Evropská směrnice o čistých vozidlech změní pravidla výběrových řízení

V létě 2021 by měl vstoupit v platnost nový zákon, který zavede u nově vyhlašovaných výběrových řízení na vozidla ve veřejné linkové osobní dopravě povinnost nakoupit určitý podíl čistých vozidel.
V létě 2021 by měl vstoupit v platnost nový zákon, který zavede u nově vyhlašovaných výběrových řízení na vozidla ve veřejné linkové osobní dopravě povinnost nakoupit určitý podíl čistých vozidel.
Novela směrnice o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel přinese zadavatelům nadlimitních veřejných zakázek povinnost dodržet při pořizování silničních vozidel a určených dopravních služeb stanovené minimální podíly čistých vozidel. Stejná povinnost se bude týkat i zajišťování dopravní obslužnosti kraji a obcemi.

V Úředním věstníku Evropské unie byla Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1161 ze dne 20. června 2019, kterou se mění Směrnice 2009/33/ES o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel, publikována 12. 7. 2019. Původní Směrnice o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel je transponována v nařízení vlády č. 173/2016 Sb., o stanovení závazných zadávacích podmínek pro veřejné zakázky na pořízení silničních vozidel, a to na základě zmocnění v zákoně o zadávání veřejných zakázek. Česká republika bude mít na transpozici novely této směrnice 2 roky, transpoziční právní úprava by měla být účinná nejpozději k 1. srpnu 2021. Pravděpodobně vznikne nový zákon, jehož příprava je v gesci Ministerstva pro místní rozvoj (MMR). Uvedená povinnost by se měla vztahovat až na nově zahajovaná nebo zveřejňovaná výběrová řízení nebo přímá zadání po datu účinnosti zákona. Měl by obsahovat i možnost neplnění limitů u smluv, uzavřených v mimořádné situaci, maximálně ale na dva roky. Na přípravě zákona s MMR spolupracuje Ministerstvo dopravy.

Povinnost se bude vztahovat na silniční i na drážní vozidla (trolejbusy). V této souvislosti je snaha, aby i trolejbusy mohly být pro účely plnění minimálních podílů čistých vozidel považovány za silniční vozidlo.

Objednatelé budou mít povinnost také každý rok souhrnně hodnotit plnění Směrnice, resp. zákona.

Je potřeba brát v úvahu zajištění potřebné počáteční infrastruktury, která u nás zatím není k dispozici, vysoké ceny vozidel, náklady na personál i pokud se týká servisu, a zajistit odpovídající výši hodnoty veřejných zakázek. Čistá vozidla nemusí být jen autobusy na elektřinu, ale také na palivové články, jejichž pořizovací i ostatní náklady, například na pohonné hmoty, jsou mnohem vyšší. 

Minimální podíly čistých vozidel:  U autobusů 41 % do roku 2025 a 60 % do roku 2030, u lehkých užitkových vozidel 29,7 % do roku 2025, stejný podíl i do roku 2030. U nákladních vozidel 9 % do roku 2025 a 11 % do roku 2030.

Směrnice o čistých vozidlech