Středočeský kraj představil pilotní projekt vodíkových autobusů
Solaris Urbino 12 hydrogen v červené bratislavské barvě v Brně. Předvedení nabízeného vodíkového autobusu v provozu bylo součástí požadavků výběrového řízení MARTN UHER bus na nákup deseti vozidel. Červená barva je typická i pro současné autobusy společnosti MARTIN UHER, nové vozy ale budou v nových barvách PID. Foto DPMB

Desítka vodíkových autobusů Solaris Urbino 12 hydrogen dopravní společnosti Martin Uher Bus začne vozit cestující v okolí města Mníšku pod Brdy na konci roku 2025. Elektrolyzér o příkonu 540 kW na výrobu vodíku, vodíkovou čerpací stanici a zásobníky dodá firma ČEZ ESCO, elektřinu k jeho bezemisní výrobě poskytne vodní elektrárna ČEZ ve Vraném nad Vltavou. Největší český vodíkový projekt představili partneři v pondělí 5. srpna 2024.

Desítka vodíkových autobusů Solaris Urbino 12 hydrogen dopravní společnosti Martin Uher Bus začne vozit cestující v okolí města Mníšku pod Brdy na konci roku 2025. Elektrolyzér o příkonu 540 kW na výrobu vodíku, vodíkovou čerpací stanici a zásobníky dodá firma ČEZ ESCO, elektřinu k jeho bezemisní výrobě poskytne vodní elektrárna ČEZ ve Vraném nad Vltavou. Největší český vodíkový projekt představili partneři v pondělí 5. srpna 2024.

Provoz autobusů poháněných vodíkem bude zajištěn na základě smlouvy mezi Integrovanou dopravou Středočeského kraje a dopravcem Martin Uher Bus. Vítězem výběrového řízení na dodávku vozidel je firma Solaris. Dojezd autobusu Solaris Urbino 12 hydrogen je až 320 kilometrů, ročně by měly autobusy svézt několik tisíc cestujících a ujedou zhruba 550 tisíc kilometrů.

Jsme nejlidnatější region České republiky a bedlivě sledujeme inovace v dopravě i v dalších odvětvích. Jako první kraj v republice jsme se tak rozhodli spustit velký vodíkový projekt v dopravě. V budoucnu má být celá doprava bezemisní, a my si tak potřebujeme otestovat nejnovější technologie v praxi. Na linkách v Kutné Hoře, Kladně nebo například na Benešovsku už jezdí elektrobusy, ty jsou však vhodné jen pro určité lokality. Proto jsme se rozhodli vyzkoušet i ruhé perspektivní palivo - vodík. Jsem ráda, že pan Martin Uher si stejně jako Středočeský kraj myslí, že pokrok se nezastaví a spolu se svým synem do tohoto projektu šli. Před dvěma lety jsme podepsali Memorandum. Okolí Mníšku pod Brdy, které jsme pro pilotní projekt vybrali, je s členitým terénem ideální lokalita, kde se ukáže, zda tento typ pohonu ve složitých podmínkách uspěje," uvedla na představení projektu hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková.

"Celosvětově se ekonomika ubírá cestou využívání čistých paliv a pohonů, Česká republika nemůže zůstat pozadu. Obrovskou výzvou pilotního projektu byla infrastruktura a použití skutečně reálného zeleného vodíku. Proto jsme jako partnera vybrali ČEZ, která jeho výrobu dokáže zajistit. Až provoz ukáže úskalí, výhody a nevýhody a dopady při případném nasazení vodíkových autobusů do celého systému," doplnil Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.

Palivem pro autobusy bude tzv. zelený vodík, kterého celá flotila během ročního provozu spotřebuje až 45 tun. Jeho zdrojem bude bezemisní elektřina z nedaleké vodní elektrárny Vrané nad Vltavou, kterou provozuje ČEZ. Zelenou elektřinu energetici přemění ve vodík v elektrolyzéru o příkonu 540 kW. Součástí vodíkového hospodářství bude také plnící stanice a několik zásobníků na vodík o celkovém objemu 500 kg. V soutěži na dodávku řešení zvítězila společnost ČEZ ESCO, která na dodávce vodíkových technologií spolupracuje s renomovaným britským specialistou Logan Energy.

Ekologizace dopravy a diverzifikace pohonů je pevnou součástí energetické transformace i zvyšování soběstačnosti a bezpečnosti České republiky. ČEZ se v souladu se strategií Čistá Energie Zítřka soustředí nejen na podporu rozvoje elektromobility ale i na rozvoj vodíkových projektů. Děkujeme Středočeskému kraji za odvahu hledat a prosazovat průkopnická řešení. Díky tomu vybudujeme v Mníšku pod Brdy první velké dopravní vodíkové hospodářství v Česku. K výrobě vodíku využijeme bezemisní elektřinu z vodní elektrárny Vrané nad Vltavou,“ uvedl místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani. "U vodíku se má zato, že to bude palivo, které umožní nejpozději do roku 2025 eliminovat emise v dopravě."

