v pravidelné linkové dopravě. Nově "technologický" postřeh dalšího čtenáře - cestujícího.
Reklama
v pravidelné linkové dopravě. Nově "technologický" postřeh dalšího čtenáře - cestujícího.
Tazateli jsme doporučili k získání závazného vyjádření podatelnu Ministerstva dopravy. Dotazy tohoto typu redakce konzultuje s dopravním útvarem velkého dopravce, proto názor dopravce je uveden pod dotazem. Na konec jsme přidali postřeh dalšího cestujícího.
Vážená paní,
jsem pravidelným plněplatícím cestujícím, využívám služby nejrůznějších dopravců. Při zakupování jízdenky předám řidiči peníze, řidič mi vrátí do mé ruky drobné nazpět. Co se týče převzetí jízdenky, nastávají dvě situace:
1. řidič mi dá jízdenku, která právě "vylezla" z odbavovacího zařízení, rovněž do ruky (zhruba 50% případů),
2. řidič napřaženým ukazovákem své pravice ukáže na jízdenku, čímž mi dává najevo, že je na mně, abych si jízdenku sám odebral, příp. ještě doplní slovně "jízdenku" či "ještě jízdenku", nebo beze slov a bez náznaku čeká, až si jízdenku sám odeberu (zhruba 50% případů).
Velmi prosím o odpověď (v žádném případě se nejedná o stížnost, ale o dotaz), zda je či není mojí povinností si odebírat jízdenku sám; v žádných mně známých Smluvních přepravních podmínkách není o takovéto záležitosti ani zmínka.
Nevím, na koho se mám s dotazem obrátit, proto (možná se obracím na nesprávnou adresu) oslovuji Vás s prosbou o sdělení Vašeho názoru. Oslovil jsem tři dopravce, pouze jeden (firma Martin Uher z Mníšku pod Brdy) odpověděl. Nutno říci, že jeho odpověď je solidní, ale dopravců je více.

Vyjádření dopravce:
Zaplacení jízdenky je konečným stvrzením obchodní smlouvy o přepravě. T.j. cestující přistupuje na obchodní nabídku dopravce přepravit jej z bodu A do bodu B za podmínek dle "Smluvních přepravních podmínek" (dále jen SPP) vyplývajících ze zákona 175/2000 Sb. V SPP je mimo jiné stanoveno, že cestující musí být schopen na požádání oprávněné osoby dopravce nebo pověřeného kontrolního orgánu předložit jízdenku na konkrétní spoj konkrétní linky, kterou je právě přepravován a při kterém je plněna smlouva o přepravě. Současně jízdenka plní funkci daňového dokladu ve vztahu k Obchodnímu zákonu - povinnost obchodníka vydat potvrzení o přijaté platbě s rozlišením na základní cenu a daň z přidané hodnoty. Mít tedy jízdenku (daňový doklad) je v zájmu cestujícího. Technika, jak ji vydat , je otázkou hygieny. Zda ji řidič odtrhne ze zařízení, podá cestujícímu a stejnou rukou potom převezme peníze a vrátí peníze nebo zda pouze ukáže (doprovodí vhodným pokynem) k zařízení, které jízdenku vytiskne a nechá cestujícího si jízdenku vzít do svých rukou a provede pouze operaci s penězi. Otázka zní: při které operaci se na jízdenku nabalí více mikroorganismů, které si cestující převezme s jízdenkou? Nestálo by současně za zvážení jakým způsobem odstranit manipulaci s penězi = nositeli mnoha mikroorganismů ve vztahu ke zhoršujícímu se zdravotnímu stavu populace? Proč asi fungovala u ČSD povinnost průvodčího přebírat jízdenku od cestujícího ke kontrole a znehodnocení v kožené rukavici?

Jako cestující bych vítal rozšiřující se možnost sám si odebrat jízdenku a tím snížit možnost přenosu mikroorganismů. Stačí ty, které útočí jinými cestami...
Postřeh dalšího cestujícího:
Ke způsobu přebírání jízdenek v autobuse, jímž se zabývá čerstvý článek Busportálu, mám své pozorování:
Tam, kde strojky jízdenky odříznou samy (odbavovací zařízení USV), obvykle řidiči upřednostňují, když si cestující odebírají jízdenky sami. V okamžiku odebírání jízdenky cestujícím řidič často ještě manipuluje s penězi, dále při přímém odběru odpadá případné podezření o nežádoucí manipulaci s jízdenkou.
Tam, kde se jízdenky musí odtrhnout (EMTEST), řidiči zpravidla odtrhávají sami, protože nechtějí, aby se nešikovnou manipulací cestujícího zasekl celý pás s jízdenkami a zdrželo se odbavování.