Německo znovu podpoří nákup autobusů s nulovými emisemi
V ulicích hlavního města Německa jezdí v současné době 230 elektrických autobusů dopravího podniku. V roce 2025 přijede posila v podobě 50 nových kloubových elektrických autobusů Solaris Urbino 18 electric. Do roku 2027 se očekává, že přibližně 500 autobusů Berliner Verkehrsbetriebe bude elektrických. Foto BVG

Německé spolkové ministerstvo dopravy (BMV) vyhlásilo novou výzvu k podávání žádostí o financování na podporu dopravních společností při přechodu jejich autobusových vozových parků na klimaticky šetrné pohony s bateriemi nebo palivovými články. V rámci tohoto kola financování podpoří nákupy bateriových autobusů a trolejbusů, autobusů s palivovými články včetně prodlužovačů dojezdu, přestavbu konvenčních autobusů na alternativní pohoy a infrastrukturu nezbytná pro jejich provoz. 

Německé spolkové ministerstvo dopravy (BMV) vyhlásilo novou výzvu k podávání žádostí o financování na podporu dopravních společností při přechodu jejich autobusových vozových parků na klimaticky šetrné pohony s bateriemi nebo palivovými články. V rámci tohoto kola financování podpoří nákupy bateriových autobusů a trolejbusů, autobusů s palivovými články včetně prodlužovačů dojezdu, přestavbu konvenčních autobusů na alternativní pohoy a infrastrukturu nezbytná pro jejich provoz. 

Od zavedení směrnice o „podporě alternativních pohonných systémů pro autobusy v osobní dopravě“ v roce 2021 bylo schváleno pořízení přibližně 3 500 autobusů, z nichž je přes 1 000 v provozu.Během své životnosti podle ministerstva potenciálně ušetří 2,8 milionu tun CO₂. V roce 2024 byl program financování zastaven z důvodů nedostatku finančních prostředků

Nový program financování spuštěný 7. července 2025 provádí společnost NOW GmbH a Project Management Jülich (PtJ). Část nákladů je spolufinancována z Německého plánu obnovy a odolnosti (DARP) prostřednictvím evropských nástrojů pro obnovu a odolnost (ARF).

Dopravní společnosti a další oprávnění uživatelé v autobusovém sektoru mohou předkládat návrhy projektů prostřednictvím portálu spolkové vlády do 31. srpna 2025.

Financování bude schvalováno prostřednictvím výběrového řízení, uvádí ministerstvo. Předložené návrhy projektů budou posuzovány na základě jejich snižování emisí CO₂, kontextu aplikace, míry elektrifikace a potřeb financování. Výzva vychází z vládního návrhu federálního rozpočtu na rok 2025 a je podmíněna konečným schválením parlamentem. Projekty budou schváleny po vstupu federálního rozpočtu v platnost na podzim 2025.

Podmínky financování zůstávají stejné jako v předchozích kolech. Státní rozpočet pokryje až 80 % dodatečných nákladů na vozidla s nulovými emisemi v porovnání s konvenčními dieselovými autobusy. Dotace na infrastrukturu pro nabíjení, tankování a údržbu může dosáhnout až 40 % s možností vyšších procent pro malé a střední podniky. Na projekt je možné získat maximálně 15 milionů eur.

Spolkový ministr dopravy Patrick Schnieder uvedl: „Čistá mobilita pro všechny – k tomu potřebujeme technologie šetrné ke klimatu a silný systém veřejné dopravy. Nová výzva k financování přinese na silnice více klimaticky neutrálních autobusů - napříč všemi oblastmi. Tímto způsobem nejen konkrétně přispíváme k dosažení klimatických cílů, ale také vytváříme moderní, tichou a čistou mobilitu pro místní obyvatele."