v MHD / IDS JMK. Rekapitulace a rozbor situace s komentářem.
v MHD / IDS JMK. Rekapitulace a rozbor situace s komentářem.
BUSportál: Protože článek už vyšel v jiném médiu, nečekáme s uveřejněním na eventuelní reakci dotčených stran, ani je přímo neoslovujeme. Pokud se k článku vyjádří, toto vyjádření rádi publikujeme.
Oznámení o výrazném zdražení jízdného pobouřil všechny pravidelné uživatele veřejné služby v Jihomoravském kraji (JMK). Pro lepší orientaci v problematice IDS JMK, ale i pro pochopení rozhořčení podvedených starostů měst a obcí a široké cestující veřejnost, je nutné zopakovat známá fakta.
a) Zaintegrované území není totéž co území spádové - zájmové
- obecně území IDS - velikost funkčního území IDS je přesně definována; území musí být spádově a makroekonomicky provázané; „integrace“ nad rámec definice je o něčem jiném, nebo, lépe řečeno, už se nejedná o „integraci“, ale o centralizaci systému.
b) Preference železnice
- má význam při jízdách na velké vzdálenosti (min. nad 100Km); na území kraje, kde maximální vzdálenosti činí cca 50 – 60 Km je preference brzdou a důvodem přejít k individuální automobilové dopravě (IAD), negativa vysoce převyšují pozitiva.
- je snad opodstatněná za předpokladu, že vymezené území bude pokryto dostatečně hustou sítí zastávek - železničních stanic (ŽS). Toto ovšem není případ území JMK, kde pro většinu středních - malých měst a obcí není železnice atraktivní, protože ŽS jsou situovány mimo nebo na okraji města-obce, tzn. že izochrony dostupnosti ŽS pokrývají pouze nepatrnou část zastavěného území. Zhoršená dostupnost ŽS znamená, že cestující musí, místo jednoho problému, vyřešit problémy dva tj. nejprve dosažení ŽS (pěší, kolo, os.vozidlo, jiný soukromý - veřejný prostředek) a následné dosažení původního cíle vč. vloženého přestupu. V praxi, toto cestovní martýrium (a to nejen u handicapovaného cestujícího) znamená jediné, dochází k výraznému prodlužování cestovní doby a to i v případech, kdy jízdní doba zůstává stejná. Nutit zákazníky veřejné služby trávit „na cestách“ více času, než je nezbytně nutné, je asi nějaký omyl, toto přece nemůže být myšleno vážně.
c) Ekonomika, financování – velikost území IDS resp. počet zapojených dopravců a potřeba finančních prostředků jsou spojené nádoby
- „územně regulérní IDS“ – určujícím kritériem pro vymezení území je jádrové město se satelitními obcemi a menšími městy a vzájemné sladění jejich jednotlivých funkčních ploch (bydlení, výroba, úřady, školy, zdravotnická zařízení atd), finanční zázemí a jistoty musí být doloženy prognózou vývoje finančních potřeb minimálně v střednědobém horizontu, ve vazbě na vývoji cen PHM a dalších vstupů, nárůstu inflace a DPH.
- územně neregulérní IDS / celokrajský IDS JMK - tj. územní slepenec spádově a makroekonomicky neprovázaných regionů, zcela obsluhovaný v režimu závazku veřejné služby (ZVS); abnormálně vysoká potřeba financí na uhrazení ztrát všech zapojených dopravců, finanční jistoty a záruky žádné.
d) Regiony dotují MHD v jádrovém městě
- V IDS se tarif – výše jízdného odvozuje od tarifu MHD jádrového města. Zvýší-li MHD jízdné, automaticky se zvedá jízdné ve všech prostředcích zapojených do systému. Praktické důsledky tohoto zavedeného postupu mohou být, při pohybu tarifu ovšem rozdílné:
- V případě územně regulérního IDS je zvýšení jízdného logické a akceptovatelné, protože převládají cesty z regionů do jádrového města a pravděpodobnost využití nabídky MHD je velká (po zdražení část cestujících od MHD odejde)
- V případě územně neregulérních IDS (územní slepenec) je situace opačná. Vazby na jádrové město a MHD jsou minimální; převládají jízdy mezi regiony resp. v regionu. Zdražení jízdného regionální dopravy je tak neopodstatněné a odvolávání se na MHD bezpředmětné. Chtít po regionálním cestujícím, aby sponzoroval MHD, se kterou nemá co do činění, je absurdní, nedomyšlené a neseriózní .
