IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
IVECO BUS Feel the BLUE pulse v Paříži 24. a 25. května - nejnovější modely a služby pro plně elektrickou mobilitu.

IVECO BUS představila svým zákazníkům a médiím z celého světě na "Feel the BLUE pulse" v Paříži 24. a 25. května své nejnovější modely a služby pro plně elektrickou mobilitu. Ve Vysokém Mýtě rozšíří výrobu o CROSSWAY LE ELEC. Novou technologii baterií získala řada E-WAY.

IVECO BUS představila svým zákazníkům a médiím z celého světě na "Feel the BLUE pulse" v Paříži 24. a 25. května své nejnovější modely a služby pro plně elektrickou mobilitu. Ve Vysokém Mýtě rozšíří výrobu o CROSSWAY LE ELEC. Novou technologii baterií získala řada E-WAY.

Tisková konference, prezentace pro zákazníky, odborné workshopy k autobusům na baterie a palivové články a související telematiku a servis, komentované prohlídky a zkušební jízdy probíhaly v Hangáru Y v Paříži-Meudonu a okolí. Rok 2023 je pro evropskou dvojku - IVECO BUS - rokem změn k urychlení cesty k bezuhlíkové mobilitě a své novinky proto představila zhruba dvou stovkám lidí z 20 zemí světa z řad zákazníků i novinářů. Nechyběli ti z České republiky, včetně naší redakce.

"V IVECO BUS se snažíme zůstat v čele energetické transformace celého systému hromadné osobní dopravy tím, že naše zákazníky na této cestě podporujeme kompletními řešeními, která kombinují nejpokročilejší technologie alternativních pohonů a náš neúnavný důraz na TCO. Dnes představujeme jeden z nejdůležitějších milníků na naší cestě k dopravě s nulovými emisemi: řešení elektromobility, které je kompletním ekosystémem zahrnujícím nové autobusy založené na bateriových elektrických technologiích dodávaných společností FPT v rámci Iveco Group až po nabíjecí infrastrukturu a řadu služeb věnovaných elektromobilitě. Dalším krokem budou už velmi brzy vozidla na vodíkové palivové články. Díky všem novým produktům a službám, které představujeme na této dvoudenní akci, jsme i nadále lídrem, který pomáhá dosáhnout ambiciózních cílů uhlíkové neutrality všude na světě," řekl Domenico Nucera, prezident divize autobusů.

Společnost IVECO BUS představila své nové elektrické modely pro městskou a příměstskou dopravu několik dní před světovým summitem UITP, který začíná 4. června v Barceloně:

CROSSWAY LE ELEC: nový plně elektrický autobus pro příměstské oblasti.
STREETWAY ELEC: 12 metrů dlouhý bateriový městský elektrobus pro evropské i mimoevropské trhy.
Nová generace řady E-WAY: nabízí vyšší výkon pro nejnáročnější provozy v evropských velkoměstech. Téměř 1 000 vozů je již ve 12 evropských zemích v provozu a najely již více než 56 000 000 km.
eDAILY: nejnovější přírůstek do rodiny minibusů DAILY. Tento nový 100% elektrický minibus je k dispozici také ve verzi samotného podvozku.

Během akce "Feel the BLUE pulse" IVECO BUS zdůraznila své neustálé hledání inovativních řešení, aby naplnila své ambice navrhovat budoucnost elektromobility. Výrobce oznámil:

Energy Mobility Solutions (Energetická řešení pro mobilitu), nový specializovaný tým IVECO BUS, který bude zákazníky podporovat při přechodu jejich vozového parku na plně elektrický pohon pomocí komplexního řešení.

E-BENCH, nové testovací a validační zařízení, jedinečné v Evropě, instalované v centru výzkumu a vývoje ve Vénissieux na podporu vývoje elektrických vozidel IVECO BUS, které optimalizuje dobu uvedení na trh a zároveň zvyšuje jejich spolehlivost.

Na workshopech představili svá řešení pro IVECO BUS dva partneři:
• FPT POWERTRAIN TECHNOLOGIE  (pohonné jednotky)
Hyundai Motor Company (vodíková technologie pro elektrické vodíkové autobusy).

Vystavované novinky:

Svou nejrozšířenější řadu CROSSWAY, která se kompletně vyrábí ve Vysokém Mýtě, doplňuje IVECO BUS o novou bezemisní meziměstskou verzi CROSSWAY Low Entry ELEC, zatím ve třídě I v délce 12 a 13 m pro městskou dopravu, příští rok i ve třídě II pro příměstskou.