Je pro nás čest a zároveň velká zodpovědnost být provozovatelem v tomto prestižním pilotním projektu. Velkou výhodou vodíkových autobusů je, že neprodukují žádné emise a nevyžadují dlouhé nabíjení baterií, což zajistí jejich rostoucí využití v dopravě. Věříme, že cestující i řidiči v reálném provozu ocení nejmodernější vybavení a vynikající jízdní vlastnosti v náročném terénu kolem Mníšku pod Brdy a cestování v nich si oblíbí,“ doplnil Martin Uher, jednatel dopravní společnosti Martin Uher Bus. Pokud se týká servisu a údržby vozidel, firma bude v budoucnu autorizovaným servisem pro vodíkovou technologii. Samozřejmostí a součástí zakázky je proškolení řidičů pro provoz a tankování.

Jsem nesmírně hrdý na to, že si dopravce Martin Uher Bus vybral naši společnost jako partnera při přechodu na bezemisní dopravu s využitím 10 moderních vodíkových autobusů Solaris Urbino. Bude nám ctí být součástí realizace tohoto významného vodíkového projektu v České republice. Poskytneme své zkušenosti a rozsáhlé znalosti v této oblasti – naše společnost dodala již přes 220 autobusů s palivovými články zákazníkům z 10 evropských zemí. Jsem přesvědčen, že Středočeský kraj dovede tento projekt do zdárného konce,“ uvedl Roman Zdráhal, ředitel společnosti SOLARIS CZECH.

Je nám ctí, že jsme byli vybrání za dodavatele technologie pro největší vodíkové hospodářství a veřejnou flotilu vodíkových busů v ČR. Rádi bychom poděkovali ČEZ za důvěru v naše zkušenosti, chceme tu uplatnili schopnost dodávat podobné projekty jako ve Velké Británii, Evropě i Asii. Věříme, že projekt vodíkové čerpací stanice v Mníšku se stane impulsem pro využití vodíku nejen v dopravě, ale v celé energetice a ekonomice České republiky,“ řekl Bill Ireland, CEO Logan Energy.

Náklady na pořízení deseti autobusů s palivovými články činí 154,64 mil. Kč, o 40 procent méně oproti původnímu předpokladu. Většinu pořizovacích nákladů pokryje dvojice evropských dotačních titulů – Integrovaný regionální operační program (IROP) a program ITI pro rozvoj metropolitní oblasti. V případě programu ITI byl administrátorem projektu i zástupce Magistrátu hlavního města Prahy. Náklady na elektrolyzér pokryje ČEZ. Podle Petra Boreckého budou následně zahrnuty v ceně paliva. Provozní náklady by se při přibližně 600 tis. ujetých kilometrů měly pohybovat v rozmezí 60 - 90 mil Kč ročně.

Srovnání nákladů na autobusy podle pohonu:
Dieselový - cena za km se pohybuje mezi 45 - 60 Kč podle lokality
Elektrický vodíkový -  odhadovaná cena na km v rozmezí 100 - 150 Kč
Elektrický bateriový - cena za km přibližně 75 Kč

Cena provozu vodíkového autobusu je vysoká, jde však zatím o odhad. Dále je potřeba vzít v úvahu:

  • Bateriové autobusy se vzhledem k omezenému dojezdu přibližně 250 km na jedno nabití hodí na městské a příměstské linky. Středočeský kraj ve spolupráci s krajem Jihočeským připravují pilotní projekt i pro bateriové elektrické autobusy.
  • Při pořizování bateriových elektrických autobusů je potřeba počítat oproti dieselovým s větším počtem vozidel (1,5 - 2x), kromě kratšího dojezdu mají i menší obsaditelnost.
  • Vodíkové autobusy lze nahradit oproti dieselovým v poměru 1 : 1. I s kapacitou pro cestující je lze přirovnat k autobusům na CNG. V současné době lze autobusy s palivovými články plně nahradit dieselové autobusy na delších linkách.
  • Cena nafty v budoucnu vzhledem k uhlíkové dani poroste.

Základní technické údaje autobusu Solaris Urbino 12 hydrogen:

  • Dvounápravový, dvoudveřový autobus, plně nízkopodlažní, poháněný vodíkem, určený pro hromadnou dopravu osob, ideálně na příměstských linkách
  • Splňuje Standardy kvality PID
  • Plně klimatizovaný interiér
  • Průchozí prostor uvnitř autobusu bez schodů
  • Kneeling umožňující snazší nástup a výstup cestujících
  • Manuálně ovládaná vyklápěcí plošina pro nástup a výstup osob na invalidním vozíku
  • Prostor pro přepravu 1 kočárku, nebo pro přepravu osoby na invalidním vozíku
  • Všechna boční skla v determálním provedení
  • Podlahová krytina šedá v protiskluzovém provedení
  • Venkovní i vnitřní osvětlení LED
  • V prostoru pro cestující umístěny zásuvky USB pro nabíjení drobné elektroniky
  • Vysoká měkká sedadla pro cestující, plastová skořepina v šedé barvě, celočalouněná
  • Délka vozidla: 12 m
  • Šířka autobusu bez zpětných kamer: 2,55 m
  • Výška vozidla: 3,3 m
  • Trakční motor o jmenovitém výkonu: 150 kW
  • Výkon palivového článku: 70 kW, životnost cca 10 let
  • Baterie plní pouze vyrovnávací funkci. Vodík je v palivovém článku přeměňová chemickou reakcí na energii, která pohání pohonné ústrojí. Přebytečná energie se ukládá v bareriích a je využívána v případě potřeby.

 

 

 


Středočeský kraj představil pilotní projekt vodíkových autobusů
Představení vodíkového projektu Středočeského kraje 5. 8. 2024