Dopravák 9/2013: Z jednání valné hromady ADSSF v Seči u Chrudimi
Z pracovního jednání valné hromady ADSSF © Jarmila Chromá

Dopravci pokládají mnohá výběrová řízení za nesolidní a neodpovídající standardům EU.
Dopravci pokládají mnohá výběrová řízení za nesolidní a neodpovídající standardům EU.
V hotelu Jezerka v Seči u Chrudimi proběhlo ve dnech 1. a 2. října 2013 zasedání valné hromady Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska. Hosty jednání tohoto předního sdružení v oboru silniční dopravy, které bylo v letošním roce v pořadí třetí a zároveň poslední, se jako hosté zúčastnili výkonný ředitel Svazu dopravy ČR Petr Kašík, Ondřej Michalčík z Ministerstva dopravy ČR a představitelé partnerské středočeské asociace – prezident ADSSS Daniel Adamka a viceprezident František Neterda.

Prezident ADSSF Jaroslav Hanák v úvodním slově rozebral současnou politickou a ekonomickou situaci České republiky a podrobně okomentoval návrh státního rozpočtu na rok 2014 a rovněž závěry z jednání pracovního týmu tripartity pro dopravu a dopravní infrastrukturu, ze zasedání sněmu Svazu průmyslu a dopravy ČR a ze setkání vedení SPD ČR s reprezentacemi ministerstev dopravy a životního prostředí i asociace krajů. V neposlední řadě informoval o práci poradců prezidenta Miloše Zemana na strategická témata ovlivňující podnikání a život v ČR.

Ve svém vystoupení se Jaroslav Hanák zmínil také o programech podpory obnovy vozového parku autobusů na alternativní paliva, na které měla ze strukturálních fondů v garanci MŽP letos přijít jedna miliarda korun. V důsledku nedostatečné připravenosti však program „Čistá mobilita“ bude realizován až v období 2014–2020, a to se značnou finanční podporou. Kriticky se rovněž vyjádřil k výběrovým řízením vyhlašovaným jednotlivými kraji na dopravní obslužnost: „Současná výběrová řízení jsou ve velké míře nesolidní a neodpovídají evropským standardům. V EU je běžné, že cena dopravního výkonu odpovídá do 65 % nákladů, a následně jsou stanovena kvalitativní kritéria jako je alternativní pohon, nízkopodlažnost vozidel atd. Naše dopravní uskupení se hodlají účinně zasadit o to, aby se situace u nás v oblasti výběrových řízení změnila k lepšímu. A to směrem i do vlastních řad. Kdo bude z dopravců podvádět, tak i podnikatelské svazy musí pohlídat, aby licenci ztratil“.

Dopravci přitom očekávají, že pravidla pro zajišťování a financování veřejné hromadné dopravy sjednotí a upřesní „Koncepce veřejné dopravy“, na které pracuje ministerstvo dopravy s termínem ukončení prací do konce příštího roku. Už na jaře 2014 by ale měla být k dispozici pro diskusi odborné veřejnosti „zelená kniha“ veřejné dopravy.

Konkrétní obrázek o situaci v jednotlivých krajích z hlediska organizování a financování dopravní obslužnosti podalo vystoupení představitelů členských firem ADSSF z řad autobusových společností. Společným jmenovatelem postojů krajů k této problematice je snaha o úspory, a to prostřednictvím nízkých cen dopravního výkonu, udržováním stejné výše dotací bez ohledu na zvyšování cen PHM a nákladů a v krajních případech dokonce snahou o vylučování některých linek z dopravní obslužnosti.

Zasedání valné hromady ADSSF se dále zabývalo problematikou nákladní dopravy, kde klíčovým tématem bylo stanovení sazeb mýta pro příští rok. Závěr pak patřil prezentaci společnosti SOR Libchavy, která zde mimo jiné představila připravované zásadní konstrukční změny u svých vyráběných autobusů v návaznosti na zavedení normy EURO 6.
Text + foto: Jarmila Chromá, Dopravák 9/2013

Dokumenty z VH ADSSF 1. a 2.10. 2013 naleznou oprávnění uživatelé na interních stranách pod logem ADSSSF na Homepage BUSportálu.

Dopravák 9/2013: Z jednání valné hromady ADSSF v Seči u Chrudimi
Z pracovního jednání valné hromady ADSSF © Jarmila Chromá