CROSSWAY LE ELEC je vybaven centrálním elektromotorem (výkon 330 kW pro maximální točivý moment 2 200 Nm) a napájen lithiovou baterií NMC od společnosti Microvast, kterou sestavila společnost FPT. Tato modulární koncepce akumulátorů Microvast nejnovější generace nabízí vynikající standard z hlediska energetické hustoty a kapacity nabíjení. Sada 5, 6 nebo 7 akumulátorů rozdělených mezi střechu a zadní prostor nabízí 346, 416 a 485 kWh u verze třídy I, resp. 416 a 485 kWh u verze třídy II.

Elektrický CROSSWAY lze dobít za 5 hodin v depu pomocí samostatné zásuvky COMBO CCS2 a je k dispozici také s volitelným dobíjením pomocí vzestupného nebo sestupného pantografu. Poskytuje vysoký výkon s dojezdem přibližně 400 km (při zkušebních jízdách v Paříži ujel bez tepelného komfortu téměř 600 km na jedno nabití - dostatečnou autonomii pro plné zajištění misí za hranicemi města bez lokálních emisí.

CROSSWAY LE ELEC nabízí až 44 míst k sezení u 12m verze a 48 míst k sezení u 13m verze a je proto určený pro příměstské mise, které vyžadují kompromis mezi počtem sedících a stojících cestujících. Jeho konstrukce je odvozená od verze na CNG pohon a zachovává nízké těžiště a jízdní vlastnosti modelů na CNG. Splňuje nejpřísnější bezpečnostní normy, jako je nařízení R118 (Jednotná technická ustanovení týkající se vlastností materiálů používaných ve vnitřní konstrukci určitých kategorií motorových vozidel při hoření), R66 (požadavky na odolnost skeletu při převrácení autobusu) a R29 (ochrana řidiče v kabině proti nárazu).

Ve Vysokém Mýtě vloni vyrobili 4 767 autobusů a je tak největším závodem IVECO BUS, z vlastní výroby pochází i většina komponentů do vozidel. Za brány závodu můžete nahlédnout v sobotu 3. června, kdy pořádá Iveco CR Den otevřených dveří. Prohlédnout si můžete svřovnu, montážní linky, výrobu sedadel, elektrodílnu nebo zákaznické centrum.

Výrobce začíná nabízet také městský nízkopodlažní STREETWAY ELEC ve 12 metrové verzi určený hlavně pro trhy ve střední, východní a jižní Evropě, Africe, na Blízkém východě a v Asii. Vychází ze stejné modulární koncepce baterií jako u ostatních plně elektrických modelů IVECO BUS a splňuje evropské výrobní a bezpečnostní normy.

Je vybaven elektromotorem VOITH o výkonu 310 kW a využívá stejnou technologii li-ionových baterií NMC od Microvast montovaných společností FPT v Turíně. Tato modulární architektura pro ukládání energie nabízí, stejně jako u Crossway, výběr z kombinací 5, 6 nebo 7 bateriových sad rozmístěných mezi střechou a zadní částí, které poskytují celkový výkon 346, 416 nebo 485 kWh. Rozšířená kapacita baterií umožňuje dojezd až 400 km, a splňuje tak i požadavky na nejnáročnější mise a očekávání zákazníků. Je navržena pro celodenní používání s nočním dobíjením v depu pomocí zásuvky COMBO 2 CSS (doba trvání: až 5 hodin v závislosti na kapacitě dobíjecího systému, max. 150 kW).

STREETWAY ELEC je k dispozici se dvěma nebo třemi dveřmi a může pojmout více než 90 cestujících. Přístupnost pro cestující byla vylepšena a nabízí nový prostor pro 5 sedadel v zadní části. IVECO BUS vyrábí tento model autobusu ve spolupráci s tureckým Otokarem.

Pod značkou E-WAY je v současné době v provozu téměř 1 000 vozidel ve více než desítce evropských zemí, které už najely více než 55 000 000 km. IVECO BUS na vývoji řady stále pracuje. Jednou z hlavních novinek, která byla u modelů E-WAY představena, je vývoj skladování energie a jeho modulární koncepce. S 5 až 9 balíčky, v závislosti na modelu vozidla, splňuje nejnáročnější požadavky provozovatelů z hlediska denního dojezdu a kapacity cestujících. Jedná se o nejnovější technologii baterií NMC průmyslově vyráběnou společností FPT speciálně pro IVECO BUS, kde kapacita jedné jednotky dosahuje 69,3 kWh.

