Dokončena druhá etapa restaurování historického plzeňského trolejbusu ŠKODA 3Tr3

Do budovy Techmanie se rekonstruovaný trolejbus vrátí za rok.
Do budovy Techmanie se rekonstruovaný trolejbus vrátí za rok.
V uplynulých dnech byla dokončena druhá etapa restaurování slavného plzeňského trolejbusu ŠKODA 3Tr3 z roku 1947. Unikátní vozidlo, s nímž začínala trolejbusová doprava v Plzni, se stane dalším rekonstruovaným vozidlem - exponátem centra Techmania vyrobeným ve Škodovce.
Tři veteráni v Techmanii - tři nové důvody k návštěvě
Termín uvedení lege trolejbusu do expozic Techmanie je stanoven na červen 2012. Trolejbus s evidenčním číslem 119, který se po desetiletí nacházel v havarijním stavu, byl do žamberských dílen společnosti Former přetažen z depozitářů Techmanie již v prosinci minulého roku.
22. prosinec 2010: Trolejbus Škoda 3Tr3 se dnes chystal k transportu. Fotoreportáž
Historický trolejbus 3Tr3 získal prostředky na renovaci
Již tehdy bylo zjevné, že rekonstrukce si vyžádá řadu měsíců intenzivní, pečlivé a velice odborné práce. V její první fázi byly zrekonstruovány dva původní historické motory patřící trolejbusu stejného typu. Právě skončená druhá fáze rekonstrukce se věnovala kompletní renovaci podvozku. Nosný rám byl kompletně odstrojen, zbaven hrubých nečistot a otryskán. Byly na něm vyvařeny trhliny a opravena další lokální poškození.

„Naštěstí se prokázalo, že celkový stav rámu nevyžaduje zásadní zásahy do nosných prvků a je vyhovující pro další provoz památky“, vysvětluje technický manažer science centra Libor Kočí. „Nejobtížnější částí této etapy byla demontáž - vozidlo stálo nepoužíváno od roku 1967 většinu doby jako zahradní domek, “,komentoval náročnost prací vedoucí restaurátorského týmu Michal Bednář.

Byly rovněž rozebrány, vyčištěny a repasovány další na podvozku umístěné dílčí celky – nápravnice, řízení, mechanismus ruční brzdy a vlastní bubnové brzdy i závěs přívěsu. Původně lakované části podvozku pak byly opatřeny nátěrem, ostatní části konzervovány. Při kompletaci se v rozhodující míře použily původní díly. V malé míře byly nakoupeny či vyrobeny díly nové, nebo zajištěny dobové: jako například chromované poklice kol, pneumatiky či spojovací materiál. Do rámu byly namontovány dva původní trakční motory, dříve repasované ŠKODOU ELECTRIC a.s.

Až do poloviny prosince letošního roku se budou restaurátoři věnovat obnově karoserie. Výsledkem všech současných prací, spolufinancovaných z prostředků ROP Jihozápad, které vyvrcholí v květnu 2012, bude uvedení vozidla do vystavovatelného stavu – to znamená, že trolejbus nebude prozatím provozuschopný. Všechny současné zásahy však Techmania plánuje se záměrem, aby bylo v budoucnu možné s trolejbusem znovu vyjet do plzeňských ulic.

TZ Techmania Science Center o. p. s.
O prázdninách je připravena pro návšetěvníky originální hudební expozice Music4Kids.

Dokončena druhá etapa restaurování historického plzeňského trolejbusu ŠKODA 3Tr3
Miloslav Široký, technik Techmanie, při prohlídce zrekonstruovaného podvozku