Dopravní společnost Zlín-Otrokovice nabídne nové způsoby odbavení
Necelou stovku trolejbusů a autobusů pro MHD ve Zlíně a Otrokovicích vybavuje Future technoloogies novými validátory pro možnost bezhotovostní platbou za jízdné. Foto DSZO

Časové jízdenky pro MHD ve Zlíně a Otrokovicích lze nově koupit elektronicky přes nový e-shop. Do finále se blíží také montáž validátorů do trolejbusů a autobusů. Koncem listopadu půjde hradit jízdné ve vozech bezhotovostně. Dodavatelem nového elektronického odbavovacího systému je společnost Future technologies, spadající do korporace Ing. Ivo Herman, CSc.

Časové jízdenky pro MHD ve Zlíně a Otrokovicích lze nově koupit elektronicky přes nový e-shop. Do finále se blíží také montáž validátorů do trolejbusů a autobusů. Koncem listopadu půjde hradit jízdné ve vozech bezhotovostně. Dodavatelem nového elektronického odbavovacího systému je společnost Future technologies, spadající do korporace Ing. Ivo Herman, CSc.

Ve čtvrtek 15. srpna spustil Dopravní společnost Zlín – Otrokovice (DSZO) na webových stránkách e-shop pro nákup elektronických časových jízdenek. E-shop je vedle předprodejních míst další možností pořízení jízdních kuponů. Za prvních 7 dní si registraci vytvořilo 300 cestujících.

Zavedením e-shopu vycházíme vstříc stále většímu počtu našich cestujících, kteří si oblíbili nákupy přes internet. Při tvorbě našeho systému jsme využili i zkušeností dopravních společností v jiných městech, kde už jej zavedli, takže věříme, že náš e-shop bude uživatelsky maximálně vstřícný,“ uvedl Josef Kocháň, ředitel DSZO.

DSZO také připravuje možnost platby za jízdné ve vozidlech MHD kartou. Dohromady do necelé stovky trolejbusů a autobusů montuje dodavatelská firma Future technologies přes 300 kusů nových validátorů. „Předpokládáme, že bychom s montáží do všech vozidel mohli být hotovi do konce prázdnin,“ odhaduje správce informačního systému DSZO Zbyněk Ondryáš.

Na montáži pracují každý den dvě dvoučlenné čety montérů. Vybavení sólo vozidla novým odbavovacím systémem trvá přibližně šest hodin, u kloubového vozidla je potřeba ještě o hodinu více. Za dopoledne zvládneme dva vozy, další dva vozy během odpoledne,“ přibližuje probíhající práce Zbyněk Ondryáš.

Ve starších vozech, kde nebyla připravena datová kabeláž (cca 40 procent vozového parku), se předem musí natáhnout nové vedeni UTP. V sólo vozech je to 35 metrů kabelu, v kloubových vozech 70 metrů. „Je vždy problém dostat se přes kloub, kde má každý výrobce trolejbusu nebo autobusu jiný systém vedení a zavěšeni kabelů,“ popisuje Zbyněk Ondryáš.

Validátory zatím slouží ve vozidlech cestujícím jen pro označování papírových jízdenek. Pro bezhotovostní úhradu jízdních dokladů začnou být funkční pravděpodobně koncem listopadu tohoto roku.

Dodavatelem nového elektronického odbavovacího systému pro DSZO je firma Future technologies, Modřice. Cena bez DPH činí 14,905 milionu korun, z toho 12,670 milionu korun získá DSZO z evropských zdrojů v rámci Integrovaného regionálního operačního programu.

Nové terminály pro odbavení představila DSZO veřejnosti v červnu 2024 na Dnu otevřených dveří.


Dopravní společnost Zlín-Otrokovice nabídne nové způsoby odbavení
Nové terminály pro bezhotovostní platby jízdného dodává do vozidel ve Zlíně a Otrokovicích Future technologies. Hned po nástupu cestující přiloží kartu k terminálu a "pípne si". Když pojede kratší dobu než 30 minut, „pípne si“ také při výstupu, aby mu systém započítal jen třicetiminutovou jízdenku místo standardní hodinové. Foto DSZO