Elektrické Irizary pro Švýcarsko schváleny
15 elektrických autobusů Irizar může ve městě Schaffhausen do provozu. Foto VBSH

Do města Schaffhauser přijede 15 Irizar ie tram. Spolkový úřad pro dopravu povolil jejich provoz. Město bude do roku 2027 kompletně s elektrickou dopravou.
Do města Schaffhauser přijede 15 Irizar ie tram. Spolkový úřad pro dopravu povolil jejich provoz. Město bude do roku 2027 kompletně s elektrickou dopravou.
Smlouvu na dodání 15 elektrických autobusů s nabíjecí infrastrukturou do švýcarského města Schaffhausen podepsal Irizar v květnu 2019. Jde o sedm 12 metrových a osm 18 metrových autobusů, 12 rychlonabíjecích a 16 pomalých dobíjecích stanic v depu. Současná první fáze elektrifikace by měla pokračovat v letech 2022–2027. V posledním roce budou všechny dieselové autobusy nahrazeny celkem 47 elektrickými, nabíjet je bude 20 stanic pro rychlé a 51 pomalých stanic pro dobíjení v depu.

Dopravní společnost Verkehrsbetriebe Schaffhausen (VBSH) oznámila, že Spolkový úřad pro dopravu oba typy vozidel schválil a mohou tak být brzy v provozu. Pokud jsou vozidla pořizována pro veřejnou dopravu pro pravidelné linky, musí být nejdříve otestována a povolena pro provoz Federálním úřadem pro dopravu (Federal Office of Transport - FOT). Dva nové elektrické autobusy pro Schaffhausen prošly FOT s pozitivním výsledkem.

V autobusovém depu na Bahnhofstrasse jsou instalovány noční i rychlonabíjecí stanice a v následujících týdnech proběhne testovací proces, průběžné dobíjení bude probíhat také na vlakovém nádraží. Během testování převážejí na standardních linkách autobusy místo cestujících  pytle s pískem, aby simulovaly pozdější normální provoz. Teprve po úspěšném absolvování všech testů se systémy považují za schválené a autobusy mohou do provozu s cestujícími.

Elektrifikace ve městě je speciální tím, že energie potřebná pro dobíjecí stanice bude generována z řeky Rýn, která Schaffhausenem protéká.

Schaffhausen na jaře 2020 také ukončil přestavbu svých sedmi trolejbusů HESS na technologii In Motion Charging (IMC). Trolejbusy jsou nově vybaveny trakční baterií, kterou lze během jízdy dobíjet na stávajícím trolejovém vedení. Podle VBSH ujedou mimo trolejové vedení až 10 km a umožnilo to provést demontáž vedení v rámci plánovaných rekonstrukčních prací na Bahnhofstrasse. Město poskytlo VBSH pro tyto účely půjčku necelých 1,6 milionu franků (cca 39 mil. korun). IMC systém využívají také v Curychu, Bernu, Luzernu a Bielu.


Elektrické Irizary pro Švýcarsko schváleny
Schaffhausen na jaře 2020 dokončil přestavbu svých sedmi trolejbusů HESS na technologii In Motion Charging. Foto VBSH
Elektrické Irizary pro Švýcarsko schváleny
Dva elektrické autobusy ze Schaffhausenu byly v autobusovém depu VSBH zprovozněny a schváleny Federálním úřadem pro dopravu. Foto VBSH