Díky této technologii může nyní IVECO BUS nabízet noční nabíjení v depu i u kloubové verze vozidla E-WAY. Rozšířená kapacita baterie umožní zajistit dojezd až 400 km v závislosti na provozních podmínkách.

Dostupnost těchto nových baterií umístěných na střeše a v zadním prostoru se postupně rozšíří na všechny modely:

Midibusy E-WAY budou mít energetickou kapacitu 346 kWh s 5 akumulátory u verze dlouhé 9,5 m a 346 kWh s 5 akumulátory nebo 416 kWh se 6 akumulátory u verze dlouhé 10,7 m. Nabíjení bude probíhat v depu pomocí zásuvky Combo 2 CSS.

12 metrů dlouhé autobusy E-WAY jsou k dispozici se 2 režimy nabíjení podle misí: v depu pomocí zásuvky Combo 2 CSS nebo příležitostné nabíjení pomocí sestupného nebo vzestupného pantografu. Kombinace 5 až 7 balíčků o celkové
kapacitě 346, 416 nebo 485 kWh optimalizuje výkon autobusu.

Kloubové verze budou umožňovat nabíjení v depu prostřednictvím zástrčky Combo 2 CSS i příležitostné nabíjení pomocí klesajícího nebo stoupajícího pantografu a budou nabízet výběr ze 6 až 9 bateriových sad pro 416, 485, 554
nebo 624 kWh.

Oba modely, tj. 12 m a 18 m, budou stále k dispozici ve verzi BRT (Bus Rapid Service) s názvem LINIUM.

E-WAY bude nyní vybaven novým elektromotorem SIEMENS Elfa III s maximálním výkonem 185 kW (3000 Nm) pro 9,5, 10,7 a 12 m dlouhé verze a 330 kW (5000 Nm) elektromotorem pro 18 m dlouhou kloubovou verzi, stejně jako novou 8,2
tunovou přední nápravou.

Nová generace vozidel E-WAY je také vybavena novou střešní bateriovou ochranou s dlaždicovou konstrukcí, která k bateriím umožňuje snadný přístup. Výsledkem je celková výška vozidla do 3 300 mm.

Pro zajištění tepelného komfortu bude nová generace E-WAY nabízet také tepelné čerpadlo CO2 s vylepšeným systémem šíření vzduchu.

V porovnání s předchozí generací modelů E-WAY umožňují tyto nové technologické prvky a nové baterie, které poskytují nejvyšší energetickou hustotu (180 Wh/kg) na trhu a vyšší vnitřní kapacitu, optimalizaci rovnováhy mezi kapacitou cestujících
a dostupnou palubní energií.

Dodávky nové generace E-WAY budou zahájeny v druhé polovině roku 2024, a to verzemi o délce 12 m.


IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
Domenico Nucera, prezident divize autobusů na tiskové konferenci Feel the BLUE pulse.
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
IVECO BUS pojalo představení nových vozidel jako show.
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
Feel the BLUE pulse, nejnovější modely IVECO BUS pro plně elektrickou mobilitu.
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
CROSSWAY LE ELEC.
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
CROSSWAY LE ELEC: délka 13 metrů, 36 sedadel uchycených do boku a díky tomu plochá podlaha v celé přední části, o 20 cm zvětšená plocha prosklení. Díky 7 packům baterií, 5 umístěných na střeše a 2 vzadu a 485 kW slibuje Iveco Bus dojezd přes 400 km, v rámci testování v Paříži ujet na jedno dobití téměř 600 kilometrů (bez tepelného komfortu). Demo vůz třídy I je dobíjen zásuvkou
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
Dva balíčky baterií jsou umístěné u elektrického autobusy Crossway i Streetway v zadní části, zbývající podle vybrané kapacity na střeše. IVECO BUS uzavřela partnerství se společností Microvast. Montují se v Turíně.
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
Feel the BLUE pulse probíhala v Hangáru Y v Paříži-Meudonu a okolí
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
STREETWAY ELEC
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
IVECO E-WAY. Novináři měli možnost vyzkoušet autobus v délce 9,8m. Pro úzké ulice v okrajové části Paříže byl ideální.
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
IVECO eDaily.
IVECO BUS nabízí nově plně elektrický Crossway a Streetway
Elektrický podvozek Daily.