Dopravní novinky, informační magazín  PMDP: V roce 2014 dvě jubilea

115. výročí založení a 85 let provozu autobusů pod správou města. K výročí plzeňských autobusů se chystá kniha.
115. výročí založení a 85 let provozu autobusů pod správou města. K výročí plzeňských autobusů se chystá kniha.
Vybrali jsme
Rok 2014 přináší PMDP dvě jubilea…
V roce 2014 oslaví dopravní podniky 115. výročí založení. V tomto roce budou však slavit své jubileum i autobusy. 29. března tomu bude přesně 85 let, co v ulicích města začaly být provozovány autobusy pod správou města. Malé ohlédnutí za historií si můžete dopřát již dnes.

V Plzni se objevily první autobusy na začátku 20. let minulého století. Autobusové linky tehdy provozoval stát a soukromí podnikatelé. I město Plzeň účinně podporovalo rozvoj zejména státních autobusových linek. Zajistilo výstavbu garáží, sklady, byty pro řidiče a přispívalo i finančně. Koncem roku 1924 byly v Plzni čtyři státní autobusové linky, které však měly za úkol obsloužit území mimo město. V následujících letech sílil tlak na zavedení obsluhy území Plzně městskými autobusy, které by vytvořily doplněk k fungující tramvajové dopravě. Po dlouho trvajících složitých jednáních se státní správou se 21. března 1929 podařilo uvést do života městskou autobusovou dopravu. První tři linky byly vedeny takto: Hlavní nádraží – Zastávka Jižní předměstí; Plovárna – Doudlevce – Homolka – Nepomucká třída; Lochotín – Bolevec.

V následujících letech se autobusový provoz upravoval podle aktuálních potřeb. Linky byly často měněny, rušeny nebo zaváděny nové. Největší význam získala záhy linka do Doubravky, která byla zavedena v roce 1930.

Krátký život měla linka Plzeň – Praha, kterou společně provozovaly Elektrické podniky obou měst. Na nátlak státní správy musela být linka zrušena, přestože o ní byl velký zájem.

Autobusová doprava se rozvíjela až do začátku 2. světové války, kdy nastal útlum kvůli německé okupaci i nedostatku paliva. V tomto těžkém období byla testována různá náhradní paliva a jako nejvhodnější se ukázal nestlačený svítiplyn.

9. dubna 1941 převzaly dopravu na linkách do Doubravky a k Ústřednímu hřbitovu nově zavedené trolejbusy.

Po konci války došlo k výraznému uplatnění autobusové dopravy, která jako jediná v té době mohla uspokojit četné požadavky na dopravu zejména do okrajových částí Plzně. Postupně byly realizovány linky do Božkova, Koterova, posléze do Starého Plzence, Chrástu a na Novou Hospodu. Části úseků těchto linek, byly záhy nahrazeny trolejbusy, které v té době byly výkonnější, kapacitní a v porovnání se zastaralou konstrukcí autobusů celkově moderní.

Jak se rozvíjel místní průmysl, národní podnik Škoda a jeho vedlejší závody a v neposlední řadě i městská sídliště, tak se rozvíjely městské autobusy, které vždy zajistily první spojení konkrétního území se zbytkem města. V mnohých případech tomu tak již zůstalo, přestože se vždy hovořilo, že dopravní spojení autobusy je provizorní do doby zavedení tramvajové nebo trolejbusové linky.

Po změně režimu v roce 1989 se pozvolna začal měnit význam městské veřejné dopravy v celém Československu. Docházelo k decentralizaci přepravních cílů a rozložení špičkových období přeprav. Konkrétně v Plzni začal klesat význam ranního návozu a odpoledního odvozu ze Škody, stejně tak ubýval v tomto směru i počet přepravených cestujících. V roce 1996 byl otevřen první závod v nově tvořené průmyslové zóně na Borských polích, která se tak pozvolna začala stávat významným městským „zaměstnavatelem“. Od roku 1996 do roku 2010 byly hlavním dopravním prostředkem do této lokality autobusy. Postupně byly do této lokality vedeny linky č. 24, 30, které následovaly v roce 1998 i linky č. 22, 28. V roce 2002 se na Borských polích objevila i linka č. 21 a v roce 2004 linka č. 41.

Od roku 1994 zajišťují autobusy veškerou noční dopravu, zpočátku na třech linkách, od roku 2010 na šesti linkách.

K dnešnímu dni provozují PMDP 33 autobusových linek, jejichž délka je 438 kilometrů. Na těchto linkách se střídá 117 autobusů. Od roku 1997 se pořizují výhradně autobusy s bezbariérovým přístupem do vozidla, díky tomu je v pracovní den zajištěno přibližně 1 300 garantovaných bezbariérových spojů z celkového počtu necelých 2000.

Mnohem více se o autobusech v Plzni dozvíte v chystané publikaci, která vyjde na přelomu jara a léta příštího roku a bude se věnovat právě autobusové dopravě pod hlavičkou Elektrických, následně Dopravních podniků města Plzně. V knize, která bude mapovat období před zahájením provozu až do dnešních dnů, naleznete množství zajímavých informací o vývoji autobusové trakce. Díky dosud nezveřejněným fotografiím si bude možné připomenout nejen autobusy z doby dávno minulé, ale i místa v Plzni, která dnes již neexistují, nebo výrazně změnila svou podobu. Součástí knihy budou i velmi cenné archiválie.

Záměrem vydání publikace je důstojně připomenout vývoj mnohdy opomíjeného druhu dopravy, bez kterého by však nedoznala nejedna městská část svého rozmachu.

Věříme, že zájem o knihu nebude jen v řadách odborné veřejnosti a fandů městské dopravy, ale i mezi širší veřejností.

Text: Ondřej Liška
Zdroj: Dopravní novinky "pdf"

Dopravní novinky, informační magazín  PMDP: V roce 2014 dvě jubilea