Pro úplnost jen připomenu, že IDS JMK v současnosti dotují také ti, co jej vůbec nepoužívají. Města-obce přispívají na provoz systému nikoliv za uživatele, ale za všechny obyvatele.
e) Způsob zavádění (etapizace) IDS JMK
- integrované systémy v zahraničí jsou založeny na dobrovolnosti a ochotě vzájemné spolupráce zúčastněných, zatímco v řadách tuzemských odborníků se projevuje příznačná tendence vnucování vlastních idejí silovou cestou. IDS JMK je realizován v duchu scestného názoru – „Volný trh vytváří chaos, zatímco krajská regulace přináší pořádek“
RESUMÉ:
- IDS mohou vznikat jen na základě politické vůle. V našem případě byla politická vůle naplněna, ovšem s malou poznámkou. Poslední ataky vrcholných představitelů Kraje vůči “svému” preferovanému dopravci (ČD), ohledně výše dotace, jen potvrzují domněnku, že krajští úředníci nejenže vystavili “zelenou” koncepci, aniž by tušili co tato obnáší po stránce provozní, organizační a finančně - ekonomické, ale ani neprověřovali, zda koncepci přijme cestující veřejnost.
- Krajská regulace – zestátňování veřejné osobní dopravy v JMK - pokračuje mílovými kroky. Pátá etapa byla zahájena 14. prosince 2008. K návratu před 20 lety (do doby reálného socialismu) zbývají už jen dva kroky, a to:
- do centrálně řízeného a financovaného systému začlenit Znojemsko a stávající obchodní jména zapojených dopravců přejmenovat na ČSAD KORDIS s.p. (státní podnik), a tím definitivně ukončit
– vymazat profesi „podnikání ve veřejné osobní dopravě“ z obchodního rejstříku . “Neohební” dopravci mohou začít rozprodávat svůj vozový park, propouštět řidiče a přemýšlet o nové živnosti.- Vzorovou ukázkou amatérství kompetentních je neomluvitelné, znovu se opakující pochybení. Rozšiřovat systém v zimních měsících roku, může pouze úředník, pohrdající cestující veřejností. IDS JMK zahájil provoz v lednu 2004. Stejně jako pamětníci i noví cestující, čekající v mrazivých dnech na spoj (zda vůbec přijede), na nevybavených přestupních uzlech, si tak mohou ověřit, že s globálním oteplováním to není až tak zlé. Domnívám se, že pro realizaci provozních, organizačních změn a úprav, jsou ideální letní, prázdninové měsíce. Cestuje méně lidí, je lepší počasí a všichni mají dostatek času ke vstřebání změn.
- Je pouze spekulativní otázkou, zda „ celokrajská integrace“ nebyla předem promyšlený a zrealizovaný kalkul, jehož prioritou není vybudovat v JMK kvalitní veřejnou službu, ale snaha zapojit – využít regiony k finanční spoluúčasti na řešení problémů „tonoucí “ MHD. Mezi indiciemi nahrávající myšlence, patří i překvapivě malá resp. žádná „ autorita – váha slova“ kompetentních pracovníků KRAJE a KORDISU, při jednání s partnery, ve věcech IDS. Čas ukáže, jaký byl vlastně původní záměr a cíl organizátorů
Za fasádou velkých slov o kvalitě a komfortu cestování, alternativě k IAD a ochraně životního prostředí, se skrývá jen obyčejná blamáž, restrikce, poučování a zjevný protekcionismus. Oznámení o razantním zdražení jízdného je poté, už jen ”třešničkou na nepoživatelném dortě”.
Směr, kterým KORDIS JMK, spol. s r.o. veřejnou dopravu vede, je zřejmý. Krajský dirigismus, který má ambice ovládnout veřejnou osobní dopravu v kraji, likvidovat soukromé dopravce a cestující veřejnost odsunout do role trapných a platících statistů, bez nároku kritiky a stěžování si.
Nabízím jednoduché a logické řešení prekérní situace v JMK. I přes protesty lobbistů, usazených na „městě i kraji“ , doporučuji:
VYPSÁNÍ VEŘEJNÉ SOUTĚŽE NA NEJZTRÁTOVĚJŠÍ LINKY MHD V BRNĚ
(Varianta soukromého podnikání v MHD nebyla v tuzemsku dosud vyzkoušena. Proto nelze vyloučit schopnost jiných provozovatelů nabídnout kvalitní a nepředraženou veřejnou službu )Autor: Antonín Zemek. Vyšlo v 5. čísle novin ADSSF Dopravák. 3.4.2009 bylo poskytnuto BUSportálu.
P.S. Pro fandy i odpůrce IDS JMK – Diskuse ids.unas.cz