KAROSY ve světě.
Karosa Midway 9,7 m.

Ještě před dvěma lety směřovaly autobusy z Karosy směrem na západ téměř výhradně do Francie. Ta sice i nadále zůstává hlavním exportním trhem, ale vývoz se mezitím rychle rozšířil do řady dalších evropských zemí.
Ještě před dvěma lety směřovaly autobusy z Karosy směrem na západ téměř výhradně do Francie. Ta sice i nadále zůstává hlavním exportním trhem, ale vývoz se mezitím rychle rozšířil do řady dalších evropských zemí.

Axer zvyšuje tempo

Itálie, Německo, Polsko, ale i karibský Guadeloup nebo Réunion v Indickém oceánu - o úspěch na těchto trzích se zasloužil především autobus Axer, který je nabízen v různých modifikacích, aby co nejlépe vyhovoval potřebám dopravců v jednotlivých zemích. V nabídce je tak Axer se speciálními severskými úpravami nebo se specifickými změnami, aby vyhověl dotačním pravidlům některých německých spolkových zemí (čtyři nízké schody, menší kola). V Itálii tak například od loňského roku Axery jezdí na linkách v okolí Modeny na severu země. Zájem italských zákazníků se loni z Axeru rozšířil i na nejkratší model z řady linkových autobusů Ares v délce 10,6 metru s dalším očekávaným výrazným nárůstem v letošním roce.

Francii můžeme po devíti letech od razantního nástupu školních autobusů Récréo považovat za tradiční trh. V posledních letech zde ale Karosa neovládá pouze trh se školními autobusy. Axer si i v zemi sýrů získává důvěru zákazníků - celkový prodej Axeru ve Francii se za uplynulé tři roky přiblížil šesti stům vozidel. Récréo s celkovým prodejem blížícím se téměř čtyřem tisícům kusů sice stále zůstává naším francouzským prémiovým modelem, ale Axer se sympatickými meziročními nárůsty prodeje zvyšuje náš export a může eliminovat i případné budoucí výkyvy na trhu se školními autobusy ve Francii.

Další oblastí, kde před lety uspěly školní autobusy Récréo, je Benelux. Dobrá zkušenost s kvalitou a servisem autobusů z Vysokého Mýta přináší i na tomto teritoriu zvýšený prodej a rozšíření portfolia prodávaných modelů. Mnozí dopravci, například tradiční zákazník Karosy - belgická dopravní společnost Gerly Cars - postupně rozšiřují svůj vozový park například o nové linkové autobusy Axer.

Za polárním kruhem

Husarský kousek se podařil na islandském trhu. Dvěma ze tří místních dopravních firem, jejichž vozový park tvoří dohromady kolem stovky autobusů, dodá Karosa po vítězství ve 2 tendrech celkem 34 nízkopodlažních městských vozidel City bus.

Vozový park společnosti Hopbilar, do nynějška tvořený vozy Iliade, zase obohatí 2 nové modely - Ares 10.6M a Axer. Po desetiletích tak byla prolomena hegemonie severských výrobců na tomto trhu. Navíc je Island proslulý svým důrazem na ekologickou dopravu, proto je úspěch našich autobusů potvrzením, že nejen svou kvalitou, ale také ekologickým provozem patří mezi světovou špičku.

Mezi autobusy skandinávských výrobců proniklo pár Karos již i na finský trh. Pozitivní reference prvního dopravce, který dal důvěru autobusu Axer, společnosti Ventoniemi, se odrazily v postupném nárůstu objednávek na další autobusy na tomto nevelkém, ale zejména na kvalitu náročném trhu. První Karosa, konkrétně Axer 12.8M, již dokonce sjíždí zasněžené silnice za polárním kruhem - zakoupila jej firma Ketonen z Rovaniemi.

O tom, že vyhlídky na finském trhu jsou více než nadějné, svědčí i založení exkluzivního Karosa Clubu, který má v současné době 7 členů - tedy tolik, kolik je zákazníků provozujících naše autobusy. Dle našich informací se klub bude scházet jednou ročně v naší krásné metropoli a vyměňovat si vzájemně zkušenosti s autobusy z Vysokého Mýta.

Slovensko je nám věrné

Velký úspěch Karosa sklidila na Slovensku, kde meziročně zvyšuje prodej o 40 procent a v současnosti zde drží téměř dvoutřetinový tržní podíl. Věrnost našich východních sousedů tradiční značce si Karosa velmi cení a oplácí ji nabídkou moderních autobusů s vysokou užitnou hodnotou. Čtyři pětiny karos dodaných v uplynulém roce na Slovensko koupily podniky Slovenské autobusové dopravy, Karosa však slaví úspěchy i u slovenských podniků provozujících městskou dopravu, které začínají ve větší míře preferovat nízkopodlažní vozy. City busy z nabídky Karosy tak loni zkvalitnily vozový park například v Prievidzi, Žilině a Prešově. Mnoho našich autobusů jezdí na Slovensku s mřížemi, ostatně historie dodávek prvních eskortních autobusů pro slovenskou Vězeňskou justiční stráž se datuje až do roku 1996. V loňském roce dodala KAROSA s.r.o. dalších 6 nových autobusů pro přepravu vězňů. Opakované nákupy jsou potvrzením spokojenosti s provozem a spolehlivostí těchto autobusů. Kvalita a spolehlivost jsou kritérii, na které vzhledem k charakteru posádky klade Vězeňská justiční stráž při výběru autobusů zvlášť vysoký důraz.
Co se týká podílu jednotlivých modelů, Karosa se stále více profiluje jako výrobce linkových autobusů. Trojlístek modelů Récréo, Axer a C 954 loni tvořil 80 procent celkové produkce. Linkové autobusy jsou naší doménou, neopomíjíme však ani segment městských autobusů. V loňském roce prošel modernizací interiéru nízkopodlažní City bus, letos zákazníky překvapí jeho výrazně inovovaný vnější vzhled. O důrazu celé skupiny Irisbus na ochranu životního prostředí svědčí i dvě loňské novinky - městský autobus City bus s novým, extrémně „čistým“ motorem Iveco Cursor CNG 8 na zemní plyn a nízkopodlažní trolejbus Škoda 24 Tr Irisbus s karoserií z City busu a elektrovýzbrojí z plzeňské Škody Electric. Českým zákazníkům bylo prodáno pět vozů a nabídka rozšířena i o kloubovou verzi Škoda 25 Tr Irisbus. Tuzemskou novinkou byl i linkový autobus Midway 9.7M, který rozšířil nabídku v kategorii krátkých vozů. Dlouhodobý zájem o první krátký linkový autobus z Karosy potvrdil i prodej prvních deseti kusů v loňském roce.

Jedním ze zajímavých kontraktů byl nepochybně prodej prvního podvozku kloubového městského autobusu B961E do Tuniska, určený k provedení dostavby na autobus u dopravní společnosti STIA v městě Sousse. První objednávku na dodání krátkého zájezdového autokaru Midys 9.7M jsme získali z litevské Klajpedy, na opačný konec Evropy, do Slovinska, byl dodán první autobus s úpravou na mobilní knihovnu.

Zdroj: Karosa Vysoké Mýto, foto BUSportál.

KAROSY ve světě.
Karosa 951 E.
KAROSY ve světě.
Ares 15m.
KAROSY ve světě.
City Bus.
KAROSY ve světě.
Evadys.
KAROSY ve světě.
Škoda Tr25 Irisbus