Karsan Atak Electric: Z Barcelony do Madridu na tři dobití
Atak Electric cestou z Barcelony do Madridu ujel 600 km a dobíjel na třech místech rychlonabíječkami „Raption 50“. Výrobce uvádí čas plného dobití 3 hodiny. Foto Karsan

První elektrický autobus vyjel na meziměstskou trasu dlouhou 600 kilometrů. Karsan Atak Electric 8m ujel vzdálenost mezi Barcelonou a Madridem za 14 hodin.
První elektrický autobus vyjel na meziměstskou trasu dlouhou 600 kilometrů. Karsan Atak Electric 8m ujel vzdálenost mezi Barcelonou a Madridem za 14 hodin.
Turecký výrobce Karsan se zúčastnil s Atak Electric, plně elektrickým autobusem v 8metrovém segmentu, testovací roadshow na speciálně vytvořené 600 km trase mezi Barcelonou a Madridem. Atak Electric se tak stal prvním elektrobusem, který jel mezi Barcelonou a Madridem, a to vozem zařazeným do kategorie městských autobusů. Díky úspěšnému výsledku po technické, provozní i logistické stránce bylo bylo prokázáno, že s dobrým naplánováním lze elektrický městský autobus použít i pro meziměstské cestování. Elektrický autobus ujel trasu mezi Barcelonou a Madridem poprvé. Jeho výkon také dokázal, že je lze využít místo městských autobusů poháněných vznětovými motory, které denně najedou přibližně 200 až 250 km s přibližně 56 tunami emisí CO2.

Akce byla organizována ve spolupráci poskytovatele nabíjecích řešení pro elektrickou mobilitu Circontrol a španělského dealera společnosti Karsan e-busKar S.L.

Test zahrnoval předběžnou přípravu jako je lokalizace dobíjecích stanic a stanovení dalších požadavků, které mohou nastat během dálkové cesty, a první trasa byla stanovena mezi Barcelonou a Madridem. Cesta začala od Sabadell v ranních hodinách a trvala 14 hodin, Atak Electric dorazil do Madridu večer téhož dne. Během cesty byly provedeny tři zastávky v Lleida (po 150 km), Zaragoza (po 150 km) a Guadalajara (po 250 km) za účelem dobití. K nabíjení bylo použito ryhlonabíjecí zařízení „Raption 50“ společností Circontrol, kterých se používá po světě více než 3 500. S dojezdem 300 km a kapacitou pro cestující 52 Karsan Atak Electric dokončil tuto cestu se svým motorem o výkonu 220 kWh (asi 300 k), bez přerušení kromě plánovaných přestávek.

Motor Atak Electric s dynamickými předními i zadními liniemi a LED diodami generuje výkon 230 kW a točivý moment 2 500 Nm. 8metrový autobus má pět 44 kWh baterií vyvinutých společností BMW a s celkovou kapacitou 220 kWh uvádí výrobce dojezd 300 km. Baterie vozidla lze nabít za 5 hodin při AC nabíjení a za 3 hodiny rychlonabíjením. Rekuperační brzdový systém recykluje energii a umožňuje dobíjení baterií až o 25%. Tento model je dodáván se dvěma možnostmi uspořádání sedadel, sklopnými 18 + 4 nebo 21 + 4 pro celkovou kapacitu 52 cestujících.



Karsan Atak Electric: Z Barcelony do Madridu na tři dobití
Trasu Barcelona-Madrid ujel autobus s elektrickým pohonem poprvé. Foto Karsan