Dopravní podnik hl. m. Prahy testuje další elektrobus - SOR EBN 8
Foto DPP

Elektrobus s klasickým systémem nabíjení. Z TZ DPP.
Reklama
Elektrobus s klasickým systémem nabíjení. Z TZ DPP.
Postřehy a záběry z prezentace elektrobusů SOR v Praze. FOTOREPORTÁŽ. Jan Spousta pro BUSportál

Praha, 6. února 2014 –Ve dnech 7. až 11. února 2014 budou mít cestující na lince č. 216 možnost svézt se elektrobusem EBN 8 od společnosti SOR. Hlavním dodavatelem elektrických částí těchto vozů je společnost Cegelec Praha, a.s.

Elektrobus SOR EBN 8 byl veřejnosti poprvé představen v létě roku 2012. Společnost SOR do této doby vyrobila devět elektrobusů, které jsou provozovány jak v České republice, tak i v zahraničí.

Obchodní ředitel společnosti SOR s.r.o. Jindřich Chudý k testování elektrobusu v Praze sdělil: "Před lety jsme již tento typ elektrobusu v pražském provozu zkoušeli, bylo to však pouze na jeden den. Současné testování tak lépe ukáže, jak naše vozidlo dokáže obstát v porovnání s konkurencí."

Rozdíl oproti předchozímu modelu, který DPP otestoval v pražských podmínkách na konci ledna tohoto roku, je především v konstrukci a způsobu dobíjení. Elektrický pohon tvoří vodou chlazený asynchronní šestipólový trakční motor o výkonu 120–180 kW/400 VAC a trakční polovodičový měnič Cegelec. Oba jsou spolu s Lithium/Iontovými akumulátory o kapacitě 300 Ah umístěny v zadní části vozidla. Nabíjení se provádí prostřednictvím třífázové zásuvky ze zdroje napětí 3 x 400 VAC (pomocí nabíječky).

Spotřeba elektrické energie na 100 km je 0,7 až 0,9 kWh. Elektrobus SOR EBN 8 lze dobíjet pomocí běžné zásuvky 400 V. Nabíjení akumulátorů trvá přibližně jednu až osm hodin, podle zvoleného způsobu dobíjení (rychlonabíjení – pomalé nabíjení). Pro lepší představu, jedna hodina nabíjení znamená 25 ujetých km. Výrobcem udávaný standardní dojezd by měl v městském provozu být cca 150 až 180 kilometrů.

Dopravní podnik začal od dubna roku 2003 na vybrané linky nasazovat malokapacitní autobusy (v rámci evropského projektu TRENDSETTER). Hlavním důvodem bylo zajištění dopravní obslužnosti v lokalitách, kde není možné vzhledem k šířkovým parametrům komunikací provozovat standardní autobusy. Již od počátku byl kladen velký důraz zejména na ekologičnost provozu. Dále pak od ledna roku 2010 byly na lince č. 292 v provozu dva elektrobusy, které ale kvůli poruchovosti musely být o dva roky později z provozu staženy.

Z TZ DPP
Jak uvedlo tiskové oddělení DPP 4.2.2014, zkušební provoz by měl trvat od 7. 2. 2014 (pátek) do 11. 2. 2014 (úterý), a to na zvláštních (vložených) spojích linky č. 216 dle jízdního řádu (v pracovní dny standardní režim, o víkendech posílený provoz).

Vyhodnocení průběhu testování elektrobusu v Praze a v Č. Budějovicích Siemensem ... Vyjádření DPP k provozu v Praze.
Vídeňský elektrobus v Praze II. - záběry z nabíjecího místa na Bořislavce
Vídeňský elektrobus v Praze I.

CZECHBUS 2013: Novinky SOR Libchavy - elektrobus SOR EBN, SOR C 10,5 EURO 6, ...
BUSWORLD 2013: SOR zařadil veletrh v Kortrijku na trasu Europatour SOR EBN 8 ... (Technická specifikace)

2012: Konec elektrobusů v Praze - zatím? Minibusy Zeus se vrátily do Itálie

Dopravní podnik hl. m. Prahy testuje další elektrobus - SOR EBN 8
Foto DPP
Dopravní podnik hl. m. Prahy testuje další elektrobus - SOR EBN 8
SOR EBN 8 a SOR EBN 10.5 Foto DPP
Dopravní podnik hl. m. Prahy testuje další elektrobus - SOR EBN 8
Nabíječka - zde v elektrobusu SOR EBN 9,5 © BUSportál