
Podle Evropské komise (EK) je hospodářství EU do značné míry závislé na cestování a cestovním ruchu, k HDP EU přispívá toto odvětví přibližně 10 %. Oblast cestovního ruchu se po pandemii zotavuje, v roce 2023 bylo aktivních více než 4,36 milionu společností. Aktualizace pravidel DPH má přispět k zavedení spravedlivé hospodářské soutěže, snížení byrokracie a sladění daní s cíli v oblasti digitálních technologií a udržitelnosti. Komise chce znát názor zúčastněných stran prostřednictvím veřejné konzultace.
Podle Evropské komise (EK) je hospodářství EU do značné míry závislé na cestování a cestovním ruchu, k HDP EU přispívá toto odvětví přibližně 10 %. Oblast cestovního ruchu se po pandemii zotavuje, v roce 2023 bylo aktivních více než 4,36 milionu společností. Aktualizace pravidel DPH má přispět k zavedení spravedlivé hospodářské soutěže, snížení byrokracie a sladění daní s cíli v oblasti digitálních technologií a udržitelnosti. Komise chce znát názor zúčastněných stran prostřednictvím veřejné konzultace.
Většina pravidel pro DPH použitelných na odvětví cestování a cestovního ruchu je zastaralá a nezohledňuje širší vývoj, například narůst mezinárodního cestování a mobility cestujících uvnitř EU, digitalizaci a zvýšenou konkurenci na světových trzích. Tato pravidla jsou navíc členskými státy vykládána nebo uplatňována nejednotně, což může narušovat hospodářskou soutěž na vnitřním trhu, a jejich stávající znění má dopad i na konkurenceschopnost společností EU ve vztahu k třetím zemím, zdůvodňuje EK.
Klíčové zúčastněné strany, včetně členských států, malých a středních podniků a široké veřejnosti, jsou vyzvány, aby se podělily o své návrhu na změny systému DPH pro cestovní kanceláře a služby osobní dopravy. Zpětná vazba z této konzultace přispěje k legislativnímu návrhu plánovanému na rok 2026.
Konzultace se zaměřuje na dvě hlavní oblasti.
- První oblastí je zvláštní režim DPH pro cestovní kanceláře, jejichž současná daňová pravidla jsou založena na jejich marži a sídle. To podle EK vede k nesrovnalostem a nespravedlivým výhodám pro provozovatele mimo EU.
- Druhou oblastí jsou pravidla DPH pro osobní dopravu, kde se daně vypočítávají na základě ujeté vzdálenosti v rámci EU. To zatěžuje malé provozovatele a vytváří nerovnosti mezi druhy dopravy.
Základní informace a výzva k předložení návrhů ZDE.