Jak budou vypadat vozy nových pařížských tramvají a metra?
Vzhled nových vozů Citadis pro tramvajovou trať T1 v regionu Île-de-France vybírali občané. Foto Île-de-France

Design tramvají pro nejstarší trať T1 a nové metro Grand Paris Express vybírali občané.
Design tramvají pro nejstarší trať T1 a nové metro Grand Paris Express vybírali občané.
V říjnu 2021 Alstom Transport získlala zakázku na obnovu tramvajové trati T1 a její další prodloužení a zvýšení kapacity pro cestující od Île-de-France Mobilités (instituce odpovědná za veřejnou dopravu dopravu v regionu Île-de-France v okolí Paříže) a městského dopravce RATP Paris. Celkem zakázka zahrnuje maximálně 120 tramvají za celkem 310 milionů Eur. Prvních 37 objednaných tramvají nahradí současné tramvaje TFS2, z nichž některé jsou v provozu od roku 1992. První nová vozidla mají dorazit do Paříže v roce 2024.

O konečném vzhledu nových tramvají rozhodovali občané, ti mohli vybírat ze tří různých variant. Záměrem bylo také propagovat tramvajový systém v Paříži. Po 15 dnech s více než 12 tisíci hlasy padla volba je vítězným návrhem design 2:




Linka T1 je nejstarší tramvajová linka v současné době v provozu v Île-de-France, s novými tramvajemi bude cestování z Asnières Quatre Route do Noisy le Sec (v budoucnu do Val de Fontenay) pohodlnější. Nové tramvaje budou pro usnadnění vystupování a nastupování vybaveny šesti dvoukřídlými dveřmi o šířce 1,30 m. Přepravní kapacita bude zvýšena o 15 %. Pro pohodlí cestujících budou vybaveny klimatizací, zařízením pro dynamické a podrobné zvukové a vizuální informace, USB zásuvkami, 100 % LED osvětlením a video sledováním.

Nová tramvaj bude z 95 % recyklovatelná, 99 % obnovitelná, vybavená vysoce výkonným elektrickým brzděním a zařízením pro mimální snížení energie oproti současným o 30 %.

Podobně jako pro nové tramvaje vybrali občané design také vozů pro nové metro Grand Paris Express - linky 18. První vlaky vyjedou z továrny Alstom v roce 2024 a uvedení do provozu na prvním úseku z Massy-Palaiseau do CEA Saint Aubin přes Palaiseau a Orsay - Gif se očekává do roku 2026. Linka metra 18 nakonec spojí letiště Orly s Versailles Chantiers - 10 stanic propojí v automatickém režimu bez řidiče a rychlostí až 100 km/h za 30 minut. Interval mezi vlaky bude 85 sekund během dopravní špičky. Vlak uveze až 350 cestujících.

Vítězným návrhem je číslo 3:




Jak budou vypadat vozy nových pařížských tramvají a metra?
Vzhled nových vozů Citadis pro linku T1 v regionu Île-de-France vybírali občané. Foto Île-de-France
Jak budou vypadat vozy nových pařížských tramvají a metra?
Vzhled nových vozů metra pro Grand Paris Express - linku 18. Île-de-France