Bílé Volvo 7900 LH bylo vystaveno v listopadu 2021 na Czechbusu. Foto město Kroměříž
Vozový park Kroměřížských technických služeb, kterým zajišťují městskou hromadnou dopravu v Kroměříži, se rozrostl o druhý hybridní autobus od společnosti Volvo.
Vozový park Kroměřížských technických služeb, kterým zajišťují městskou hromadnou dopravu v Kroměříži, se rozrostl o druhý hybridní autobus od společnosti Volvo.
První vůz stejného typu koupily Kroměřížské technické služby (KTS), které stoprocentně vlastní město, před rokem. „Hybridní autobus se osvědčil, proto jsme se rozhodli pořídit další. Oproti běžným naftovým autobusům je tišší, šetrnější k životnímu prostředí a jeho každodenní provoz vyjde levněji,“ uvedl místostarosta města Karel Holík, který je také jednatelem KTS.
Veřejnou zakázku na nákup dalšího vozidla zveřejnily KTS 23. 12. 2021 se lhůtou pro podání nabídek do 20.1.2022. Předpokládaná cena byla 6,5 mil. Kč. Výsledek výběrového řízení oznámilo město Kroměříž 18.2.2022. Hybridní autobus dodá opět Volvo Group Czech Republic a stál zhruba 6,5 milionu korun bez DPH (smlouva zatím není zveřejněna).
Hybridní autobus kombinuje pohon na naftu a elektřinu. Při rozjezdu a jízdě do rychlosti 30 kilometrů za hodinu využívá baterii, při rychlejší jízdě jede na naftu. Baterie pro elektromotor se nabíjí při brzdění autobusu a není tak potřeba ji dobíjet, jako je tomu u elektrobusů. Úspora nafty je podle KTS v průměru 30 procent.
Autobus je nízkopodlažní a má automatickou výsuvnou plošinu pro nástup a výstup vozíčkářů. „Zajímavostí, která u autobusů pro městský provoz není rozšířena, jsou prostřední a zadní dveře, jež se neotvírají dovnitř vozidla, ale vysouvají se ven tak, jak to cestující znají z tramvají. Nejsou tak nutná bezpečnostní skla mezi sedadly a dveřmi a vozidlo tak působí vzdušněji,“ uvedl Jaroslav Černý, který má v KTS na starost MHD. Do 12 metrů dlouhého vozu se vejde 30 sedících a 73 stojících osob. Prostor pro cestující je klimatizovaný a vybavený USB zásuvkami. Bude vybaven LCD obrazovkou se zobrazováním trasy linky s názvy zastávek, a za nové budou vyměněny i stávající provizorní LED panely s číslem linky, trasou linky a konečnou zastávkou. Nyní jsou v autobusu namontovány ze staršího rezervního vozidla.
Nový autobus Volvo doplnil sedm více než deset let starých vozidel Volvo, která jezdí na naftu. Kromě toho KTS disponují zmíněným hybridním autobusem Volvo koupeným v roce 2021 vloni v březnu a třemi autobusy značky Iveco, které jezdí na stlačený zemní plyn (CNG). Pořízeny byly v letech 2017 a 2018.
Město do budoucna počítá i s elektrobusy, ale až s pomocí dotací. "Zatím půjdeme cestou hybridů, které by měly v budoucnu elektrobusy jen doplňovat," uvedl při koupi prvního vozu s tímto pohonem Karel Holík.
Aktuálně KTS jeden nízkopodlažní autobus Volvo 7000 B7L z roku 2003 nabízejí k odprodeji.
Veřejnou zakázku na nákup dalšího vozidla zveřejnily KTS 23. 12. 2021 se lhůtou pro podání nabídek do 20.1.2022. Předpokládaná cena byla 6,5 mil. Kč. Výsledek výběrového řízení oznámilo město Kroměříž 18.2.2022. Hybridní autobus dodá opět Volvo Group Czech Republic a stál zhruba 6,5 milionu korun bez DPH (smlouva zatím není zveřejněna).
Hybridní autobus kombinuje pohon na naftu a elektřinu. Při rozjezdu a jízdě do rychlosti 30 kilometrů za hodinu využívá baterii, při rychlejší jízdě jede na naftu. Baterie pro elektromotor se nabíjí při brzdění autobusu a není tak potřeba ji dobíjet, jako je tomu u elektrobusů. Úspora nafty je podle KTS v průměru 30 procent.
Autobus je nízkopodlažní a má automatickou výsuvnou plošinu pro nástup a výstup vozíčkářů. „Zajímavostí, která u autobusů pro městský provoz není rozšířena, jsou prostřední a zadní dveře, jež se neotvírají dovnitř vozidla, ale vysouvají se ven tak, jak to cestující znají z tramvají. Nejsou tak nutná bezpečnostní skla mezi sedadly a dveřmi a vozidlo tak působí vzdušněji,“ uvedl Jaroslav Černý, který má v KTS na starost MHD. Do 12 metrů dlouhého vozu se vejde 30 sedících a 73 stojících osob. Prostor pro cestující je klimatizovaný a vybavený USB zásuvkami. Bude vybaven LCD obrazovkou se zobrazováním trasy linky s názvy zastávek, a za nové budou vyměněny i stávající provizorní LED panely s číslem linky, trasou linky a konečnou zastávkou. Nyní jsou v autobusu namontovány ze staršího rezervního vozidla.
Nový autobus Volvo doplnil sedm více než deset let starých vozidel Volvo, která jezdí na naftu. Kromě toho KTS disponují zmíněným hybridním autobusem Volvo koupeným v roce 2021 vloni v březnu a třemi autobusy značky Iveco, které jezdí na stlačený zemní plyn (CNG). Pořízeny byly v letech 2017 a 2018.
Město do budoucna počítá i s elektrobusy, ale až s pomocí dotací. "Zatím půjdeme cestou hybridů, které by měly v budoucnu elektrobusy jen doplňovat," uvedl při koupi prvního vozu s tímto pohonem Karel Holík.
Aktuálně KTS jeden nízkopodlažní autobus Volvo 7000 B7L z roku 2003 nabízejí k odprodeji.
Nízkopodlažní Volvo 7000 B7L vyrobené ve Švédsku v roce 2003 nabízejí KTS k odprodeji. Foto KTS