Irizar a první autokar na vodík
Autokar Irizar i6S Efficient. © Irizar

Irizar představil na Busworld svůj prototyp elektrického autokaru s palivovými články i6S Efficient Hydrogen. Španělský výrobce uvádí dojezd s nulovými emisemi až 1 000 km s dobou tankování přibližně 20 minut. Zatím je ve fázi testování. Nechybí vlajková loď značky Irizar i8, Irizar i6S Efficient a úspěšný elektrický Irizar ei tram.

Irizar představil na Busworld svůj prototyp elektrického autokaru s palivovými články i6S Efficient Hydrogen. Španělský výrobce uvádí dojezd s nulovými emisemi až 1 000 km s dobou tankování přibližně 20 minut. Zatím je ve fázi testování. Nechybí vlajková loď značky Irizar i8, Irizar i6S Efficient a úspěšný elektrický Irizar ei tram.

Všechna vozidla Irizar na Busworld 2023 mají proti současným modelům důležité inovace z hlediska technologie, udržitelnosti a snížení spotřeby. S novou generací integrovaného podvozku Irizar jsou lehčí, pohodlnější a mají nižší spotřebu až o 5 %. Mají také nejpřísnější bezpečnostní a kybernetické systémy na trhu a vylepšený kokpit s přepracovanou palubní deskou.

Irizar Hydrogen i6S Efficient

První prototyp Irizar Hydrogen i6S Efficient a první H2 autokar s nulovými emisemi v Evropě je průkopnickým projektem španělského výrobce. Podle Irizar byl vyvinut výhradně vlastními silami "ve spolupráci s dalšími předními společnostmi a technologickými centry", konkrétního výrobce palivových článků ani baterií neuvádí. Momentálně je vozidlo ve fázi testování s jinou typologií. Získané zkušenosti a znalosti budou klíčem k vytvoření budoucí vodíkové řady. Irizar je zastáncem vodíku jako budoucího zdroje energie pro autobusy a baterie vidí hlavně na dlouhé vzdálenosti jako nereálné.

Irizar Hydrogen i6S Efficient má dojezd až 1000 km a minimální dobu nabíjení kolem 20 minut. Palivový článek produkuje špičkový výkon 200 kW. Elektrický motor je dimenzován na 400 kW špičkových a 360 kW konstantních. Pro podporu výkonu jsou použity 60 kWh baterie, které jsou nabíjeny z palivového článku a prostřednictvím rekuperačního brzdění. Nádrže na vodík jsou umístěny na střeše. Proti konvenčnímu pohonu se nemění zvyklosti provozovatelů z hlediska tras a jízdních řádů. Navíc může v případě potřeby krátkodobě běžet ve 100% elektrickém módu.  

Použity jsou nápravy ZF, pohonnou jednotkou je model A 133 spřažený s automatizovanou třístupňovou převodovkou.

Budoucí řada vodíkových vozidel, která nyní zahrnuje Irizar i6S Efficient a Irizar i4, má mít proti první verzi představené ve formě 12,9metrového prototypu podstatná vylepšení. Mezi nejdůležitější patří větší zavazadlový prostor, větší kapacita pro cestující, delší dosah a nižší hmotnost. Irizar také vyzdvihuje účinnost a vysokou životnost hlavních součástí vozidla. Baterie zůstanou ve vozidle po celou dobu jeho životnosti. Palivový článek bude vyžadovat údržbu bez výměny komponent po přibližně 30 000 hodinách provozu, v závislosti na druhu tras a použití.

Další vozidla na Busworld:

Irizar i6S Efficient: nejúčinnější trenér v historii Irizar

Od svého uvedení na trh v květnu loňského roku se Irizar i6S Efficient stal nejúčinnějším autokarem v historii společnosti Irizar s až 13% snížením spotřeby a emisí, snížením hmotnosti až o 950 kg a zlepšením aerodynamického koeficientu o 30 %.

Představována je nová generace vozidel Efficient s dodatečným snížením spotřeby až o 5 %, vylepšenou optimalizací hmotnosti a navíc splňující všechny nové předpisy o bezpečnosti GSR a kybernetickou bezpečnost. Jde o vylepšenou řadu, která má nový kokpit s novým volantem a novou verzí palubní desky s možností volby nočního jízdního režimu. Systém digitálních kamer poskytuje lepší viditelnost za jakýchkoli povětrnostních podmínek.

Irizar i6S Efficient je k dispozici s technologií nafty, bionafty, zemního plynu a biopaliv.

V současnosti je na silnicích asi 700 Irizar i6S Efficient, nejvíce ve Španělsku, Francii, Itálii, Skandinávii, Německu a pobaltských zemích.

Irizar i8, vlajková loď značky

Nová generace tohoto modelu v Evropě již zahrnuje některé aktualizace řady Efficient, jako je například systém digitálních kamer.

Celosvětově je největší počet Irizar i8 na silnicích v Mexiku, kde je využíván pro VIP služby na dlouhé vzdálenosti. Proto bude mít nový Irizar i8 Efficient celosvětovou premiéru v rámci Expo Foro, které se bude konat koncem února 2024 v Mexico City.

Nová verze bude zahrnovat všechna vylepšení řady Efficient a dosáhne výrazného snížení ve spotřebě a emisích. Následně bude uvedena i na evropské trhy.

100% elektrický bezemisní Irizar ie tram

Elektrifikuje města již více než deset let. Na španělském trhu je Irizar e-mobility lídrem a hodlá posilovat i v zahraničí. Elektrická Irizar ie tram se letos poprvé představí v Mexiku. V 11 evropských zemích bude na začátku roku 2024 na silnicích více než 1 000 těchto vozidel. S téměř plným portfoliem objednávek pro rok 2024 a s prvními objednávkami na rok 2025 již Irizar e-mobility pracuje na nové generaci, která by měla přijít na trh na konci příštího roku.

Základním pilířem strategie Irizar do budoucna je udržitelnost, ta přesahuje oblast mobility. Na Busworld mají proto prostor produkty vytvořené pomocí odpadních materiálů z výroby. Poprvé tak Irizar představuje řadu produktů, které získaly druhý život díky recyklaci odpadního materiálu. Jde o batohy, peněženky, obaly na notebooky a další produkty vyráběné ručně ve spolupráci s různými značkami a sdruženími, které se zaměřují na inkluzivní a odpovědnou výrobu.


Irizar a první autokar na vodík
Scania-Irizar i6s. Na Busworld 2023 minimálně ve třech verzích: vodík, LNG a nafta. © Irizar
Irizar a první autokar na vodík
Autokar Irizar i6S Efficient. © Irizar
Irizar a první autokar na vodík
Irizar i8. © Irizar
Irizar a první autokar na vodík
Irizar ie tram. © Irizar