Frankfurtská nová tramvaj "T"
Jedna z tramvají je v designe k výročí „175 let Paulskirche – 175 let demokracie" v nadcházejícím roce. ©VGF

Město Frankfurt a Alstom představily první tramvaj z nové generace vozidel pro městského dopravce VGF. Vyrobená v Evropě a pro evropské město dostala název "Evropa".

Město Frankfurt a Alstom představily první tramvaj z nové generace vozidel pro městského dopravce VGF. Vyrobená v Evropě a pro evropské město dostala název "Evropa".

Frankfurtská tramvaj dostává nový vzhled. Při změně jízdního řádu 11. prosince vyjela první z 58 nových tramvají řady „T“ s novým designem. Vnější vzhled tramvají pořizovaných v minulých desetiletích se jako téměř všude v Německu vyznačoval hranatým a "praktickým" tvarem. S novými vozidly přechází VGF k designu, který má vyjadřovat moderní tramvajový systém a mezinárodní charakter města Frankfurt.

Ve Frankfurtu potřebujeme moderní a atraktivní veřejnou dopravu abychom přesunuli mobilitu z aut do metra, tramvají a autobusů. Pro úspěšnou realizaci revoluce mobility ve Frankfurtu je nezbytný dostatečný počet moderních vozidel,“ řekl starosta Nargess Eskandari-Grünberg při oficiálním představení prvních dvou vozů „T“ s čísly 302 a 305.

Výrazný nový design, jehož součástí je "prohlubeň" pod oknem dodává vozu mírně kosočtvercový průřez a působí elegantně, byl speciálně vyvinut francouzským výrobcem Alstom, který zakázku na vozy "T" získal.

Nové tramvaje nyní zařazujeme do provozu jednu po druhé a můžeme tak nahradit starší vozy typu ‚Pt‘ a ‚R‘. Vzhledem k tomu, že v konečném důsledku zprovozníme více vozidel, než vyřadíme z provozu, budeme schopni uspokojit dodatečnou poptávku plynoucí z rostoucí populace i v příštím desetiletí,“ nastínil krátkodobé i dlouhodobé aspekty nákupu vedoucí odboru mobility ve Frankfurtu Stefan Majer. VGF také připravuje pořízení nové generace vozů metra.

Před pěti lety vypsala VGF na nákup původně 38 nízkopodlažních vozů výběrové řízení, v průběhu let však zakázku postupně rozšiřovala, aby vyhověla možným budoucím požadavkům na rozšíření linek a kratší intervaly.

Alstom nyní do roku 2025 dodá celkem 58 vozů „T“, z toho 24 ve standardní variantě dlouhé 31,5 metru se 191 místy k stání a sezení, 34 vozů délky 40 metrů s 248 místy ke stání a sezení. Vozidla se skládají ze tří dílů v krátké verzi a čtyř dílů v dlouhé verzi. Mají čtyři nebo pět podvozků, z nichž dva nebo tři jsou poháněny. Pohon zajišťují synchronní motory s vysokou energetickou účinností. Jsou namontovány externě na nápravách motorových podvozků, což zjednodušuje údržbu.

Nová vozidla, která technicky vycházejí z řady Alstom „Citadis SX05“, splňují nejnovější standardy a nabízejí pro frankfurtský tramvajový provoz i nové prvky. Zatímco videovýbava a klimatizace v interiéru jsou již léta standardem, nová vozidla jsou stoprocentně nízkopodlažní, což umožňuje speciální konstrukce náprav.

Vozidlo má sice běžnou šířku 2,40 metru,interiér ale působí díky velké světlé šířce přechodů mezi jednotlivými díly prostorně, a to i díky velkým panoramatickým oknům. Mají LED, tzv. ambientní, osvětlení, velkorysé víceúčelové plochy s prostory pro vozíčkáře, kočárky a jízdní kola, čtvrté dveře na každé straně – u delšího modelu „T40“ pět – slouží k rychlejšímu výstupu a nástupu cestujících. U třetích dveří jsou ručně ovládané rampy (VGF nepožadovala elektricky ovládané).

Tramvaje mají nový informační systém s dvoudílnými monitory. Uvnitř je 16 USB nabíječek (u „T 40“ o dvě více). Do budoucna bude možné vozy dovybavit i pro bateriový provoz pro případ rozšiřováním frankfurtské tramvajové sítě.

Řidiči VGF se mohou těšit na nové pracoviště. Místo k sezení je uprostřed kabiny a nabízí dobrý výhled do všech stran přes velké čelní sklo. Nové jsou kamery, které nahrazují vnější zpětná zrcátka. S jejich pomocí lze z kabiny sledovat na dvou monitorech celou délku vozidla. Na přístrojové desce zadávají příkazy prostřednictvím dotykové obrazovky. Zde se projevila "DNA Alston" jako výrobce „velkých“ vlaků. VGF však upustilo od úplného přechodu na dotykovou obrazovku, základní funkce jako otevírání a odemykání dveří se stále provádějí pomocí tlačítka. Přechod na nový provoz by tak neměl být příliš extrémní, protože ve vozovém parku VGF zůstávají starší vozy, na které řidiči během směn jednodušeji přejdou, uvádí VGF. Novinkou jsou prostorově úsporné posuvné dveře mezi kabinou řidiče a prostorem pro cestující a uspořádání sedadel za kabinou.

Vozy „T“ mají standardně asistenční systém řidiče, který Bosch vyvinul společně s VGF pro vůz „R“ a který pomáhá řidiči lépe rozpoznávat překážky a vyhýbat se nehodám.

Od konce příštího roku bude VGF zpočátku využívat prodloužené vozy na frekventované tramvajové lince 11. Nástupiště ve Frankfurtu jsou navržena pro standardní délku vozidla kolem 30 metrů, což znamená, že některá nástupiště budou muset být rozšířena. Stavební práce začnou na začátku roku 2023, první 40metrový vůz má jít do provozu na konci příštího roku.

S vozem „T“ VGF opět pořizuje vozidla od druhého největšího světového výrobce kolejových vozidel, společnosti Alstom. Tramvaje Alstom jezdí na kolejích ve městech jako Paříž, Remeš, Lyon, Štrasburk, Bordeaux, Barcelona, ​​​​Rabat, Tunis, Istanbul, Sydney a Jeruzalém. Ochrannou známkou společnosti je design vozidla šitý na míru příslušným městům.

Nová tramvaj je skutečně evropská: za vývoj, výrobu a uvedení do provozu odpovídají týmy z Francie, Španělska a Německa. Díky tomu se nové tramvaje do evropského města Frankfurt perfektně hodí,“ říká Müslüm Yakisan, prezident regionu DACH ve společnosti Alstom.


Frankfurtská nová tramvaj "T"
Vyrobeno v Evropě pro evropské město. ©VGF
Frankfurtská nová tramvaj "T"
Jeden z vozů je v korporátní barvě. ©VGF
Frankfurtská nová tramvaj "T"
Současná tramvaj R od výrobce Duewag/Siemens byla prvním 100% nízkopodlažní ve flotile VGF. Každá má u druhých dveří elektricky poháněnou rampu pro vozíčkáře. Tato vozidla jsou v současné době v provozu na linkách 11, 14, 16 a 17. Foto VGF
Frankfurtská nová tramvaj "T"
Tramvaje ve Frankfurtu (celkem cca 115) jsou identifikovány pokračující řadou písmen. Poslední nejnovější typ tramvaje, druhá nízkopodlažní, je označena písmenem "S". Od 11. prosince 2022 přichází změna v designu s tramvajemi od Alstom "T". Foto VGF