Ve Zlíně a Otrokovicích mají 17 klimatizovaných trolejbusů a 16 autobusů. O 8 více než loni v létě.
Ve Zlíně a Otrokovicích mají 17 klimatizovaných trolejbusů a 16 autobusů. O 8 více než loni v létě.
Klimatizovaných trolejbusů a autobusů s obnovováním vozového parku přibývá, takže již tvoří asi třetinu ze všech vozidel, která se objevují na linkách ve Zlíně a Otrokovicích. Za současného letního slunečného počasí a vysokých denních teplot vzduchu to většina cestujících velmi oceňuje.
Od loňského léta přibylo do vozového parku DSZO osm nových autobusů, všechny s klimatizací. Současný stav je 17 klimatizovaných trolejbusů a 16 autobusů. To je asi třetina vozového parku.
Klimatizované vozy se objevují na všech linkách ve Zlíně i Otrokovicích. Obecně platí, že nová vozidla (tedy s klimatizací a nízkopodlažní) vypravuje DSZO na linky přednostně. Jde-li tedy např. o víkendový provoz, kdy jezdí na linkách menší počet vozů, bývá podíl klimatizovaných vyšší než ve špičku pracovních dnů, kdy musí být vypravena téměř všechna vozidla, která má DSZO k dispozici, tedy i starší vozy bez klimatizace.
„Cestující si na klimatizaci v našich autobusech a trolejbusech rychle zvykli a ve své většině ji vítají. Shodují se v názoru, že cestování s nimi je za letního horkého počasí příjemnější. A nám záleží na kultuře cestování, proto budeme klimatizovaná vozidla nakupovat i v budoucnu,“ říká ředitel DSZO Josef Kocháň. Není to zadarmo. Trolejbus nebo autobus s klimatizační jednotkou má jednak vyšší pořizovací náklady, jednak je dražší jeho provoz. Při zapnuté klimatizaci se zvyšuje spotřeba elektřiny či nafty klimatizovaného vozidla. Kromě toho musí pracovníci v dílnách klimatizaci také pravidelně diagnostikovat, čistit, dezinfikovat výměník tepla, doplňovat chladicí médium, udržovat vše v bezvadném stavu.
V roce 2012, kdy Dopravní společnost Zlín – Otrokovice, pořídila do svého vozového parku první autobusy s klimatizací, to mohlo vypadat jako riskantní rozhodnutí. V Česku tehdy ještě téměř žádný městský dopravní podnik klimatizované vozy neprovozoval. Za pouhých šest let je ale situace jiná. Klimatizované autobusy i trolejbusy doplňují vozové parky ve více městech, už to není žádná rarita. „Ve Zlíně a Otrokovicích ale máme určitý náskok, takže podíl klimatizovaných vozů na linkách je u nás nyní asi největší ze všech dopravních podniků v Česku,“ poznamenal Josef Kocháň.
Klimatizace se ve vozidlech zapíná, když teplota v salonu pro cestující dosáhne 26 stupňů Celsia. Při denních teplotách, jaké jsou avizovány na přelomu července a srpna letošního roku, bude pravděpodobně klimatizace v provozu téměř nepřetržitě.
Zdroj: DSZO
Od loňského léta přibylo do vozového parku DSZO osm nových autobusů, všechny s klimatizací. Současný stav je 17 klimatizovaných trolejbusů a 16 autobusů. To je asi třetina vozového parku.
Klimatizované vozy se objevují na všech linkách ve Zlíně i Otrokovicích. Obecně platí, že nová vozidla (tedy s klimatizací a nízkopodlažní) vypravuje DSZO na linky přednostně. Jde-li tedy např. o víkendový provoz, kdy jezdí na linkách menší počet vozů, bývá podíl klimatizovaných vyšší než ve špičku pracovních dnů, kdy musí být vypravena téměř všechna vozidla, která má DSZO k dispozici, tedy i starší vozy bez klimatizace.
„Cestující si na klimatizaci v našich autobusech a trolejbusech rychle zvykli a ve své většině ji vítají. Shodují se v názoru, že cestování s nimi je za letního horkého počasí příjemnější. A nám záleží na kultuře cestování, proto budeme klimatizovaná vozidla nakupovat i v budoucnu,“ říká ředitel DSZO Josef Kocháň. Není to zadarmo. Trolejbus nebo autobus s klimatizační jednotkou má jednak vyšší pořizovací náklady, jednak je dražší jeho provoz. Při zapnuté klimatizaci se zvyšuje spotřeba elektřiny či nafty klimatizovaného vozidla. Kromě toho musí pracovníci v dílnách klimatizaci také pravidelně diagnostikovat, čistit, dezinfikovat výměník tepla, doplňovat chladicí médium, udržovat vše v bezvadném stavu.
V roce 2012, kdy Dopravní společnost Zlín – Otrokovice, pořídila do svého vozového parku první autobusy s klimatizací, to mohlo vypadat jako riskantní rozhodnutí. V Česku tehdy ještě téměř žádný městský dopravní podnik klimatizované vozy neprovozoval. Za pouhých šest let je ale situace jiná. Klimatizované autobusy i trolejbusy doplňují vozové parky ve více městech, už to není žádná rarita. „Ve Zlíně a Otrokovicích ale máme určitý náskok, takže podíl klimatizovaných vozů na linkách je u nás nyní asi největší ze všech dopravních podniků v Česku,“ poznamenal Josef Kocháň.
Klimatizace se ve vozidlech zapíná, když teplota v salonu pro cestující dosáhne 26 stupňů Celsia. Při denních teplotách, jaké jsou avizovány na přelomu července a srpna letošního roku, bude pravděpodobně klimatizace v provozu téměř nepřetržitě.
Zdroj: DSZO