 milionů Kč bez DPH. ČD bus bude hradit nákup z vlastních zdrojů, přičemž využije bankovní úvěr.
Hodnocení nabídek bude provedeno na základě ekonomické výhodnosti. Kritéria hodnocení jsou: nabídková cena (váha 55%), doba dodání (váha 20%), nabídka hybridního vozidla (váha 10%), spotřeba vozidla (váha 8%) a poměr výkonu motoru a hmotnosti autobusu (váha 7%).
Vozidlová flotila ČD Bus čítá aktuálně 90 autobusů, cílový stav je cca 150 vozidel. Nové autobusy tak nahradí část stávajících vozidel, která už pomalu dosluhují. Pro ČD jde o nezbytnou investici pro zachování kvality náhradní autobusové dopravy. I přes plánované navýšení autobusů firma počítá v pokračování spolupráce s dalšími dopravci. Rozšíření flotily si vyžádá i navýšení počtu řidičů, kterých má nyní ČD Bus přes 120.
